Ale som likner på lager gjær?

Putre

Norbrygg-medlem
Noen som har en formening om det finnes en Ale-gjær som likner bra på en lager gjær? Tenkte å lage noe som likner mest mulig på lager, men da bruke Ale-gjær for å spare en masse tid :)
 
Hmm, eg trur du må tilnærme deg kölsch eller altbier for å oppnå dette resultatet. Spare tid? Eg har sjølv smakt godt undergjæra øl utan den rettleiande lagringstida...
 
Har etpar kølsch brygg med wyeast 2565 bak meg, og den fungerer bra. Tenker å prøve wlp029 neste gang. Men er det flere alternativ der ute?
Prøvd med us-05 også, men synes jeg fikk et litt for fruktig preg på kølschen da, men mulig gjæringstemperaturen har vært litt høy da. (Utgjæret på 21grader pga en liten teknisk glipp :) )
 
San Fran (wlp810) i det nedre spekteret. Funker meget bra. Brukt både på hoppy lager og baltisk porter.
 
WLP830 har gitt drikkbart øl på 14 dager for meg (kaldgjæret men ulagret). Ellers er jo US-05 gjæret på lav temperatur veldig ren og fin. Kan visst gi ferskenestere for mer raffinerte neser enn min egen.
 
Jeg tenkte også på cream ale. Har en slik til karbonering på flaske nå, min første cream ale (både brygging og smaking). Brukte US-05 til denne, skal si ifra hvordan resultatet blir. Det skal sies at jeg brygget min egen variant – «Cascade cream ale» – for å få litt mer smak. Blir spennende :)
 
Tilbake
Topp