allgrain utstyrsspørsmål (billigst mulig oppsett)

Takker for info :) Eneste som gjenstår nå er å skaffe meg ei stikksag for å få saget plata som skal være på bunnen av kjelen, noen skruer og isolasjon. Etter det er jeg i boks med deler såvidt jeg vet, og er egentlig klar til å begynne med AG så snart det er satt sammen :)
 
Koblingskjema er teikna på ein lapp klistra på sida av uniten. SSR koblast til med to ledningar, + og - må vere rett ellers virkar det ikkje :)
[/quote]

Ok der ja..Er jammen glad noen andre skal få prøve seg på dette før jeg gjør det. En skal jo kjenne alle symbolene godt før man får koblet dette rett. Men hva så med innstillinger og programmering av PIDen? Hvor finner man slikt?

Noen som har lyst til å lage en artikkel om kobling og programmering av PIDer?
 
Har da laget treverket, skrudd dette sammen og holder på med liming av kjelen. Ble litt skeivt til tider, grunnet at jeg kun hadde en stikksag for hånden, men det hele ble stødig såvidt jeg merket. Limen skulle være ferdigherdet etter 48 timer, og jeg håper denne sitter godt. Ende opp med "Loctite repair extreme" som fint skulle lime aluminium og tre, og tåle 120 grader. Montering av det elektriske (PID, SSR og temperaturmåler) og kulekran blir gjort på lørdag mest sannsynlig. Satser på et brygg med dette oppsettet i neste uke kanskje. Kommer med flere bilder når jeg har fått montert ting. :)

Definisjonen her må vel være funksjon over form, og jeg hadde orginalt tenkt å kalle den noe som "Brewminator 1000", men det blir kanskje litt for fancy navn for dette... ;)
 

Vedlegg

  • bnChfh.jpg
    bnChfh.jpg
    142 KB · Sett: 696
Jeg er forøvrig ute etter noe slange og slangenipler til 1/2" kranene jeg har som tåler litt temperatur (mesk/skyllevann på opp til 75 grader) og er matvaregodkjent. Noen som har peiling på hvor jeg kan skaffe dette (i Trondheim hadde vært praktisk)?
 
Silikonslanger liker jeg best, og de tåler temperaturer langt over det vi bruker. De har det på tess, men det koster helt avsindig mye, 150kr/m eller noe. Det rimeligste er nok å bestille fra Petit, Bryggselv eller VinOgBar :)
 
Bjarte H skrev:
Silikonslanger liker jeg best, og de tåler temperaturer langt over det vi bruker. De har det på tess, men det koster helt avsindig mye, 150kr/m eller noe. Det rimeligste er nok å bestille fra Petit, Bryggselv eller VinOgBar :)

Ah, tenkte ikke over at de hadde slikt i bryggebutikkene, av en eller annen grunn... *facepalm* jaja, får hive med noe slange når jeg bestiller min første AG batch fra bryggselv :)
 
Hei,

flott oppsett du har på gang. Vi holder på å bygge noe tilsvarende til garasjen min. (Ikke så forseggjort snekring fra min side  ;) )Samme gryte som du har, men jeg har montert to vannkokerelementer som stikker opp fra bunnen. I tillegg har vi laget en 30L vanntank av en gjæringsdunk med vannkokerelementer.

Vet du om man kan kjøre whirlpool i en gryte med elementer, eller blir det for mye turbulens i vannet?

Har du et bilde av innsiden av gryta jeg kan få se?
 
EspenL skrev:
Hei,

flott oppsett du har på gang. Vi holder på å bygge noe tilsvarende til garasjen min. (Ikke så forseggjort snekring fra min side  ;) )Samme gryte som du har, men jeg har montert to vannkokerelementer som stikker opp fra bunnen. I tillegg har vi laget en 30L vanntank av en gjæringsdunk med vannkokerelementer.

Vet du om man kan kjøre whirlpool i en gryte med elementer, eller blir det for mye turbulens i vannet?

Har du et bilde av innsiden av gryta jeg kan få se?

Takktakk :) Skal få tatt noen bilder i løpet av kvelden :)

Ang. whirlpool aner jeg ikke... jeg håper egentlig at det går, men jeg skal ha et element montert midt i bunnen...
 
Sikkert bra at det står i midten. Jeg får kjøre en simulering med rent vann og papirbiter i morgen kveld før jeg bestemmer meg for hvordan jeg skal håndtere humlen.

Ser fram til bilder. Er vel på tide å starte en tråd med byggingen av vårt bryggeri også.  :)
 
Her er et PID, SSR koblingsskjema som til og med jeg skjønte.
Så får en av dere som kan dette sjekke at det er riktig. Tror du kan bruke det på den PID som er nevnt tidligere i tråden også?


 
 

Vedlegg

  • PID.pages.zip
    97,9 KB · Sett: 78
Jeg rakk desverre ikke ta noen bilder i går, og blir desverre opptatt i kveld. Men på lørdag tenkte jeg å få montert alt og få testet den med å koke noe vann. Kan få tatt noen bilder da. :)
 
Du får gjøre som du nevnte tidligere, lage en tråd å legge ut noe bilder. Alltid morsomt å se bryggeriene folk bygger!  :ilike:

Har forøvrig bestilt følgende hos bryggselv:
8 x Pilsner Malt 1kg knust (100085) = 120,-
1 x Amber Malt TF 1kg knust (100005) = 23,-
5 x Vienna Malt 1kg knust (100111) = 75,-
1 x Northern Brewer (GE) 8,5% 100g (200054) = 45,-
1 x Warrior (US) 17,2% 100g (200082) = 65,-
1 x Simcoe (US) 10,4% 100g (200061) = 65,-
1 x Cascade 2011 (US) 8,6% 100g (200009) = 64,-
2 x Safale S-04 11,5g (310003) = 78,-
1 x Safale US-05 11,5g (310004) = 39,-

Jomfrubrygget blir en Vienna/Northern Brewer/US-05 SMaSH, forhåpentligvis blir dette brygget lørdag den 17. Ellers blir det en slags 90 minute clone den 21 des., dog byttet ut amarillo med cascade. Litt lite cascade til tørrhumlingen hvis jeg skulle fulgt oppskrifta helt, men blir vel å bruke litt mer simcoe/warrior i tørrhumlingen isteden, en god IPA blir det forhåpentligvis uansett.
 
Fikk litt tid til å ta noen bilder. Monterte ting som skal i midlertidig bare for å illustrere.
 

Vedlegg

  • 3.jpg
    3.jpg
    2 MB · Sett: 557
  • 4.jpg
    4.jpg
    2,4 MB · Sett: 540
  • 5.jpg
    5.jpg
    1,1 MB · Sett: 543
Ok, da var første test kjørt. Alt er montert og kjelen er tett.

Jeg har dog noen problemer med PID'en, for det første overskøyt den temperaturen ganske kraftig. Stillte den inn på 55 grader og den endte opp på 62, og så ikke helt ut til å gi seg 100% for å la temperaturen senke seg. Orket ikke vente så lenge da det begynte å bli sent, så jeg satte den på 100 grader. Da så det ut som at den begynte å gi seg på ca 82 grader, igjen, orket ikke vente å se hva som skjedde, så jeg druste opp på 150 og den endte da på 94 og mer eller mindre kokende. Stoppet ganske med en gang, for det ble sent. Jeg vet forøvrig ikke om den ville klatret seg sakte men sikkert opp mot 100...

Menyene er gresk, iogmed at de ofte er 1 bokstav, og jeg har ingen manual. Menyvalgene ser ut til å være som følger:

Al1
Al2
Pb
P
I (eller 1, usikker, det var på den venstre delen av selve tall-displayet, så jeg antar I)
d
                    _
R (Så ut som |    (fin ascii art:p))
Ar
LCY

Hvis noen kan noe med denne PIDen, eller har samme valg på sin hadde jeg satt stor pris på å få vite hva tingene betyr... Ellers må jeg bare prøve meg frem og se om jeg klarer å få den mer presis.
 

Vedlegg

  • 6.jpg
    6.jpg
    2,2 MB · Sett: 718
  • 7.jpg
    7.jpg
    2,2 MB · Sett: 716
Må også sies at designet mitt ikke er helt perfekt, da det utvikler seg en del varme under kjelen grunnet SSR og varmeelementet. Tror jeg må installere en vifte av noe slag, se om jeg finner en PC-vifte og en 9-12v strømforsyning. Ikke helt optimalt (ønsker ikke så mye tilkoblinger og styr...) og ikke 100% sikkert at det er nødvendig, men tar ikke sjangsen.
 
Knallfint system!
Al1-2 er alarmutganger på pid. Uvesentlig for deg.
De andre er jeg usikker på, men pb er muligens probe... Hvilken sensor.
Hvilket varmeelement er det du har? :sikle
 
magne1972 skrev:
Knallfint system!
Al1-2 er alarmutganger på pid. Uvesentlig for deg.
De andre er jeg usikker på, men pb er muligens probe... Hvilken sensor.
Hvilket varmeelement er det du har? :sikle

Takk!
Alarmer er vel ganske uinteressant ja... ang. probe så er det kun én inngang, og såvidt jeg vet støtter den kun K-type... så hva det kunne være vet jeg ikke.
Jeg har et Burco HE19 varmeelement på 2.5kW, som muligens er i minste laget, vi får se... Kjøpt på ebay http://www.ebay.com/itm/HE19-BURCO-WATER-BOILER-HEATING-ELEMENT-240V-2-5-KW-/140413714212?pt=UK_BOI_Restaurant_RL&hash=item20b14f3f24. Selgeren var meget kjapp å få sendt det avgårde. :)
 
Googler den piden, men ingen selger har manualen til den...?
Send en forespørsel til selgeren din, kinesere er veldig hjelpsome slik.... Så de hjelper nok.
Vurderer sterkt å bestille et slikt varmeelement, men ebaygoodwillen til min bedre halvdél nærmer seg bristepunktet :)
Vil kanskje anbefale å finne en erstatter for den piden hvis du ikke får svar. Jeg ser den støtter flere termokoblinger, og har autotune, men en manual er jo nødvendig ;)
 
Tilbake
Topp