Jeg er på jakt etter å brygge et 'restitusjonsøl' som kan nytes med god samvittighet (og med god hydreringseffekt) etter en hard treningsøkt eller konkurranse. Både fornuft og forskning viser at øl kan fungere greit som restitusjonsdrikk bare alkoholstyrken er lav... Det har ikke vært mye forskning på dette, og de få produktene som har dukket opp i dette markedssegmentet er alkoholfrie øl. Men jeg forstår det sånn at 2 prosent ABV ikke skal ha noen påvist negativ effekt, og selv har jeg tenkt å sette grensen ved at ølet skal ha under 4 prosent for å bli godkjent.
Jeg har tenkt at Saison kunne være et godt utgangspunkt. Det ble brukt som 'onneøl', og skulle slukke tørsten uten å være for sterkt. Det passer meg også bra at det er overgjæret. Men har dere andre tips og erfaringer med alkoholsvake øl? Hva mener du kunne passe for å brygge et godt restitusjonsøl?
Jeg har tenkt at Saison kunne være et godt utgangspunkt. Det ble brukt som 'onneøl', og skulle slukke tørsten uten å være for sterkt. Det passer meg også bra at det er overgjæret. Men har dere andre tips og erfaringer med alkoholsvake øl? Hva mener du kunne passe for å brygge et godt restitusjonsøl?