1. Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies). Ved å fortsette å bruke dette nettstedet, samtykker du til vår bruk av informasjonskapsler. Lær mer.
  2. Hei der Gjest, bli medlem ved å gå til medlemsregistreringen
    Fjern notisen

Hei + et par nybegynnerspørsmål

En tråd i 'Generelt og nybegynnerspørsmål' startet av andor, 1 Jan 2015.

  1. andor

    andor
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

    Bosted:
    Ski
    Hei, og godt nyttår! :)

    Dette blir sikkert et altfor langt innnlegg, jeg håper dere kan bære over med meg. :)

    Jeg er helt fersk innen ølbrygging, men er glad i godt øl, og ivrig etter og lære.

    Fikk bok til jul, og 27. desember gikk jeg til innkjøp av BIAB-sett fra bryggselv.no.

    Jeg har da følgende utstyr:

    http://www.bryggselv.no/products/brew-in-bag-allgrain-sett-30l2
    og
    http://www.bryggselv.no/products/nybegynner-sett-25l

    Brygger på kjøkkenet, og har gjæringskaret i kjelleren.

    Jeg satt mitt første brygg kvelden 30. Desember, og 31. Desember kl 02:24 ble gjæringskaret satt i kjellern. :)
    Brygget en American Pale Ale Gahr edition All-grain sett fra bryggselv.no.

    Så til et par spørsmål som dukket opp underveis i prosessen:

    MESKING

    Jeg gjorde følgende:

    Varmet vann, la oppi posen, helte oppi malt. Mesket på 65 gr i 65 min, og skrudde opp varmen de siste 5 min(usikker på om det ble varmt nok.)

    Jeg la merke til at jeg sleit litt med å ha høy nok temp i kjelen underveis i mesking, så det ble litt av og på med plata og tempmålinger som jeg ikke følte meg sikker på, da jeg var redd for å røre for mye i mesken underveis. Neste gang skal jeg bruke liggeunderlag for å isolere kjelen etter oppvarming.

    SKYLLING

    Løftet meskeposen opp på en stekerist, og lot den dryppe av seg litt, før jeg helte ca. 10L vann på ca 80 grader gjennom posen og rett ned i kjelen.

    Etter skylling målte jeg SG, og den var på 1.036.

    KOKING

    Tok laang tid og koke opp, men etterhvert kom det seg. Ble litt usikker på når det faktisk kokte.. Tilsatte så humle på de tidspunktene som oppgitt i oppskriften.

    Etter koking og nedkjøling, målte jeg OG. Jeg målte den til 1.060. I etterkant ble jeg plutselig usikker på om det faktisk kan ha vært 1.050, og jeg føler meg litt dum, som ikke tok en kontrollmåling... Men men, gjort er gjort.

    Tappet så vørteren fra kjelen over i Speidel gjæringskaret som fulgte med settet. Litt irriterende at det ikke er noe litermål på dette, så jeg er litt usikker på hvor mye vørter jeg faktisk fikk over til slutt.. Så også at det var igjen ganske mye vørter + grums i bunnen ev kjelen. Burde jeg helle mer på kjelen for å få med meg alt, inkl. en del grums fra bunnen av kjelen?

    GJÆRING

    Desinfiserte gjæringskar 10 - 15 min før jeg skulle tappe over, og desinfiserte også gjærlås og alt annet. Brukte hansker og starsan på alt som skulle brukes.

    Tar gjerne i mot kritikk og innspill på alt jeg har gjort, som kan gjøre det enklere/bedre til neste gang.



    Så til et par spørsmål til videre prosess:

    • I Speidel gjæringskaret ølen nå står og gjærer i, er det ikke noe litermål. Det er vanskelig og si nøyaktig hvor mye som er i karet. Har dere noen tips for hvordan jeg kan gjøre dette bedre neste gang? HVordan skal jeg klare og måle hvor mye jeg faktisk får over i gjæringskaret?
    • Ihht. oppskriften, skal det tilsettes en pose med humle etter 7 dager. Denne hadde vakuumslipp da jeg tok den ut av bæreposen da jeg kom hjem fra butikken, og spørsmålet er om jeg bør kjøpe/reklamere slik at jeg får en ny. Det vil være ca. 10 dager siden jeg fikk den utlevert fra bryggselv.no - butikken på Hasle. Vil den være brukbar om 5 dager?
    • Jeg merker at jeg er livredd for å få bakterier i det som nå står i gjæringskaret, og jeg lurer på hvilke forhåndsregler jeg bør ta før jeg tilsetter tørrhumlen? Er jeg for redd? Jeg er skeptisk til bare og skulle ta en måling av FG i løpet av prosessen, og jeg leser jo at man skal måle jevnlig underveis i gjæring. Jeg har ikke en pipette som rekker ned i gjæringskaret fra toppen, og det sitter jo en kork på bunnen av karet, ikke den med kran på. Var det kanskje dumt og ikke ta den med kran? Er det ikke fort gjort og få inn bakterier hvis jeg skal åpne og lukke en tappekran i bunnen av karet hver gang jeg skal måle FG?



    FORBEDRINGSPUNKTER

    • Neste gang planlegger jeg å prøve meg på infusjonsmesk, og partiskylling, evt. kontinuerlig skylling. Noe spesielt jeg bør tenke på da? Jeg må vel uansett skaffe meg en stor kjele til?
    • Isolere meskekjele for jevnere mesketemperatur.
    • Kontrollert utmesking.
    • Bedre kontroll på volum i de forskjellige stegene. Merke Brygegesleiver med "literstreker"
    • Ikke bekymre meg så mye for 100% renslighet i den varme delen av bryggingen, fokusere på dette i den kalde fasen.

    Her var det sikkert mye rare formuleringer og spørsmål, men jeg setter stor pris på absolutt alle innspill til hvordan jeg har gjennomført dette, og gjerne kritiske kommentarer.



    Hilsen Anders :)
     
  2. Forvirret

    Forvirret
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

    Bosted:
    Bømlo
    Noen tanker kan du få men fasit får du ikke av meg.
    Med mitt biab oppsett så rører jeg i mesken når jeg har lyst, dvs når jeg tror temperaturen er for ulik. Ved tempheving fra rundt 65C og opp til 78C må jeg røre nesten hele tiden. Hvis ikke blir temp forskjellen gjerne 10C. (Holder gjerne 78C i 5/10min). Med f eks et billig glasstermometer fra Bryggselv så kan du måle ulike steder i gryta. Du får bruk for noe slikt til andre formål også.
    Tror det er noe som ikke stemmer ang skylling, koking og gravity. Du skriver 1.036 etter mesk og 1.050/1.060 etter kok samt at du er usikker om det faktisk kokte. Har du kokt i en time og gravity har endret seg så mye så vil jeg tro at du ville sett at det kokte. 8-10% avdamping pr time bør man ha.
    Det er nok ikke noe fordel å få med seg mye grums fra kokegryta, men noen tømmer alt over og skriver at det ikke lager usmak. Har alltid grums i gjæringskaret og kan ikke si at jeg kjenner forskjell på 0.5l og 1.5l. Det som ser ut som svært mye i kokegryta pakker seg til betydelig mye mindre etter en halv dag i gjæringskaret.
    Kjenner ikke til gjæringskaret ditt. Kanskje andre har samme hvor de har målt cm/liter. Infeksjon kan du godt være redd for da er det ikke sikkert du får oppleve dette så snart. Du må ikke måle gravity så ofte. På dette ølet hadde jeg målt ved tørrhumling, tre dager før jeg tenkte å flaske samt ved flasking. Bruk en f eks en øse til å ta prøve med. Skal du bruk tappekrana ved flasking så ville jeg kun brukt denne ved flasking, men andre mener nok noe annet om dette.
    Om humla er grei tror jeg du skal spørre butikken om.
    Forbedringspunkter skal jeg ikke si noe om men går ut fra at du har "stålkontroll" på (storm)gjæringa:)
     
  3. BamsenEirik

    BamsenEirik
    Expand Collapse
    Registrert bruker

    Bosted:
    Rennesøy
    Hei Anders,
    Tappekran på gjæringskaret er helt konge. brukte vell gjæringskar uten tappekran i begynnelsen og det var et slit i forhold. med tappekran kan du f.eks kjøpe deg en flaskefyller og bare hive rett på isteden for å ha den på heverten har ikkje mye å si men det var slik jeg likte det.
    Syntes også at det var greit hvis du skal ta en prøve så er det bare å tappe rett fra kranen med den mengden du trenger.
    obs obs demonter kranen og og desinfiser den sjikkelig i åg med at dritt kan legge seg i pakkningene (jeg bløttlegger i en starsan blanding).
    slik jeg tenker er at ølet renner ut av karet så du vil "ikkje" få bakterier i gjæringskaret ved å åpne kranen. alt går ut og ikke inn.
    Hadde jeg målt OG og blitt usikker hadde jeg tatt enn ny måling. i åg meg for å få regnet ut alkoholmengden på det ferdige ølet.
    Når du skal tørrhumle og bruker humlepose så ville jeg kokt den i 10-15 min før jeg brukte den eller i starsan blanding.
    Humlen din ville jeg snakt med de ansatte å hørt med dem angående det. men du kan jo pakke den inn i aluminiumsfolie og legge den i fryseboksen.

    Dette her blir sikkert heilt konge :).
     
  4. andor

    andor
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

    Bosted:
    Ski
    Hei,

    takker for svar fra dere begge. :)

    @Forvirret : Skjønner at du ble litt ekstra forvirret av det jeg skrev om koking. Det jeg mente var at jeg var usikker på når det begynte og koke, mao. når jeg skulle starte stoppeklokka liksom. :) Etterhvert bobla det skikkelig, og som du sier, så økte jo gravity, så at det kokte og dampet til slutt er det heldigvis ikke tvil om. :) Har et termometer som fulgte med settet, så det ble brukt flittig.

    @BamsenEirik : Jeg har flaskefyller, og den planlegger jeg og bruke. :)

    Skal en tur innom bryggselv.no-butikken i morgen, så da skal jeg høre om humla også. :)

    Når det gjelder å stikke om til nytt kar før flasking, og montering av kran på primærkaret før prøvetaking/omstikking, så er "problemet", at det nå stitter en vanlig kork på gjæringskaret, og den må jeg i såfall bytte ut med en "kork" med kran på mens det er øl i karet. Har det noe å si om jeg heller forsiktig på karet, for å få montert krana? Bør jeg kanskje gjøre det en dag eller to før jeg skal bruke den, eller bør jeg gjøre det rett før jeg skal bruke krana, for at den skal være nylig desinifsert? Bør jeg skifte tilbake til kork igjen etter å ha tatt prøver ved tørrhumling, for deretter og vaske og desinfisere på nytt før neste prøvetaking, og igjen før flasking?

    Jeg kom også på et spørsmål til, og det var at jeg er litt i tvil om jeg fikk ristet inn nok luft før jeg satt til gjæring.. Jeg satt ikke på lokket fordi jeg trodde dette måtte stå åpent da jeg skulle riste inn luft. Burde jeg egentlig ha satt på lokket, og riste det jeg orket opp og ned og fram og tilbake? Jeg satt det bare oppå en haug med no kluter, og beveget hele gjæringskaret i sirkler et par minutter. Det var kanskje ikke nok? :(
     
  5. BamsenEirik

    BamsenEirik
    Expand Collapse
    Registrert bruker

    Bosted:
    Rennesøy
    Ikkje stress me kranå nå det blir bare mye styr og mer mulighet for infeksjon og greier vist du diller med det nå som du allerede har øl i gjæringskaret ditt :p da ville jeg brukt heverten.
    Jeg monterer krana før jeg heller noe som helst i gjæringskaret har ikke hatt noen problemer med batterier på det hittil. vist du er ekstra redd for det kan du jo ha ett glass med starsanblanding som kranen hviler i mens den ikkje er i bruk.
    men hvis du har planer om å stikke om til et nytt kar når du skal flaske hiv på enn kran og gjør det litt lettere. men la primærkaret ditt så som det er så bruker du bare heverten over i "flaskekaret".

    Når det gjelder å riste inn luft så er det bare å ta på lokket og rive seg løs, jeg bruker en sementblander som jeg tar på drillen og visper.
     
  6. andor

    andor
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

    Bosted:
    Ski
    Supert! Takk for svar, da spørs det om jeg ikke får litt dårlig utgjæring pga manglende innristing av luft. :( Lite og gjøre med det nå..

    I tillegg, så har jeg gjort meg noen tanker rundt prosessen etter at jeg skrev denne posten, så nå kommer det en lang regle med hvordan jeg ser for meg å treffe riktig kokevolum, samt et par spørsmål til:


    Eksempel på (simplifisert)oppskrift:

    5,7 kg malt (Antar ca. 1l vann absorbert pr kg malt)
    Meskes i 65 min på 66 gr
    Meskes i 5 min på 78 gr
    Koke i 90 min.
    ---------------------------------------------------------------------



    1. steg:

    - 25 liter vann i kjele, varme opp til ~67 gr
    - Oppi med meskeposen


    2. steg (etter endt mesking trinn 1):

    Utregning skyllevann:

    33 liter (ønsket kokevolum)

    - 25 liter (opprinnelig meskevolum)

    + 6 liter (absorbert i malt)

    _______________________________________

    = 14 liter skyllevann

    _______________________________________



    - Hiver meskepose over i (isolert?)gjæringskar, og skyller sakte med 14l varmt vann ~80 gr(kan dette telle som utmeskingssteg+skylling i samme operasjon?)

    - Lar stå i 5 min før løfting av meskepose og avdrypping, hiver så alt tilbake i kjelen for koking.

    Kan jeg sirkulere vørteren under oppkok, for å få en klarere vørter? Sirkulerer vha litermål, og tar ut ca 2 liter om gangen fra tappekran, og tømmer forsiktig over maltsengen i posen, gjentar til vørter er ca. klar? Høres ok ut?

    _____________________________
    = ca 33 liter før kok
    _____________________________


    - 7,5 liter avdamp (ca. 5l(?) avdamp pr. time kok)


    - ca. 2 liter trub (?)


    __________________________
    = 23 liter til gjæring
    _________________________

    Har jeg forstått prosessen riktig, og ser dette ok ut?
     
  7. Miguel

    Miguel
    Expand Collapse
    Registrert bruker

    Bosted:
    Hamar
    Tror strike tempen din er litt for lav.
     
  8. Terje J

    Terje J
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

    Bosted:
    Tromsø
    5l avdamping pr time er nok I overkant, dersom du ikke har ei veldig bred gryte og skikkelig fosskoking. Gjør en test for å sjekke hvor mye vann du klarer å fordampe ved normal kok (feks I 1/2 time). Vil anta at det ligger på ca 2.5-3 liter/time.
     
  9. Knut N.

    Knut N.
    Expand Collapse
    Registrert bruker

    Bosted:
    Valnesfjord
    Hva mener du med "strike" temp?
     
  10. Miguel

    Miguel
    Expand Collapse
    Registrert bruker

    Bosted:
    Hamar
    Temperaturen vannet ditt holder idet du har oppi malten. Du har skissert en strike temp som en en grad over mesketemp. Jeg vil tro temperaturen vil synke mer enn en grad idet du har oppi malten.
     
  11. Knut N.

    Knut N.
    Expand Collapse
    Registrert bruker

    Bosted:
    Valnesfjord
    Takk for forklaring.
    Det brukes mange "rare" utrykk om forkjellige ting så det er greit å få de forklart:)
     
  12. simensss

    simensss
    Expand Collapse
    Registrert bruker

    Koker du med meskeposen i? Det var det jeg fikk ut av de setningene der.
     
  13. andor

    andor
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

    Bosted:
    Ski
    Hah, ja, se der! Sånn går det når man leser og leser, både bøker og forum og det som er, også skal man prøve å få det ned på "papir" for å rydde litt i hodet. :rolleyes:

    Jeg kan jo seff ikke sirkulere under oppkok, det funker dårlig.. Og jeg kokte heller ikke med meskeposen når jeg satt første brygget. :) Men med andre ord, så sirkulerer jeg vørter gjennom meskeposen før og etter jeg skyller? Jeg skylte rett i kokekjelen gjennom meskeposen sist, etter mesking var ferdig.

    Jeg ser nå at jeg får en skremmende lav effektivitet på det første brygget mitt, og jeg frykter at mye har gått galt pga feil og usikker OG, for lav SG, og for lite vørter og jeg veit ikke hva.. :(

    Er det mye å tjene på å skylle mesken i et sekundærkar(gjæringskar eller lignende)? Hva med infusjonsmesk, er det kurant og gjøre med BIAB? Bare meske med mindre vann på første steg, også tilsette kokende vann for utmesking før skylling?

    Anders
     
  14. simensss

    simensss
    Expand Collapse
    Registrert bruker

    Okei, jeg er veldig nybegynner selv (4 batcher).

    Når jeg er ferdig å meske løfter jeg mesketønna mi (brygger i Beer Brew 30) og sirkulerer litt vørter før jeg skyller med vann. Etter skylling med vann går jeg rett på kok. Dette med sirkulering av vørter over malten vet jeg ikke om har noen hensikt, bare noe jeg begynte med og har fortsatt med det.
    Jeg pleier å ta noen målinger av OG før kok, skyller til jeg har OGen oppskriften sier jeg skal ha, også tilsetter jeg ytterligere ca 3 - 4 liter som jeg forventer blir dampet av under kok. Har truffet ganske bra hittil.

    Sliter litt med lavt utbytte jeg også, men helt akseptabelt synes jeg. Kjøpte 25 L all-grain sett fra bryggselv og fikk ut 22 L feks. med OG 1.048, oppskrift sa 1.046.

    Malingsgrad på kornet vil nok spille inn på utbytte, hvordan har du møllet det?
     
  15. shg

    shg
    Expand Collapse
    Registrert bruker

    Bosted:
    Buskerud
    Ser ut som du har omtrent samme oppsett som oss, og vi har også brygget en runde og tenker på forbedringer til neste gang.

    Når gjæringsdunken er tom, så skal jeg i hvertfall helle oppi 1 og 1 liter vann, og sette streker utpå dunken, så jeg har begrep om antall liter.
    For å sjekke liter i kjelen skal jeg lage meg en målestav med streker som jeg kan stikke ned i kjelen for å sjekke mengden.
     
  16. andor

    andor
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

    Bosted:
    Ski
    Ja, vil nok prøve sirkulering på en eller annen måte neste gang, og være mye mer påpasselig med sakte skylling. Skal også være mye mer nøye ved måling av OG for å treffe rett. OG er vel egentlig SG etter kok eller? Er nybegynner selv, men mener at OG er SG i det du tapper over i gjæringskaret. SG før kok skal vel ligge litt under OG mener jeg å ha lest? Malingsgrad har jeg ikke peiling på, annet enn at jeg stoler på at gutta på brggselv har malt riktig til mitt BIAB sett i All-grain ølsettet jeg kjøpte. :)


    Streker på gjæringsdunken må definitivt på plass her også! :)

    Jeg har forøvrig litt probl med temperaturkontrollen under gjæring, så jeg har(før mitt første brygg er ferdig), bestilt STC-1000, varmekabelgreier som jeg har sett linket her inne, og skal hente meg kjøleskap de nærmeste dagene(tråler finn as we speak). :rolleyes::p
     
  17. bobkaare

    bobkaare
    Expand Collapse
    Registrert bruker

    Ser stadig dette med at vannet skal være ca 2 grader over mesketemperatur. Det stemmer ikke for vanlige BIAB-oppsett.

    Med 6 kg malt som holder romtemperatur (20 grader) og 3 liter vann pr. kilo må man varme opp vannet til ca 71 grader for å treffe en mesketemp på 65 grader. Øl blir det uansett, men min erfaring er at dette med "et par grader" er feilinformasjon som av en eller annen grunn har festet seg. Kommer selvsagt litt an på oppsett osv, men det bør ikke ha mye å si - regner jo egentlig kun på temperaturen i vannet og maltet og forksjellen i varmekapastiet så det er ganske grei fysikk.

    Finnes masse kalkulatorer på nettet - felles for alle disse er at ingen av de gir en vanntemp som ligger to grader over mesketemp.
     
  18. HansM

    HansM
    Expand Collapse
    Registrert bruker

    Skal til å sette mitt første BIAB brygg selv denne uka, og stusset litt på at 1-2 grader skulle være nok. Så veldig fint at du bekrefter nettopp dette.
     
  19. simensss

    simensss
    Expand Collapse
    Registrert bruker

    SG er måleenheten. SG = Spesific Gravity, eller egenvekt. Feks 1.050 SG = 1.050 kg/liter. OG = Original Gravity, som er egenvekt etter kok, og FG er Final Gravity som er egenvekten etter gjæring :)

    Du kan nok stole på at gutta på bryggselv har kontroll på malingsgrad ja. Men vet at noen pleier å legge ved en kommentar i bestillingen om å få malten møllet til BIAB eller feks Beer Brew i mitt tilfelle.
     
  20. andor

    andor
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

    Bosted:
    Ski
    For moro skyld, tenkte jeg og oppdatere denne tråden med utviklingen på mitt første brygg.

    Det var i dag tid for tørrhumling etter 7 dager ihht. oppskrift.

    Samtidig som jeg tørrhumlet tenkte jeg at det var greit og benytte sjansen og måle SG, og den hadde allerede nådd 1.010! Er dette tidlig, eller har det ingenting å si? Dette er den oppgitte FG i oppskriften.

    1. Det måtte skuffende mye øl til før det var nok i målebegeret som fulgte med settet mitt. Brukte en vintyv, og måtte fylle den tre ganger før det var nok. Jeg har derfor bestilt meg et refraktometer for å spare mest mulig av de edle dråpene. :) Er klar over at den må justeres for div etter gjæring, men ser for meg at det blir lettere også ved måling før vørteren havner i gjæringskaret.

    2. Det smakte jo dritgodt allerede! :D Selvfølgelig ingen kullsyre, men det lover jo så utrolig bra! Shit, nå blei jeg glad! Kjente alkoholsmaken godt, og var ganske bitter, men det tegner jo til å bli et skikkelig godt øl! Hvordan kan jeg forvente meg at smaken utvikler seg de siste 7 dagene? (Sikkert dumt spm..)

    3. Cold Crash(Strengt tatt ikke cold crash ihht. def slik jeg har lest): Har en bod som holder ca. 14-15 grader. Er det noe vits i å sette gjæringskaret inn her de siste 2 dagene før karbonering og flasking, eller vil jeg ikke oppnå noe ekstra bunnfelling i såpass høy temperatur? Vil det i såfall bety at jeg skal sette den der etter 12 dager, da 14 dager er oppgitt som gjæringstid i oppskrift?


    Nå håper jeg bare at jeg ikke har infisert ølet i løpet av prosessen med inn og ut av øltyv, og montering av lokk med kran under tørrhumling. Var ekstremt nøye med starsan og hansker, vasking og desinfisering av alt som var i kontakt med gjæringskar og det som skulle oppi.

    Optimistisk bryggerhilsen fra Anders:cool:
     

Del denne siden