Allgrain ølsett

Ola75

Fikk idag en pakke fra Brygg Selv med Rye IPA. Fikk også med to rør med WLP007 Dry English Ale gjær. Er det noen som vet om jeg trenger begge rørene med gjær til denne batchen? En annen ting er dette med at det er et 25 liters brygg. Mulig det er dumt spørsmål, med er da tanken at det er 25 liter ferdig øl?
Er veldig takknemlig for svar.

Sjekk: http://www.mrmalty.com/
Legg inn produksjonsdato 4 mnd før best før dato
Legg inn forventet OG
Legg inn forventet volum tl gjæring
Legg inn om du eventuelt lager starter og hvilken type

Så forteller den deg hvor mange rør du trenger uten starter, og eventuelt hvor mange rør du trenger med typen starter du lager, dersom du lager starter.

Ølsettene er beregnet til å gi 25 liter til gjæring med en viss effektivitet på bryggeriet. Denne vet jeg ikke, ringe bryggselv å spørre?

Det er mulig jeg har missforstått her, men leser du teksten så høres det jo ut som at dette skal gi 25 liter ferdig brygg.

Du skulle få 2 gjær med settet, så jeg regner med at du må isåfall bruke en av dem, er selv novice på dette her men regner med at en av poffene kan fortelle deg om dyu trenger begge.

Vil anbefale å laste ned Beersmith og leke litt rundt med det, det vil gi deg en forståelse av hvordan de forskjellige ingrediensene påvirker øllet.

Dette ble dermed overflødig :)

Tollefsen skrev:
Ølsettene er beregnet til å gi 25 liter til gjæring med en viss effektivitet på bryggeriet. Denne vet jeg ikke, ringe bryggselv å spørre?

Eg trudde det var 25 liter etter kok?
Det kan jo både være det same og forskjellig alt etter kor mykje trub ein tar med i karet.

Det er standard at volumet som opppgis i øloppskrifter angir hvor mye vørter man har igjen i gryta etter kok. Dette er normalt i kommersielle bryggerier også. Bryggselv-settene skal altså gi 25 liter vørter i gryta etter endt koking.

Gahr skrev:
Det er standard at volumet som opppgis i øloppskrifter angir hvor mye vørter man har igjen i gryta etter kok. Dette er normalt i kommersielle bryggerier også. Bryggselv-settene skal altså gi 25 liter vørter i gryta etter endt koking.

Vil det si at i brygge software (Beersmith f.eks)  Batch size = ferdig vørt etter koking ?

I Beersmith2 er batch size det kvantumet som går til gjæring. I utstyrsprofilen kan man legge inn hvor mye trub man regner med å få og som man ikke vil ha med i gjæringskaret.

Tilbake
Topp