Allgrain med ca. 12 liters kjele?

Ekstraktbrygging er dyrt! Men å handle større kjele er også ganske dyrt.
Har derfor lyst til å forsøke å lage en batch på utstyret jeg har, men hvordan kan jeg finne ut hvor mye vann og malt jeg skal bruke i forhold til størrelsen på kjelen?

Hei
Spørs hvordan du har tenkt å meske,hvis du bruker beercalc.dk kan du beregne i hytt å pine!
Med 12 liters kjele kan du kanskje ha maks 10 liter volum. Tenker da rundt 2,5-3 kg malt i meskepose kanskje. Alt ettersom hvor sterk øl du vil ha.

Kenneth

Hei,

eg brukar kjele i same str, brygger små batcher. Det går heilt fint med allgrain, eg bruker BIAB. Bruk beercalc.dk og juster oppskrifter du finn her på sida.

mvh
J

Ja, har sjekket ut beercalc.dk, men vet ikke om jeg skjønner (selv etter å ha lest bruksanvisningen) hva som er forskjellen på 'Volume' og 'Boil Volume'.

God kveld!

Jeg hiver på et par spørsmål her, ettersom jeg lurer på ca. det samme. Jeg skal brygge for første gang og har en kjele på 14l som jeg hadde planer om å benytte meg av.

Jeg hadde derimot planer om å skaffe et meskekar ved siden og skylle (Partiskylle tror jeg).
Vil dette også la seg gjøre?
Og i såfall: Vil det være fullstendig uegnet å kjøpe en 33 liter Coleman extreme og en bazooka-screen/eller kobber-manifold når kjelen bare er 14 liter? (hadde vært fint å ha litt å gå på for evt. å kjøpe større kjele senere)
Er litt usikker på om et slikt setup er egnet, men hvis det høres o.k ut kan jeg gå igang med å bestille litt utstyr.

Angående beercalc.dk: Kan jeg der regne ut hvor mye vann jeg må starte med i oppskriften og derimot skylle med, for å sitte igjen med 14 liter vørter etter meskingen (som jo er den mengden jeg er ute etter)?

Mvh
Lars Erik

Lars147 skrev:
God kveld!

Jeg hiver på et par spørsmål her, ettersom jeg lurer på ca. det samme. Jeg skal brygge for første gang og har en kjele på 14l som jeg hadde planer om å benytte meg av.

Jeg hadde derimot planer om å skaffe et meskekar ved siden og skylle (Partiskylle tror jeg).
Vil dette også la seg gjøre?
Og i såfall: Vil det være fullstendig uegnet å kjøpe en 33 liter Coleman extreme og en bazooka-screen/eller kobber-manifold når kjelen bare er 14 liter? (hadde vært fint å ha litt å gå på for evt. å kjøpe større kjele senere)
Er litt usikker på om et slikt setup er egnet, men hvis det høres o.k ut kan jeg gå igang med å bestille litt utstyr.

Angående beercalc.dk: Kan jeg der regne ut hvor mye vann jeg må starte med i oppskriften og derimot skylle med, for å sitte igjen med 14 liter vørter etter meskingen (som jo er den mengden jeg er ute etter)?

Mvh
Lars Erik

Hei

Det går fint. Jeg startet med et slik oppsett. Så bare start å brygge :)

Europris selger 36 liters gryter for 499, Biltema 25liter med tappekran for omtrent det samme; så hvorfor plages med liten kjele?

og vinogbar selger 30 liter for 399,- litt tynnbunnet - men den funker :) iallefall så lenge du ikke bruker induksjon....

Tenkte faktisk på den hyttekjelen på 25 l fra biltema. Den funker vel på induksjonstopp? Tror 32 cm diameter kanskje er litt mye for induksjonstoppen (men kanskje ikke). Men planen var jo også å bruke noe av det jeg har, og ikke å kjøpe alt nytt på en gang.

Anyways, nå har jeg bestilt det siste jeg trenger. Mange takk for hjelp... snart igang!

Lars

Tilbake
Topp