allgrain utstyrsspørsmål (billigst mulig oppsett)

Holder på å gå mot allgrain brygging (allerede etter 3 ekstraktbrygg...) og har svært lite erfaring, men hopper ut i det alikevel! Prøver å holde utstyrskostnadene så langt nede som mulig, såfremt det ikke går hardt utover resultatet.

Skaffet meg følgende så langt:

Kokekar:
36L kokekjele i aluminium som jeg holder på å installere 2,5kW kokeelement i.
Her har jeg også bestilt PID, SSR og temperaturprobe for å kunne varme opp vann til riktig temperatur til mesk etc.

Vørterkjøler:
5m med 12mm kobberrør (biltema), 20m med hageslange (biltema) som skal monteres på denne med slangeklemmer (biltema), og en slangenippel med 1/2" gjenger for tilkobling til dusjslange (biltema).

Ellers har jeg kuleventiler som skal monteres på kokekaret og eventuell HLT/MLT, men mangler bordgjennomføring der for øyeblikket.

Jeg har flere spørsmål til dette oppsettet...

Jeg lurer på å lage en sirkelformet treplate som jeg vil lime til kokekaret for å montere pid, strømtilkobling etc på undersiden med påmonterte føtter. Her lurer jeg på hvilket lim jeg kan bruke for å lime treplaten til aluminiumskjelen? Dette må vel da i praksis tåle minst 100 grader. Noen idéer?

Meskekar er jo et must... Jeg vurderer et slags 3-tier gravity fed system, med HLT på topp, MLT i midten og kokekjelen i bunn. I begynnelsen kommer jeg nok til å jukse litt med at jeg fyller MLT og HLT med vann fra kokekaret ved behov. Her har jeg prøvd å finne en billig kjølebagmodell jeg kan bruke til både HLT og MLT. Det billigste jeg har funnet er 24L til 99kr på Jula, men har en følelse av at dette kanskje er litt lite til ca 20-25 liters batcher? Eller tar jeg helt feil?

Her kommer det sikkert til å komme flere spørsmål etterhvert, i massevis. :yes:
 
2 gjæringsbøtter fra Europris. Isoler det ene og monter kran, bor masse 2-3mm huller i bunnen på det andre og sett det oppi det første = billig meskekar.
 
Eventuelt meske i kokekaret med en pose, pakket inn i en gammel dyne/sovepose. Blir ikke mye billigere enn dette.

Jeg har 8 posebrygg bak meg, og IPAen og kölschen blir bedre enn noe jeg fikk til med ekstrakt.

Per Christian
 
Takker for svar. Har hele tiden hatt "food grade" i bakhodet!

Har tenkt på BIAB, men er jo noen begrensninger der såvidt jeg har forstått, som da kanskje kan unngås med et meskekar (som det virker som man kan få omtrent like billig som en bryggepose...), så det kan være jeg går for dobbel-gjæringsbøtte-teknikken siden jeg da slipper å tenke på manifold etc... Ganske god ide. :)

Med meskekaret kan jeg eventuelt også 3-tier gravity feede med at jeg har kjelen på topp, mesketanken på neste steg og bruke gjæringskaret på bunnen, for så å helle dette over i kokekjelen igjen etter skylling...?
 
Ut i fra egen erfaring er 24 liters meskekar er helt greit og uproblematisk for standart øl opp til ca 7%. Selv bruker eg en 24 liters boks fra Biltema til 20-25 liters brygg. Skal du ha mulighet for å brygge sterke spesial øl, ville eg gått opp til 34 liters  (f.eks Igloo til 515kr fra seasea.no). Du vil ikke angre på å kjøpe en 34 liters kjøleboks! Den er ikke for stor om du ikke skulle fylle den opp, og selv da isolerer den godt nok til å holde på varmen. Du bør undersøke om den har en tappeplugg i bunnen (f.eks via mail til seasea.no). Har lest litt om den på internett, og noen leverer med og noen uten tappeplugg i bunnen på 36qt/34liters modellen. Tappeplugg gjør enkel og billig modifikasjon til kobbermaifold mulig. Kjøleboksen leveres med 5 års garanti fra seasea, og plasten skal være resistant mot å vri/bølge seg.Mener at det finnes noen på forumet som har kjøpt Igloo fra seasea, kanskje du kan få tilbakemeldig på hvordan den er i bruk/søke på forum.

Det meste eg har klart å presse inn i mitt 24 liters meskekar er rett under 9 kilo malt. Men da måtte eg bruke en lavere "vann til malt" ratio, og den ble fylt helt opp til lokket. Brukte batch sparge, og måtte skylle flere ganger enn 2 = Ikke ideelt. Ved vanlig bruk, ca 5.5kg malt med 2.2 liter pr kg malt, har eg litt rom på toppen.
 
Jeg lurer på om jeg da skal enten skaffe en litt dyrere fryseboks eller gå for bøtte-i-bøtte trikset ja... Ikke at høy prosent nødvendigvis er et mål i seg selv, men vil gjerne kunne lage en imperial stout eller noe en gang i blant :)

Fått K-type temperatur proben i posten nå, mangler bare SSR og PID. Proben i seg selv er 15cm lang, så jeg er usikker på om jeg faktisk vil montere den i kjelen eller ei... Vil jo potensielt bli vanskelig å røre, ikke minst bruke BIAB teknikken. Selv om det mest sannsynlig ikke blir BIAB, så er jeg ikke helt gira på å utelukke teknikken...

Ingen som har svar til beste måte å lime treverket til kjelen på? Tec7? Eller bør jeg gå for noe tokomponents epoxy?
 
Ugelvik skrev:
Jeg lurer på om jeg da skal enten skaffe en litt dyrere fryseboks eller gå for bøtte-i-bøtte trikset ja... Ikke at høy prosent nødvendigvis er et mål i seg selv, men vil gjerne kunne lage en imperial stout eller noe en gang i blant :)

Fått K-type temperatur proben i posten nå, mangler bare SSR og PID. Proben i seg selv er 15cm lang, så jeg er usikker på om jeg faktisk vil montere den i kjelen eller ei... Vil jo potensielt bli vanskelig å røre, ikke minst bruke BIAB teknikken. Selv om det mest sannsynlig ikke blir BIAB, så er jeg ikke helt gira på å utelukke teknikken...

Ingen som har svar til beste måte å lime treverket til kjelen på? Tec7? Eller bør jeg gå for noe tokomponents epoxy?

Liming høres veldig permanent ut. Jeg ville heller bygget et "bord" som kjelen står på, og montert pumper osv under bordet.
 
Blir jo uansett veldig permanent når jeg evt monterer temperaturmåleren og varmeelementet i den. Den blir jo uansett "hengende fast" i platen med ledninger...
 
Ugelvik skrev:
Ingen som har svar til beste måte å lime treverket til kjelen på? Tec7? Eller bør jeg gå for noe tokomponents epoxy?
Har ikke så mye peil, men hva med å bruke silikon å feste med? Det finnes noen silikoner som fester bedre enn andre (f.eks universal silikon fra Fugger), samt de fleste tåler høy temp (universalen tåler 150 grader konstant). Silikon holder seg veldig godt over tid, og er elastisk.

En annen variant er Fugger Seal All. Den tåler temp på 120grader i en periode over 8 timer, ellers tåler den konstant 90 grader. Den skal i følge siden deres ha en ekstremt god hefteevne, samt at den er elastisk. Som en mer kraftig silikon, men tåler ikke så godt høye temperaturer.

Kanskje andre har noen bedre innspill. Silikon er det eneste eg kjenner til, men det er helt sikkert veldig gode spesialprodukter der ute som tåler høy temp og fester bra.

Edit: Kom over en modifisert igloo kjøleboks her på forumet. Den er nyydelig: "Me want". Med dreneringsplugg og fordypning til drenering. Den er som du ser mye større, men designet/prinsippet skal være det samme om 34 literen har dreneringsplugg. http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,7524.0.html
Edit2: Hva med denne? http://www.amazon.com/gp/product/B0...1789&creative=390957&creativeASIN=B0006O1ICE
Edit3: Leste litt på forumet her og kom over denne kjøleboksen. Om du vil ha billigst mulig :) http://www.okelektriske.no/fritid-leker-hobby/ferie-friluftsliv-villmark/kjokken-mat-utstyr/kjoleboks-32-liter
 
Har ikke sett edit'ene dine før nå. Mange gode tips her! Den kjøleboksen fra OK elektriske så ganske fristende ut... billig!
 
Ja, det kan virke sånn. Jeg var på Jula og kikket, men de hadde kun en 24 liters modell, og påstod at det var sesongavhengig. Jeg skal ut på Tiller i Trondheim i dag og handle en del utstyr. Der har de bl.a. en Europris. Skal sjekke om de har noe før jeg bestiller fra OK elektriske. :)

Edit: Sendte forøvrig en mail til OK elekstriske for å få bekreftet plasttypen i den kjøleboksen. Men antar siden Krille fant den her på forumet at den er godkjent...
 
Om du ikke finner på Europris er det mulig de har noen på lager. Har jobbet i den kjeden selv og vet det finnes mye rart på lageret.
 
Var på europris i går. De hadde ikke noe frysebokser, alt var pakket ned og sendt tilbake til leverandør eller hovedlager. Kjøpte meg 2 gjæringsbøtter, så kan se ut til at det blir bøtte-i-bøtte metoden. Skal gjøre noen tester på temperaturfall med den isoleringen jeg lagde til det andre gjæringskaret for å se om det er godt nok.
 
Ugelvik skrev:
Var på Europris i går. De hadde ikke noe frysebokser, alt var pakket ned og sendt tilbake til leverandør eller hovedlager. Kjøpte meg 2 gjæringsbøtter, så kan se ut til at det blir bøtte-i-bøtte metoden. Skal gjøre noen tester på temperaturfall med den isoleringen jeg lagde til det andre gjæringskaret for å se om det er godt nok.
Det er greit å få tak i billige løsninger når man er ny til brygging. Men stort sett ender det med at man oppgraderer etter hvert. Eg har holdt på i noen år, og gjort en del oppgraderinger. Før var det billigst mulig. No er det: må kjøpe noe som varer lenge, og som eg kan bruke i fremtidige løsninger. Eg er en gnier, men har det siste i bakhode, så eg velger løsninger som varer (liker eg å tro i hvert fall).
 
Ugelvik skrev:
Var på Europris i går. De hadde ikke noe frysebokser, alt var pakket ned og sendt tilbake til leverandør eller hovedlager. Kjøpte meg 2 gjæringsbøtter, så kan se ut til at det blir bøtte-i-bøtte metoden. Skal gjøre noen tester på temperaturfall med den isoleringen jeg lagde til det andre gjæringskaret for å se om det er godt nok.
Brukte samme metode i starten og med dobbelt liggeunderlag og godt med gaffatape så tapte jeg en grad pr time.  Brukte forresten å pakke helen sulamitten inn i et pledd også.
 
Satser på at det går greit. Bør jeg satse på skylling i en slik bøtte, eller kan jeg bare fylle det med vann og røre en gang i blant for så tappe det over i kokekjelen?

Jeg har tendensen til å gå alt for hardt inn i hobbyer for så å gå lei, noe alt kamerautstyret til mangfoldige tusen jeg har liggende testamenterer til... Derfor prøver jeg å holde det litt billig i begynnelsen. Håper jeg har funnet noe jeg vil fortsette med, da. :)

Edit: Tror forøvrig jeg blir å lime alukjelen til treplaten ved hjelp av dette: http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=164641352, antar det fungerer bra.
 
Ok, da har det vært diskutert at man bør ha rundt 100w per liter vann for koking i en annen tråd, i tillegg til at for å kunne lage 25 liters batcher (i gjæringskaret) må man koke opp ca 32 liter... Tenker derfor at at jeg enten må skaffe meg mer power i form av å bytte hele hovedelementet mitt (2,5kW) til et 3kW element, eller å modifisere kjelen med flere elementer.

Plan 1, som jeg har minst lyst til, er å skaffe meg en eller flere av disse:
http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=163511322 Spørsmålet her er, vil 2,5kW holde 32 liter i kok, eller må jeg bruke grilltennerne under hele kokinga? Siden jeg har lyst på en "alt i en" kjele har jeg minst mulig lyst til å ta denne løsningen...

Plan 2 er å booste power med å installere elementet fra 1 stk av disse f.eks, og da ende opp med 3100w:
http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=164640921 Men jeg vet ikke om de elementene lett lar seg installere i en kjele? Noen som har erfaringer med det her?

Plan 3, bytte ut hovedelementet med et 3kW element... litt lite gira på å bestille helt nytt element og sitte med ett jeg ikke kan bruke...
 
Pass på å kjøpe vannkoker uten skjult element - de er enkle å installere i kjele. Kikk oppi vannkokeren og sjekk at du kan se elementet.  Jeg tror det er lettere å finne vannkoker uten skjult element på Europris... NB! De vannkokerene på ClasO du linker til er bare på 600w. Jeg hadde kjøpt en på 2200w i stedet...
 
Tilbake
Topp