allgrain utstyrsspørsmål (billigst mulig oppsett)

Hopstopperen er ikke anbefalt hvis du kjøler i gryta, da er det stor fare for at kaldtrubet vil tette den. Den skal takle både pellets og blomst greit, men er beregnet for bruk med platekjøler.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk
 
Har begynt å borre hull i det ene gjæringskaret nå for bøtte-i-bøtte metoden. Montert kran på den andre. Venter fortsatt på PID fra hong kong, og har ventet 3 uker nå... Begynner å bli litt nervøs for at den ikke dukker opp. Både temperatursensoren og SSR har kommet for en stund siden...

Gleder meg dog til å komme i gang, har designet klart, så når ting dukker opp vil det bli en relativt kort prosess å få ting opp å gå.

Vurderer et SMaSH brygg først, da dette blir billig i ingredienser, lærerikt og at jeg ikke kaster bort for mye tid/penger på å finne ut av utstyret hvis det skulle gå skeis. Har prøvd etter beste evne å tune oppskriften til utstyret, men må fortsatt få testet ting som boil off rate etc.

Oppskriften blir noe a la dette:

Recipe Specifications
--------------------------
Boil Size: 22,69 l
Post Boil Volume: 20,80 l
Batch Size (fermenter): 20,00 l 
Bottling Volume: 20,00 l
Estimated OG: 1,052 SG
Estimated Color: 12,9 EBC
Estimated IBU: 37,9 IBUs
Brewhouse Efficiency: 72,00 %
Est Mash Efficiency: 72,0 %
Boil Time: 60 Minutes

Ingredients:
------------
Amt                  Name                                    Type          #        %/IBU       
4,80 kg              Vienna Malt (8,5 EBC)                    Grain        1        100,0 %     
20,00 g              Northern Brewer [8,50 %] - Boil 60,0 min Hop          2        22,4 IBUs   
20,00 g              Northern Brewer [8,50 %] - Boil 15,0 min Hop          3        11,1 IBUs   
20,00 g              Northern Brewer [8,50 %] - Boil 5,0 min  Hop          4        4,5 IBUs     


Mash Schedule: Single Infusion, Medium Body
Total Grain Weight: 4,80 kg
----------------------------
Name              Description                            Step Temperat Step Time   
Mash In          Add 13,61 l of water at 73,3 C          66,7 C        60 min       
Mash Out          Add 7,62 l of water at 93,8 C          75,6 C        10 min       

Sparge: Fly sparge with 6,27 l water at 75,0 C
 
Gahr skrev:
Hopstopperen er ikke anbefalt hvis du kjøler i gryta, da er det stor fare for at kaldtrubet vil tette den. Den skal takle både pellets og blomst greit, men er beregnet for bruk med platekjøler.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk

Jeg kjøler i kokekjelen, og bruker hopstopper.
Jeg har aldri opplevd at den stopper seg ved tømming, men det ligger en god deig av trub over hopstopperen ja.
 
Meget interessant. Stilte spørsmålet til produsenten, og de frarådet meg til å kjøpe den av nevnte grunn. Hvis det faktisk funker, er det jo en genial ting!
 
Da dukket faktisk PID'en opp idag, uten noen form for bruksanvisning eller lignende, så dette kan jo bli spennende...
 
Gahr skrev:
Meget interessant. Stilte spørsmålet til produsenten, og de frarådet meg til å kjøpe den av nevnte grunn. Hvis det faktisk funker, er det jo en genial ting!

Min hopstopper er hjemmeprodusert, men det spiller egentlig ingen rolle, og jeg bruker humleblomst som regel.
Men ja, jeg synes det er supert, trub og humlerester fungerer nesten som et filter. Klar og fin vørter til gjæringskaret.
 
magne1972 skrev:
Gahr skrev:
Meget interessant. Stilte spørsmålet til produsenten, og de frarådet meg til å kjøpe den av nevnte grunn. Hvis det faktisk funker, er det jo en genial ting!

Min hopstopper er hjemmeprodusert, men det spiller egentlig ingen rolle, og jeg bruker humleblomst som regel.
Men ja, jeg synes det er supert, trub og humlerester fungerer nesten som et filter. Klar og fin vørter til gjæringskaret.

Det er stor forskjell mellom pellet og blomst og hvor lett det går tett. Så stor at jeg tipper at den ikke funker med pellet (og iallefall ikke med tilkoblet pumpe) og at den funker ok med blomst, kanskje også med pumpe.
 
Bjarte H skrev:
magne1972 skrev:
Gahr skrev:
Meget interessant. Stilte spørsmålet til produsenten, og de frarådet meg til å kjøpe den av nevnte grunn. Hvis det faktisk funker, er det jo en genial ting!

Min hopstopper er hjemmeprodusert, men det spiller egentlig ingen rolle, og jeg bruker humleblomst som regel.
Men ja, jeg synes det er supert, trub og humlerester fungerer nesten som et filter. Klar og fin vørter til gjæringskaret.

Det er stor forskjell mellom pellet og blomst og hvor lett det går tett. Så stor at jeg tipper at den ikke funker med pellet (og iallefall ikke med tilkoblet pumpe) og at den funker ok med blomst, kanskje også med pumpe.

Jepp, det forklarer nok saken. Jeg brygget med en primitiv hopstopper og blomst før. Det funket fint, men med pellets var et et helsikke. Kombinasjonen pellets og kaldtrub er rene limet...
 
Den piden har ikke utgang for ssr rele.

Edit.... Jo den har vist det... Lesefeil fra meg :)

Her finner du koblingsanvisning.
http://www.aliexpress.com/product-fm/496195833-Digital-PID-Temperature-Control-Controller-Model-YL-6SE-Brand-New-10000033-wholesalers.html
 
Da har jeg prøvekoblet PIDen med temperatursensoren, viste 22 grader, noe som kan stemme (rom temp), men puttet den i et kaldt glass vann, så viste den 15... Hele sonden var ikke dekt av vann, så det kan være det som skaper problemer. Menysystemet (udokumentert) er umulig å forstå... Alarmene er grei nok AL1, eller var det ALM1, men resten er beskrevet med ett tegn.
 

Vedlegg

  • pid.jpg
    pid.jpg
    2,2 MB · Sett: 745
K-sensor er ikke noe særlig.
Jeg bruker enda min.... :) men jeg har kalkulert og lever med feilmålingen.
De er noe billi dritt rett og slett. Min viser for mye ved lav temp, og for lite ved høy temp. Sånn er det.
Men piden er nok grei, så jeg anbefaler å finne et nøyaktigere termometer, og kalibrere piden slik at sensoren viser nøyaktig nok i området du skal bruke den på.
Jeg har gjort det, og beregner avviket til k-proben utifra det, og da fungerer det bra, selv om det piden viser i displayet ikke er virkelig temp, men beregnet temp.... Hvis den forklaringen høres logisk ut;)
 
magne1972 skrev:
K-sensor er ikke noe særlig.
Jeg bruker enda min.... :) men jeg har kalkulert og lever med feilmålingen.
De er noe billi dritt rett og slett. Min viser for mye ved lav temp, og for lite ved høy temp. Sånn er det.
Men piden er nok grei, så jeg anbefaler å finne et nøyaktigere termometer, og kalibrere piden slik at sensoren viser nøyaktig nok i området du skal bruke den på.
Jeg har gjort det, og beregner avviket til k-proben utifra det, og da fungerer det bra, selv om det piden viser i displayet ikke er virkelig temp, men beregnet temp.... Hvis den forklaringen høres logisk ut;)

Testet den i helga... I forhold til mitt billige termometer av glass så holder den seg innenfor ca en grad (range 15-75c). Akkurat som den er litt kjappere enn glasstermometeret, så det er litt vanskelig å si om den er off, eller glasstermometeret er "tregere"... Får testet det mer nøye når jeg faktisk får hooket den opp til varmeelement etc, da jeg kun puttet begge i en kjele med vann på kokeplata denne gangen.
 
Eg vil ikkje kalle det for billig dritt, men k-type (og andre termokoplarar) har sine sider, positive og negative. I utgangspunktet bør ein k-type ligge på ca +/-1° i omtådet 0-100°. Om den ikkje gjer det ville eg mistenke at noko er galt. Det mest nærliggande vil vere dårleg oppgjode skrukoblingar og kabelsko.
Det er også litt tricky og skøyte ledningen, og krever spesialledning og spesialkontaktar. Det er fult mogeleg men ein må vere klar over begrendingane. Ein annan ting er korleis instrumentet håndterar temperaturkompanseringa for den kalde delen av termokoplarledninga.

At den opplevast raskare i responsen er naturleg då den har sansynlegvis mindre masse som skal varmast opp en glasstermometeret.

Pt-100 har definetivt sine fordelar, høgare oppløysing, bedre linearitet, meir takknemleg om ein ynsjer å skøyte ledninga og sette på kontaktar for rask på og avkobling.
 
Bård skrev:
magne1972 skrev:
Den piden har ikke utgang for ssr rele.

Edit.... Jo den har vist det... Lesefeil fra meg :)

Her finner du koblingsanvisning.
http://www.aliexpress.com/product-f...l-YL-6SE-Brand-New-10000033-wholesalers.html

Jeg er neppe smart. Finner ingen koblingsanvisning på den siden. (ps. Spør ikke for meg selv, men for en venn som synes det er flaut å spørre selv. Han er også usikker på hvordan han skal koble ssr releet..)

Koblingskjema er teikna på ein lapp klistra på sida av uniten. SSR koblast til med to ledningar, + og - må vere rett ellers virkar det ikkje :)
 
Tilbake
Topp