Alkoholgrense.

Stig Aa.

Norbrygg-medlem
Hva er gjeldende teori på hvor sterkt øl man kan (bør?) lage før det blir usmak/alkoholsmak på ølet?
Tenker at det må være avhengig av øltype, samt at valg av gjærtype er en viktig faktor, men ellers?

Hvor sterk vil du ha den? Du kan presse mange gjærtyper til 16%, men det må kompenseres humle- og maltmessig. Horizon-øl er relativt kraftige saker. Kristianiastudentene brygget en horizon for et år siden hvor de har kaffe, muscovadosukker, roasted malt, caracrystal og en heidundrandes mengde humle i. Den havna vel på 15-16% uten at det visstnok hadde noe særlig usmak. Den vant vel PF og, gjorde den ikke?

wlp099 kan gjøre opp til 25% visstnok, da begynner det vel å nærme seg et fremtredende alkoholisk smak på det. Jeg vil vel tro at slik øl virkelig trenger skikkelig håndtering med rett malt og andre ingredienser for at det skal bli bra. :)

Ingredienser. Mere godsaker som kan kamuflere smaken jo mindre fremtredende vil alkoholsmaken være, selv om den er der. Samt et sunt gjæringsforløp. Har en hus-ale som klokket inn på 9.5% sist (skal være rundt 7.3% (mye øl og god mat, og det ene førte til det andre..)) hvor man ikke kjenner alkoholsmaken på den måten at du legger merke til det, må evt lete litt. Har 6 forskjellige humler i den før tre andre tørrhumler, og litt koriander. Men en relativt enkel maltbase.

9.5% er ikke det sterkeste, men har smakt andre øl med ca samme ABV hvor man kjenner alkoholen mye mer fremtredende.

Etanol smaker ikke mye i utgangspunktet. Det du må unngå er for mye fuselalkohol. Dette stiller en del krav til prosessen din. Fikser du det, kan du i teorien lage SVÆRT sterke øl uten alkoholsmak.

Men hva gjør Brewdog, med det de kaller øl som er 55%. Å gjære så høy er jo ikke mulig. Hvis de destillerer det, så er det jo strengt tatt ikke øl lengre. Og hvorfor smeller de i så fall ikke til med 96% hvis de destillerer?

Etanol smaker ikke mye i utgangspunktet. Det du må unngå er for mye fuselalkohol. Dette stiller en del krav til prosessen din. Fikser du det, kan du i teorien lage SVÆRT sterke øl uten alkoholsmak.

Alkoholsmaken vil vel være der, uansett? Nå ser jeg bort ifra fusels. Men å ha mange andre smaker, vil vel skyve denne ene smaken mer i bakgrunnen? Men en gitt mengde akohol vil vel gi en gitt mengde alkoholsmak, spørsmålet er vel hvordan du gjemmer den bort? Eller tar jeg feil?

Men hva gjør Brewdog, med det de kaller øl som er 55%. Å gjære så høy er jo ikke mulig. Hvis de destillerer det, så er det jo strengt tatt ikke øl lengre. Og hvorfor smeller de i så fall ikke til med 96% hvis de destillerer?

Frysedestillerer, som når du lager Eisbock.

Kanskje fordi det får da være måte på hvor idiotisk sterkt det skulle bli? :p

Syns personlig at 13ish % er max av hva fornuften tilsier når man drikker øl. Kunne likegjerne pimpa Whisky om det skal være sterkere.
Smilte litt når bartenderen på Henriks i Bergen anbefalte meg ett glass vann sammen med Molotov Cocktail fra Evil Twin Brewing, og han hadde fanken meg rett, jeg trengte vann til den :p

Den reneste vodka syns jeg likevel smaker vondt av alkohol alene,
men alkohol kan være med på å underbygge og balansere en allerede god malt kropp

Tilbake
Topp