allgrain utstyrsspørsmål (billigst mulig oppsett)

Ut fra de tallene dine får jeg at du har fått 2044 oechle. Dette forutsetter at du fikk ut 14L på første avtapping, 10+4 fra deadspace. Dette gir et utbytte på 79% dersom man regner 300 på all malten, noe som jo er bra?

Eneste jeg merker meg er at du bruker såpass lite skyllevann, 6L effektivt når man tar bort dødrommet. Blir det for lite til å effektivt vaske ut sukkeret som er igjen?
 
Jeg glemte dessverre å notere meg mengde på første tapping igår. Men mener å huske jeg syns det var litt lite. Jeg bommer jo så fatalt i forhold til hva Beersmith antar jeg får (1.066 vs 1.084). Vet isåfall ikke hva som er galt her.

Edit: Jeg har jo satt inn brew house efficiency på 65%. Da antar den 1.084 på den oppskriften. Est. Mash efficiency på 74,5%.
 
Ca 20,5. Da var det igjen en 4-5 (kanskje?) liter trub i kjelen.

Edit: 20,5 i gjæringskaret, vil tippe 25 i kjelen.
 
Ugelvik skrev:
Ang. effektivitetsproblemene mine diskutert tidligere i tråden her har jeg nå prøvd på ny, og målt med refraktometer for hvert steg.

Mesken var som følger:
8 kg pilsnermalt, 600 gram amber.
Mesket inn med 23 liter vann (4 liter deadspace). Bommet på temperaturen, jeg tror jeg var på rundt 63 grader, men ville ha 65,5.
First runnings var på 1.081 (1 time)
Second runnings på 1.055 (10 liter skyllevann)
Third runnings på 1.036 (10 liter skyllevann)

Endte da opp med en OG på 1.066, samme som sist gang. Tynnere mesk denne gangen (2.2 liter per kg)

Med denne dataen, er det noe konklusjon man kan trekke om hva som er galt?

Før du tar "first runnings"; Heller du oppi litt 80*C skyllevann og rører som en gal? Rører du ordentlig ved "second" og "third runnings"? Det er mye å hente på ordentlig røring.

Husk at en skjør, delikat maltseng for jomfruer ikke er nødvendig ved batch-sparging! I batch-sparging er det røring for harde livet, og så tar man filtreringen av vørter ved resirkuleringen ;)

Ellers er 8.6 kg malt ganske mye mtp at du kun lager rundt 30 liter vørter (Desto mer malt i meskekaret desto mindre effektivitet). Bruker du fks. kun 5 kg malt bør du ligge på rundt 85% med batch-sparging.
 
Ja, det er mye, men jeg vil jo ha en ganske sterk øl i dette tilfellet. Jeg heller ikke oppi skyllevann før jeg har tappet første gang. Rører som en galning i 5 minutter og lar den hvile i ca 10 hver gang før jeg resirkulerer.
 
Legger inn tallene dine i beercalc. Ved 25 liter har du bare 64% effektivitet. Du må ha fått lite ut på første avrenning... Kanskje du tapper litt for fort slik at du har mye vørter igjen i maltsenga?

Edit: Blir det ikke veldig tørt når du bruker kun 10L vann på 8,6 kg malt og i tillegg har 4L deadspace? For meg høres dette lite ut.
 
Mye mulig. Men ser tallene greie ut? Målet var jo som sagt 1.080 ca, og når første avrenning er det, så måtte jeg jo i praksis ha fått ut 30 liter av det for å treffe målet. Eller er det i praksis umulig i dette tilfellet med batch sparging?
 
Ugelvik skrev:
Ja, det er mye, men jeg vil jo ha en ganske sterk øl i dette tilfellet. Jeg heller ikke oppi skyllevann før jeg har tappet første gang. Rører som en galning i 5 minutter og lar den hvile i ca 10 hver gang før jeg resirkulerer.

Ingen poeng i å la mesken hvile ved batch-sparging, dette er nok mer vanlig ved fly-sparging. EDIT: Det som er viktig er imidlertid å resirkulere noen liter slik at vørteren blir noenlunde klar.  

Jeg vil også anbefale en "mashout" før du begynner å tappe "first runnings". Dvs. du tilsetter nok varmt vann til at temperaturen når 78 grader. Konverteringen stopper, sukkeret blir mer lettflytelig, og det renner nedi kjelen som en våt drøm.
 
Dersom du har bare 30L kokekapasitet så blir det vanskelig å lage mye sterkøl. Du er nesten avhengig av å skylle mye for å få ut sukkeret, for så å koke inn.

En mulighet er å dobbelt-meske og bruke kun 1. runoff og eventuellt 1 skylling.

Edit: ser for meg at du bruker BB30 eller noe sånt. Har du stor mesketank er det jo ikke så vanskelig  ^-^
 
Beant skrev:
Dersom du har bare 30L kokekapasitet så blir det vanskelig å lage mye sterkøl. Du er nesten avhengig av å skylle mye for å få ut sukkeret, for så å koke inn.

En mulighet er å dobbelt-meske og bruke kun 1. runoff og eventuellt 1 skylling.

Vil ikke fly-sparge metoden være bedre egnet ved brygging av sterke øl på små volum?
 
Erlendso skrev:
Beant skrev:
Dersom du har bare 30L kokekapasitet så blir det vanskelig å lage mye sterkøl. Du er nesten avhengig av å skylle mye for å få ut sukkeret, for så å koke inn.

En mulighet er å dobbelt-meske og bruke kun 1. runoff og eventuellt 1 skylling.

Vil ikke fly-sparge metoden være bedre egnet ved brygging av sterke øl på små volum?

Det vil jeg absolutt tro  :yes:
 
Erlendso skrev:
Jeg vil også anbefale en "mashout" før du begynner å tappe "first runnings". Dvs. du tilsetter nok varmt vann til at temperaturen når 78 grader. Konverteringen stopper, sukkeret blir mer lettflytelig, og det renner nedi kjelen som en våt drøm.

Har berre brukt batch-sparging ein gong og då tappa eg "hovudmesken" ut av meskekaret utan å auke temperaturen utover mesketemp. Er det dette som er "first runnings"?
 
FrodeSy skrev:
Erlendso skrev:
Jeg vil også anbefale en "mashout" før du begynner å tappe "first runnings". Dvs. du tilsetter nok varmt vann til at temperaturen når 78 grader. Konverteringen stopper, sukkeret blir mer lettflytelig, og det renner nedi kjelen som en våt drøm.

Har berre brukt batch-sparging ein gong og då tappa eg "hovudmesken" ut av meskekaret utan å auke temperaturen utover mesketemp. Er det dette som er "first runnings"?

Temperatur-økning eller ikke; Det første du tapper ut er "first runnings". ;)

Bryggets ferdige volum = mengde skyllevann. Skyllevannet varmes til 80*C.

Det vanligste er å ta 3 runnings, med 30% av vannet på "first runnings"; - Dette vannet bruker du i tillegg til å øke temperatur på mesken til 78*C (mashout temp), en temperatur jeg nesten aldri har truffet i mitt liv, men altså ideelt sett 78*C. Men bryggeripolitiet vil ikke arrestere deg hvis det blir 73 eller 82 grader. Andre bryggere tar en egen mashout (øker meske-temp til 78*C og skyller deretter 3 ganger).

Ved second runnings brukes som regel 40% av skyllevannet. Også her røres det godt ved vanntilførsel og du resirkulerer noen liter.

Third runnings bruker man som regel 30% av skyllevannet (rører godt og resirkulerer noen liter). SG på den siste dråpen bør da være rett i underkant av 1.010

En annen effektivitets-tyv er som kjent klumper i mesken. Dette er noe jeg overså når jeg begynte å brygge på speidelen; Der var det vanskeligere å se og røre ut klumper, i motsetning til i kjølebagen.
 
Ulempen med mashout ved batchsparging er at du trenger forholdsvis stort meskekar..
Jeg bruker å tømme mesken etter meskingen er ferdig, og bruker to skyllinger etterpå med lik mengde vann. Fungerer helt fint, og du sparer utrolig med plass.
Skal du øke temperaturen fra f.eks 67 til 78 grader i en mesk trenges mye varmt vann.
 
Skal du ha høg meskeeffektivitet ved sterke øl må du koke lenger enn 60 min (ev. ha høgare enn normal avdamping). På siste avrenning hadde du Sg på 1,036, då er det ein del å hente her.

På første avrenning bør du ha fått ut ca 14 - 14,5l. Andre, 10l, samme på tredje. Det blir iallefall 34l vørter før kok med breboil på ca 1,060. Med desse antagelsane og 8,6 kg malt gir det ein effektivitet på ganske nerme 80%.

Skal du ha høgare OG av dette må du enten koke lenger, eller tappe ut mindre vørter med lågare effektivitet som ein bieffekt.
 
Tilbake
Topp