allgrain utstyrsspørsmål (billigst mulig oppsett)

Problemet er at jeg vil kunne koke på én 16A kurs hvis mulig, derfor vil jeg helst ha 3200w totalt, slik at alt kan styres av PID'en... [edit: Og da ende opp med 100w per liter..]
 
Fyll 32 liter vann i kjelen og test. Dersom det koker greit uten lokk er du i mål. Hvis ikke, prøv å isolere kjelen. Hvis det fortsatt ikke koker må du til med mere effekt. Grilltennere kan være ei grei og billig løsning. En av kokerene våre er en 50l alu-kjele med innfelt element på 2KW. Dette er ikke nok for 30-40 liter, så vi supplerer med ei kokeplate på 2KW (og termostat som gjør at den nok leverer langt mindre når ting har fått temperatur).

En tommelfingerregel på 100W/liter kan kanskje passe i noen tilfeller, men for oss så holder det lenge med 6KW for å ha rullekok på 100-150 liter i hovedkokeren. Vi har kapasitet på 14KW, noe som kommer godt med til oppkokings-biten, men skrur ned straks det koker.
 
Hvorfor vil du egentlig kontrollere koking med PID? Kok opp med 2 elementer og bruk 1 når det koker... Vørteren koker ved 100 grader uansettt...  Pid brukes vel heller til å kontrollere mesketempratur?
 
Viktste skrev:
Hvorfor vil du egentlig kontrollere koking med PID? Kok opp med 2 elementer og bruk 1 når det koker... Vørteren koker ved 100 grader uansettt...  Pid brukes vel heller til å kontrollere mesketempratur?

For å varme opp meskevann og sous-vide ;)
 
Viktste skrev:
Hvorfor vil du egentlig kontrollere koking med PID? Kok opp med 2 elementer og bruk 1 når det koker... Vørteren koker ved 100 grader uansettt...  Pid brukes vel heller til å kontrollere mesketempratur?

PID er vel aller mest aktuelt i HERMS/RIMS-oppsett og mesking. Men også hvis du vil ha en presis temperatur på Skyllevannet/meskevannet.
 
Erlendso skrev:
PID er vel aller mest aktuelt i HERMS/RIMS-oppsett og mesking. Men også hvis du vil ha en presis temperatur på Skyllevannet/meskevannet.
Hva er anbefalt effekt på varmeelementet i et RIMS system? (kan også tipse om det finnes noe bedre å bruke enn element fra vannkoker)

Edit: Trykkleif
 
Aleksander87 skrev:
http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=30595159

Noe sånt hadde gjort seg. Dog er det en større investering.
Ser at Torvald har en sånn til sin kokekjele. Har sendt han en pm for å spørre hvordan den er i bruk. Kunne vært kjekt med 3500w på kokegryta  :skitbra: Men til RIMS går eg nok for et element inni en sylinder. Tenkte å bruke et 2000w element som eg har tatt ut av en vannkoker, og så har eg bestilt en ssr med effektregulator fra ebay (fant link her på forum). Sylinderen lager eg av noe alu-kapp eg har fått tak i.
 
Krille skrev:
Aleksander87 skrev:
http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=30595159

Noe sånt hadde gjort seg. Dog er det en større investering.
Ser at Torvald har en sånn til sin kokekjele. Har sendt han en pm for å spørre hvordan den er i bruk. Kunne vært kjekt med 3500w på kokegryta  :skitbra: Men til RIMS går eg nok for et element inni en sylinder. Tenkte å bruke et 2000w element som eg har tatt ut av en vannkoker, og så har eg bestilt en ssr med effektregulator fra ebay (fant link her på forum). Sylinderen lager eg av noe alu-kapp eg har fått tak i.
Jeg er også interessert i å høre hvordan den er i bruk. Lyst å formidle det videre til meg når du får vite noe?
 
Aleksander87 skrev:
Krille skrev:
Aleksander87 skrev:
http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=30595159

Noe sånt hadde gjort seg. Dog er det en større investering.
Ser at Torvald har en sånn til sin kokekjele. Har sendt han en pm for å spørre hvordan den er i bruk. Kunne vært kjekt med 3500w på kokegryta  :skitbra: Men til RIMS går eg nok for et element inni en sylinder. Tenkte å bruke et 2000w element som eg har tatt ut av en vannkoker, og så har eg bestilt en ssr med effektregulator fra ebay (fant link her på forum). Sylinderen lager eg av noe alu-kapp eg har fått tak i.
Jeg er også interessert i å høre hvordan den er i bruk. Lyst å formidle det videre til meg når du får vite noe?
Ja, om ikke Torvald poster det her, så skal du få en PM  :)
 
Et slikt element ville ikke passet i min kjele desverre... Jeg ser noen selger elementer på 4 fot som du kan bøye til selv, 3kW. Men skal prøve med 2,5kW elementet mitt først, se hvordan det går. Har laget hull i gryta allerede, så jeg har lite å tape på det.
 
Aleksander87 skrev:
Peter T skrev:
Aleksander87 skrev:
Er det ikke et problem med slike varmeelement at man ikke kan lage whirlpool i gryten?
Den blir i alle fall veldig mye dårligere.
Finnes det en like effektiv måte å unngå å få med humlerester i gjæringskaret? Sett bort i fra humleposer.

Vent lenge med å tappe av fra kjelen etter kjøling, tapp feks. 5cm over bunnen på kjelen og stopp før du får med trub og humle.
 
Aleksander87 skrev:
Peter T skrev:
Aleksander87 skrev:
Er det ikke et problem med slike varmeelement at man ikke kan lage whirlpool i gryten?
Den blir i alle fall veldig mye dårligere.
Finnes det en like effektiv måte å unngå å få med humlerester i gjæringskaret? Sett bort i fra humleposer.

Jeg kommer ihvertfall til å lage en lignende løsning som denne "hop stopperen":

IMG_1302.jpg


Litt usikker hva jeg skal lage den av, men har to stekesprutfiltere jeg kjøpte på obs til 30 kr stykket. Litt usikker på metallet i disse...
Har også kjøpt finmasket gitter i rustfritt på ebay. De er kanskje litt små i størrelsen, men kan nok lage noe filter av disse:
http://www.ebay.co.uk/itm/260875526302?ssPageName=STRK:MEWNX:IT&_trksid=p3984.m1497.l2649

Funker det for http://theelectricbrewery.com skal det få funke hos meg også ;D
 
Tilbake
Topp