Alkoholsvake øl

Jeg er på jakt etter å brygge et 'restitusjonsøl' som kan nytes med god samvittighet (og med god hydreringseffekt) etter en hard treningsøkt eller konkurranse. Både fornuft og forskning viser at øl kan fungere greit som restitusjonsdrikk bare alkoholstyrken er lav... Det har ikke vært mye forskning på dette, og de få produktene som har dukket opp i dette markedssegmentet er alkoholfrie øl. Men jeg forstår det sånn at 2 prosent ABV ikke skal ha noen påvist negativ effekt, og selv har jeg tenkt å sette grensen ved at ølet skal ha under 4 prosent for å bli godkjent.

Jeg har tenkt at Saison kunne være et godt utgangspunkt. Det ble brukt som 'onneøl', og skulle slukke tørsten uten å være for sterkt. Det passer meg også bra at det er overgjæret. Men har dere andre tips og erfaringer med alkoholsvake øl? Hva mener du kunne passe for å brygge et godt restitusjonsøl?
 
I England har man vel tradisjonelt (noen steder) blandet ut lunsj-stouten til industriarbeidere med melk, så de både skulle få i seg litt næring og ikke miste tunge, skarpe eller varme gjenstander på seg selv eller andre utover ettermiddagen.

Milk stout. Sweet stout. Ammestout. Kjært barn har mange navn.
 
Ordinary bitter mesket på høy temperatur for å holde alkohol styrke i den lavere del av spekteret samtidig at man får smaken fra malten og litt mer karbohydrater som kan være greit å ha etter en hard økt.
 
Jeg er på jakt etter å brygge et 'restitusjonsøl' som kan nytes med god samvittighet (og med god hydreringseffekt) etter en hard treningsøkt eller konkurranse. Både fornuft og forskning viser at øl kan fungere greit som restitusjonsdrikk bare alkoholstyrken er lav... Det har ikke vært mye forskning på dette, og de få produktene som har dukket opp i dette markedssegmentet er alkoholfrie øl. Men jeg forstår det sånn at 2 prosent ABV ikke skal ha noen påvist negativ effekt, og selv har jeg tenkt å sette grensen ved at ølet skal ha under 4 prosent for å bli godkjent.

Dark mild er min klare favoritt blant øl som tradisjonelt har såpass lavt alkoholinnhold. Får man det til, er også bitter et godt utgangspunkt, men jeg synes det er utfordrende å brygge godt under 4%.
 
Et eller annet hveteøl kanskje, synes det er godt å bælme nedpå på badet mens jeg gjør meg klar for dusjen. For min del som sykler er jeg ofte dehydrert og da er det godt å helle nedpå glasset i en eller to omganger, hveteøl passer godt til det. Kanskje Saison samt enkelte hveteøl kan bli vel mye karbonert til å bøtte ned.
 
Jeg har ordinary bitter med 3,5-3,9% fast på tapp. Bruker smakssterke malt og brygger på høy tempratur. Blir helt fin tørsteslukker og det er et øl som også blir typeriktig.

Original saison kan nok også funke, men dagens saison er ganske langt unna onneølet.
 
Et eller annet hveteøl kanskje, synes det er godt å bælme nedpå på badet mens jeg gjør meg klar for dusjen. For min del som sykler er jeg ofte dehydrert og da er det godt å helle nedpå glasset i en eller to omganger, hveteøl passer godt til det. Kanskje Saison samt enkelte hveteøl kan bli vel mye karbonert til å bøtte ned.
Ja, jeg er også litt bekymret for virkningen på magen av disse ølene. Spesielt hveteøl har jeg litt dårlig erfaring med på den måten. Men saison har nok også litt av den samme effekten ja. Kan jo forsøke med lav karbonering da...
 
Ordinary bitter mesket på høy temperatur for å holde alkohol styrke i den lavere del av spekteret samtidig at man får smaken fra malten og litt mer karbohydrater som kan være greit å ha etter en hard økt.
Dette høres interessant ut. Vil høy mesketemp ha den effekten du beskriver? Hvor høy da? 68 eller høyere? Jeg lurer også på om det kan være ok å tilsette bittelitt salt slik som for Gose som er foreslått av en annen. Jeg er ikke stor fan av surøl, og ikke av Radler som også er foreslått. Jeg skjønner tanken med friskhet for en restitusjonsdrikk, men en bitter kan vel også tilføres litt friskhet for eksempel med citra-humle.
 
Jeg har ordinary bitter med 3,5-3,9% fast på tapp. Bruker smakssterke malt og brygger på høy tempratur. Blir helt fin tørsteslukker og det er et øl som også blir typeriktig.

Original saison kan nok også funke, men dagens saison er ganske langt unna onneølet.
Tror jeg går for en bitter etter å ha fått to gode forslag på det . Hvilke malt anbefaler du? Og hvor høy er mesketempen? Tips til humle - jeg tenkte kanskje citra som aromahumle?
 
Dette høres interessant ut. Vil høy mesketemp ha den effekten du beskriver? Hvor høy da? 68 eller høyere? Jeg lurer også på om det kan være ok å tilsette bittelitt salt slik som for Gose som er foreslått av en annen. Jeg er ikke stor fan av surøl, og ikke av Radler som også er foreslått. Jeg skjønner tanken med friskhet for en restitusjonsdrikk, men en bitter kan vel også tilføres litt friskhet for eksempel med citra-humle.
Sist jeg laget noe slikt mesket jeg på 72 grader og fikk 65% utgjæring med London Ale III. Hadde egentlig håpet på enda dårligere utgjæring og lavere alkohol, men smakte godt ihvertfall og forsvant fort.
 
Mesk høyt og bruk Lallemand Windsor gjær så kan en fort få til kun 50% utgjæring, da trenger ikke OG være så høy for å treffe en finfin FG og lite alkohol :)
 
Supert! Her tar man det til det ekstreme og sikter mot ABV 0,5-0,6 %, men har også en fin tabell som gir indikasjoner på hvordan man kan sikte seg inn på alt mellom 0,01 og 1,3. Da er det bare å begynne å eksperimentere med mesketemperatur, maltmengde, ph, humle og gjærtyper :). De sier også at man skal bruke lite humle under kok ("Kettle hopping should be kept to a minimum"), noe som ikke har blitt nevnt tidligere i denne tråden. Da blir det kanskje mer tørrhumling da.
 
Så også den kommentaren om at "Kettle hopping should be kept to a minimum", uten å forstå helt hvorfor. Det kan jo være de mener at en bør ha et moderat IBU nivå som er forståelig med såpass lav OG (for at ikke BU:GU blir helt feil). Ser ikke for meg at en trenger å spare på humlen i sene tilsetninger som f.eks. WP, noe må jo dette ølet smake :p

Jeg handla en pakke Windsor i går for å prøve meg på en lav ABV øl inspirert av denne tråden, men kokte en Sour IPA i går og har en Lambic i kø så det var det med å få tid til det :p
 
Så også den kommentaren om at "Kettle hopping should be kept to a minimum", uten å forstå helt hvorfor. Det kan jo være de mener at en bør ha et moderat IBU nivå som er forståelig med såpass lav OG (for at ikke BU:GU blir helt feil). Ser ikke for meg at en trenger å spare på humlen i sene tilsetninger som f.eks. WP, noe må jo dette ølet smake :p
Jeg forsøkte i sin tid å brygge et alkoholfritt øl (under 0,7% ihht norske regler) basert på Brewdog Nanny State-oppskriften. Det ble bare helt sinnsykt bittert. Så ja, "kettle hopping should be kept to a minimum" gir mening. Utfordringen er jo å få nok smak, ellers er det jo bare å vanne ut sterkere vørter før gjæringen, egentlig, om man ønsker et alkoholsvakt øl.
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp