Alkoholprosent - venn eller fiende?

Stig Aa.

Norbrygg-medlem
Morn.

For en mann som liker å smake på hjemmebrygg til ujevne tider (av og til kanskje litt til middag, en etter middag og kanskje en-to til kvelds…) så er det stor fare for å generelt bli på en snurr i og med at hjemmebrygg ofte har en høy alkoholprosent.
De fleste oppskrifter jeg har sett gir en alkoholprosent på 6-8% - er det mulig å redusere denne på en enkel måte? Det er nærliggende å tenke at man bare kan ta i litt ekstra vann, men vil det ikke da bli mindre smak, altså litt tammere øl? Og det vil jeg jo ikke ha.

Eller er det rett og slett slik at godt (hjemme)brygg pr. definisjon må ha høy alkoholprosent?
Noen tips her?
 
Stig Aa. skrev:
Morn.

For en mann som liker å smake på hjemmebrygg til ujevne tider (av og til kanskje litt til middag, en etter middag og kanskje en-to til kvelds…) så er det stor fare for å generelt bli på en snurr i og med at hjemmebrygg ofte har en høy alkoholprosent.
De fleste oppskrifter jeg har sett gir en alkoholprosent på 6-8% - er det mulig å redusere denne på en enkel måte? Det er nærliggende å tenke at man bare kan ta i litt ekstra vann, men vil det ikke da bli mindre smak, altså litt tammere øl? Og det vil jeg jo ikke ha.

Eller er det rett og slett slik at godt (hjemme)brygg pr. definisjon må ha høy alkoholprosent?
Noen tips her?

Enkleste må jo være jo være å fjerne sukker eller spraymalt ol slik at gjæren ikke har så mye å gå på. Jo mere sukkerstoff jo høyere alkohol...  Virker helt opp til ca 17% alkohol. Derfra er alkoholen så sterk at den dreper gjæren.
Det er vel litt slik at det fleste er ute etter litt alkohol i glassene.
Og ingen vil vel inrømme at de lager lettøl ;-) >:D
 
Om du ikke er ute etter å få lavere % på et spesifikt øl, så ta et søk på "session beer".
 
Her er min lett-ale/bitter:

Style: Standard/Ordinary Bitter
TYPE: All Grain
Taste: (30,0)

Recipe Specifications
--------------------------
Boil Size: 32,93 l
Post Boil Volume: 28,08 l
Batch Size (fermenter): 22,00 l 
Bottling Volume: 19,00 l
Estimated OG: 1,035 SG
Estimated Color: 10,2 EBC
Estimated IBU: 31,2 IBUs
Brewhouse Efficiency: 55,80 %
Est Mash Efficiency: 68,5 %
Boil Time: 60 Minutes

Ingredients:
------------
Amt                  Name                                    Type          #        %/IBU       
3931,29 g            Pale Malt, Maris Otter (Thomas Fawcett)  Grain        1        88,0 %       
536,08 g              Caramel/Crystal Malt - 20L (30,0 EBC)    Grain        2        12,0 %       
10,00 g              Simcoe [11,90 %] - Boil 15,0 min        Hop          3        6,7 IBUs     
20,00 g              Simcoe [11,90 %] - Boil 10,0 min        Hop          4        9,7 IBUs     
40,00 g              Simcoe [11,90 %] - Boil 5,0 min          Hop          5        10,7 IBUs   
70,00 g              Simcoe [11,90 %] - Boil 1,0 min          Hop          6        4,1 IBUs     
60,00 g              Simcoe [11,90 %] - Dry Hop 0,0 Days      Hop          7        0,0 IBUs

WLP001

FG 1.009

Fikk den på fat i dag og er positivt overrasket.
 
Jeg streber ofte etter lavere %. Synes det er vanskelig uten at smaksbildet forandrer seg. For meg passer det bedre å drikke mer med lavere % enn mindre høy %. Iallefall nå på denne årstiden. Lervig har jo til en viss grad klart det kunststykket med sin Jonny Low på 2.5%. Det står endel om hvordan det er gjort her inne om du søker.

--
 
Hans Einar skrev:
Jeg streber ofte etter lavere %. Synes det er vanskelig uten at smaksbildet forandrer seg. For meg passer det bedre å drikke mer med lavere % enn mindre høy %. Iallefall nå på denne årstiden. Lervig har jo til en viss grad klart det kunststykket med sin Jonny Low på 2.5%. Det står endel om hvordan det er gjort her inne om du søker.

--

+1
Jeg har brygget mye sterkt de siste månedene. Nå har jeg derimot begynt å brygge svakere øl. De to siste batchene (skal flaske første i dag) holder henholdsvis  2 % og 2,9 %. En (forhåpentligvis) varm sommer fordrer svakere øl! :)
 
Hans Einar - har du egne oppskrifter til svak øl ? (Dele?) Eller justerer du en vanlig oppskrift? Hvis ja: hvordan?
 
nonshaugen skrev:
Spørsmål til humleskjemaet -- er det riktig at du ikke har i noe bitterhumle (60 min kok)?  ???

Dersom det er meg du spør så er svaret at det er riktig. I tillegg ser jeg at dette er en tidlig versjon. Det riktige skjemaet ser slik ut:

10,00 g              Simcoe [11,90 %] - Boil 15,0 min       
20,00 g              Simcoe [11,90 %] - Boil 10,0 min     
40,00 g              Simcoe [11,90 %] - Boil 5,0 min     
90,00 g              Simcoe [11,90 %] - Boil 0,0 min      (Litt treg kjølestart på dette brygget, tipper at denne burde telle som 1 eller 2 min)
40,00 g              Simcoe [11,90 %] - Dry Hop 3 Days   


Altså MYE sent i koken. 200g humle i et så tynt brygg gir litt IBUer, derfor droppet jeg 60min for å få plass til mer sent i koken. Det ser ut til å ha funket fint. Tørrhumler også litt moderat og ikke så lenge for å styre mest mulig unna gressete aroma som jeg finner at overskygger de andre luktene fra humlen. Ser at andre tørrhumler i 7 dager men det har jeg ikke så god erfaring med. Muligens får man en mer intens aroma pr gram men jeg synes det er bedre å hive mye i sent i koken og leve med mye trub og de ekstra kronene i humle. Selv om man taper opp mot 30% av aromaen under stormgjæringen så synes jeg det er verdt det å kjøre mye sent i kok fremfor å spare noen gram med humle på å trekke ut aroma i tørrhumle. Egentlig ja takk begge deler men litt konservativ i tørrhumlingen er jeg nok. IBU på denne ligger på omlag 30, så bitterheten biter ikke så kraftig ifra seg. Målet var mye smak og aroma, samt lite alkohol. Det er en del crystal for å gi litt kropp til et ellers tynt brygg og det funket bra. Tror faktisk jeg øker crystallene litt til neste gang.

Har lenge ønsket meg et lett og smakfullt øl til de varme dagene. Sterkølene virket bare så mye mer spennende å brygge.... Må si at egentlig var det like spennende å brygge dette og jeg er positivt overrasket. Planleggingen var gøy og resultatet ble bedre en forventet. Til høsten blir det brygging av English Mild!
 
Tilbake
Topp