All-grain sett beregnet på 25l har bare 25l kjele

Overskriften sier det meste. Jeg har tenkt å prøve meg på øl brygging. Kjøpt et korn sett og det aller mest nødvendige utstyr.
Jeg er litt gjerrig å vil derfor ha mest mulig utbytte av dette settet. Er det en mulighet å brygge det på "for lite vann" å deretter tilsette vann i gjæringskaret, når den tid kommer, slik at det blir riktig OG eller FG eller hva det nå heter på fint.

Må forresten slenge inn en tommel opp til Bryggselv.no som sendte meg ny homle gratis, etter at fruen i huset kastet den som fulgte med all-grain settet.

Innser jo at dette sikkert er tull, men nå har jeg tenkt på det i dagesvis - får det ikke ut av hode.
Brygger med meskepose vist det ikke var underforstått :)

Haha, kona kastet humla di? Not a keeper, med mindre hun så pakka var kompromittert :D

Tilsett kokt og avkjølt vann til du er fornøyd. Alt ettersom hva utbyttet ditt er så kan det være at du er fornøyd ved volum, eller OG, eller i beste fall begge :)

Det å tilsette kokt og avkjølt vann kan/vil nok fungere, men ikke en bryggeteknikk jeg ville ha satset på... Husk at etter at vørteren er kokt er det mest kritiske punktet mht infeksjon.

Hvorfor er det mer fare for infeksjon? Vannet er jo kokt og vørteren må flyttes over i gjæringskar uansett.

Velkommen til en utrolig bra hobby!

Etterhvert som du brygger mer så vil du innse at renslighet er alpha-omega i brygging.. Hvem vil vel kaste en batch pga infeksjon. Når det er sagt så kjør på. Jeg har selv gjort det når jeg ønsket en større batch. Utfordringen er at det er litt vanskelig å beregne vannmengde i forhold til ønsket OG.. Det blir god øl uansett om du bommer med noen poeng på OG.

Et lite tips bare, husk å måle OG etter du har tilsatt vannet, så har du mer kontroll på resten av prosessen. :)

Lykke til!

Ikke noe problem å tilsette vann etter koking. Jeg har gjort det mange ganger. Du kan også tilsette etter hvert som du koker.

Jeg brygger på ekstrakt og har alktid for liten kjele. Jeg koker ikke vannet jeg heller i, og har (bank i bordet) ikke hatt infeksjon ennå. Gjæren hamler opp med litt utfordring, og jeg tror de fleste har rent nok vann i springen til at de slipper koking. Finnes andre kilder, som dårlig vaskede gjæringskar, som er mer innlysende.

Tilbake
Topp