Ale med bittelitt honning... Blir dette drekkanes?

TomS

 
Skal i morgen sette mitt aller første allgrain brygg på min flunkende nye Bratberg Kompaktbrygger. Fant en enkel oppskrift på nettet som jeg har kjøpt ingredienser til. Blir dette greit? Jeg kjøpte humle med alfasyre på 7,3. På nettet ser jeg at denne ligger vanligvis på 4,3. Har dette noen betydning?

Har beregnet ca 12 liter til skylling...



Arnadal - bittelilten smak av bie...
 
Statistics
Volume: 30 liters
Boil Volume: 20 liters
OG: 1061
BG: 1091
FG: 
Alcohol: 6 % by vol.
Colour: 16 EBC (Amber)
Bitterness: 15 IBU
BU/GU: 0.24


Fermentables
Pale Malt 7 EBC  7 EBC  6400 g
Cara Pils 37 EBC  37 EBC  600 g
Honey  40 EBC  500 g

Mash schedule: 68 degrees for 90 minutes



Hops
East Kent Golding 7.3% alpha  20 g  60 minutes
East Kent Golding 7.3% alpha  25 g  15 minutes
East Kent Golding 7.3% alpha  30 g  5 minutes

Fermentation
Yeast: Safbrew T-58
 
Drikkende blir det nok alltids :) Lys og fin øl med en lille smak av honning. Ang. alfasyreforskjeller. Ølet vil bli bitrere enn om du brukte humle med alfasyre på 4.3 med mindre du skalerer ned mengdene for å kompensere.
 
Takk for svar.
Mulig dumt spørsmål; humlen som jeg har kjøpt har jo alfasyre på 7,3. Er det slik at samme humle finnes med forskjellig alfasyreinnhold? Trodde at en humle (i dette tilfelle; East Kent Goldings) var en humle liksom...

Kan du/dere anbefale en annen fordeling av humletilsetning for å få ned bitterheten?
 
Du må redusere humlemengden tilsvarende alfasyrenivået for å få tilsvarende bitterhet. Så hvis originaloppskriften sier 100g med 4,3% bitterhet og du bruker humle med 7,3 blir ny mengde 100g * 4,3% / 7,3% = 58g.
 
Det blir nok riktig med denne skaleringen for bitterhumlen, men gjelder den samme skaleringen for smaks og aromahumlingen?
 
Kjører på med et spørsmål til: jeg skal bruke tørrgjær; 15 gram for min batch. Må jeg rehydrere gjæren først, eller holder det med at jeg plasker vørteren ned i gjæringskaret for så å strø gjæren utover skummet i gjæringskaret?
 
Da er første brygg satt til gjæring! Ble 25 liter i karet. Tror jeg rehydrerte gjæren litt lenge; 45 min! Har jeg bæsja på leggen, eller tror dere dette går bra?
 
Takk for god hjelp. Nå bobler det i gjærlåsen som bare det, og jeg ser at det er full aktivitet i gjæringskaret. Lurer på om det var dumt å putte Star San på gjærlåsen. Dette skummer jo no så grønnj...lig. Er dette normalt? Burde jeg kanskje helle vann på den isteden?
 
De første dagene (under stormgjæringen), går det helt fint å bare la lokket ligge lørt oppå karet.
Jeg hadde ikke brukt vann i låsen, bruk heller en billig sprit. Da er det ikke så krise hvis noe av vesken skulle finne veien ned i karet.
 
Jeg bruker alltid den beste spriten jeg har tilgjengelig. De siste har fått nydelig rom: Havana Club Seleccion de maestros. Er jo bare en skvett, og kun det beste er godt nok.
 
Fortsetter tråden min, men med et annet spørsmål. Jeg satt dunken til gjæring nå på lørdag i boden der det er ca 20 grader. Søndag var det heftig bobling i gjærlåsen. I morges var det litt bobling, men nå på kvelden er det helt stopp. Må dette være et dårlig tegn?

Eller er det fortsatt; RDWHAHB?
 
...hmmm. Mulig jeg er litt hysterisk, men lurer på en ting; det bobler ikke så mye som en fjert i gjærlåsen. Har målt gradene i boden til 18 grader. Gradene faller jo også litt på natten. Kan det være at gjæringen har "stoppet" opp pga for lav temp? Burde jeg evnt sette den i garasjen der tempen ligger på ca 4 grader over boden?

Edit: har jo også mulighet for vaskerommet hvor tempen ligger på 23-24 grader.
 
Nei, la ølet stå i boden. 23-24 °C er for høy temp. Hvis ølet ble satt på lørdag er nok den kraftigste stormgjæringen over.

Bobling i gjærlåsen er forøvrig ingen god indikasjon på aktivitet i brygget. Det kan godt lekke ut CO2 andre steder (rundt lokk osv.), og det kan godt slippe ut CO2 selv om gjæringsaktiviteten egentlig er over.
 
Ja, da prøver jeg igjen å slå meg til ro. Ølet ble satt på lørdag og det boblet kraftig i låsen på søndag. Fra mandag var det helt stopp. Men, nå fant jeg også litt info om T-58 som tilsier at gjæren faktisk funker helt ned til 12 grader. Det er sikkert flere av dere litt mer erfarne bryggere som trekker litt på smilebåndet; men håper vi alle har vært i samme situasjon  ;D Da var det nok siste innlegg i denne saken postet (for denne gang...)
 
TomS skrev:
Ja, da prøver jeg igjen å slå meg til ro. Ølet ble satt på lørdag og det boblet kraftig i låsen på søndag. Fra mandag var det helt stopp.

Det kan ha en så enkel forklaring som at du har et nesten tett gjæringskar, slik at stor trykkoppbygging gir plopp mens liten lekker ut andre steder.
 
Tilbake
Topp