all grain

biri

nå har jeg bestilt 4.5 kilo diverse malt.
har brukt beercalc til å regne om oppskrifta.
jeg skal ende opp på 20 liter tilsvarende ca 4,7% ferdig gjæret.
men det jeg ikke fant der, var mengde på meske vann.
det eneste jeg har funnet ut er at malten suger til seg 1,2 liter vann pr. kilo.
så da forsvinner det 5,4 liter vann i malten, da ser jeg at jeg burde ha 25,4 liter på et stadie.
men jeg har regnet litt til på det, og endt opp på at utgangspunktet i vann mengde bør bli 30,6 liter.
så da spør jeg om jeg har regnet sånn ca. riktig?

Det forsvinner 2-3 liter under koking og noe forsvinner i grumset som blir igjen fra humla og i gjæringen, så drøye 30 liter høres ikke så galt ut.

jeg har brygget noen all grain...jeg starter med 30liter og ender opp med 23 liter til gjæring..hva er det for noe fanteri...?

Ikke noe fanteri det Fikerud ;)
Jeg starter kok med 28 liter og ender med å fylle et fat på ca 19 liter.
Sånn ære bare!

Avdamping varierer også mye fra oppsett til oppsett. Jeg bryr meg ikke om hvor mye som går i malten av vann. Varmer opp slagvannet (strike water) og mesker inn. Så varmer jeg opp så mye vann jeg syns jeg trenger. regner med jeg får 1L vørter på 1kg malt ved meskeforhold 2l/kg.
7kg malt, 7L vørter. så varmer jeg opp 23L for å få 30L til kok.

Jeg koker ned 25L til 20L på en time. Komfyr pluss to grilltennere.

Jeg koker 60 minutter...og idag prøvesmakte jeg en med egen oppskrift...Gahr kallte det en undergjæret Porter...den var knallgod 11 dager på flaske...skal prøve å spare til jul...hehe
Ellers er jeg veldig begeistret for øl fra Litauen...de har mye bra øl..kjøpte ei flaske på polet med Litauen øl...kostet 45 kr..i Litauen koster den 3,5 kr..

Tilbake
Topp