allgrain utstyrsspørsmål (billigst mulig oppsett)

For å bli kvitt varm- og kaldtrub, er det ikke nok med whirlpool og sil, det som hjelper mest er god bunnfelling. La vørteren stå i ro en halvtime etter kjøling/whirlpool, da vil store mengder bli liggende i gryta. Resirkulering av mesken vil ha en viss betydnig, og rett bruk av klaringsmiddel under kokingen vil også være viktig.
 
Takker for tips.

Vil vel fortsatt dra med seg en del trub siden kranen er montert så lav som den er, men kanskje ikke i nærheten av like mye... kanskje en fordel å ikke åpne kranen på maks heller? Brukte 1 god teskje med irish moss ved 15 min. Skal prøve alle disse triksene ved neste brygg :)
 
Tok forøvrig noen bilder av bryggingen som som jeg la ut på imgur her: http://imgur.com/a/i9Eut. Ser forøvrig ut ifra første bildet (satt opp ting slik jeg tenkte jeg skulle ha det) at jeg kanskje bare burde kjøre fly-sparging.
 
Finfint oppsett du har. Kan sikkert inspirere andre som ønsker å lage et billig oppsett, med god funksjon :)
 
Jeg har nå to brygg bak meg og ser at effektiviteten er ganske jevn på rundt 66-67%. Nå er jeg fornøyd med at det er jevnt, men kunne jo gjerne tenke meg å få pressa det opp enda litt til. Derfor lurer jeg på om det er noe jeg gjør galt?

Mesk skjer som følger:

Fylle angitt mengde vann ved angitt temperatur (fra Beersmith). Er rimelig sikker på at jeg treffer temperaturene Beersmith gir meg hvertfall. Hiver i kornet og rører godt, resirkulerer et par liter. Bøtte-i-bøtte-karet blir så pakket inn i 2 tepper og en dyne. Står 1 time. Tapper hele vørteren over i gjæringskar og tilsetter første mengde skyllevann (ca 2,2 liter f.eks). Her røres det igjen. Venter 10 min, resirkulerer og tapper av dette. Skylling nummer 3 skjer på samme viset, dog med da f.eks ca 15 liter vann. Tappes også over i gjæringskaret og er da klart til kok. Begge gangene har jeg truffet (innenfor 0.0002 SG) på preboil gravity Beersmith gir meg med 66,7% brewhouse efficiency. Alle tappingene skjer ganske sakte.
 
2,2 liter på første skylling? Hva er totalt vørtervolum, og på hvilken temperatur skylles det?
 
I Beersmith huk av for drain mash tun before sparge, og use equal size eller hva det heter igjen.
Hvis første skylling er 2,2 og andre er 15, bør du legge dette sammen og dele på 2.
15 + 2,2 = 17,2/2=8,6 pr skylling.
En annen ting. La mesken stå en time FØR resirkuleringen.....

Edit. Kan lønne seg å gå ned litt på mash grain/water ratio, for å øke mengde skyllevann også, men den ratioen bør likevell ikke være noe særlig under 2,5
 
Ok, takker. Skal teste ut det der. Jeg glemte å nevne at jeg også resirkulerer etter timen. Første resirkulering er kun for å sørge for at rommet under falskbunnen er full av "god" :)
 
Ok. Hev første AG på fat igår. Litt kjapt (1,5 uker i primary bare...), hadde en OG på 1,009, så det ble ganske tørt. ABV på 5,6%. Målet var orginalt 20 liter, 3 liter forsvant til trub/tørrhumle i gjæringskaret, I tillegg til at når jeg var kommet ned til 4-5 liter igjen så var det mye partikler/kornrester av noe slag som ble sugd opp som jeg ikke ville ha på fatet. Vurderer derfor å ha en humlepose tredd over autosiphon neste gang for å se om jeg får ut litt mer (i tillegg til å bruke dørslag fra kjel->gjæringskar).

Veldig annerledes å lage all grain enn ekstrakt ja...
 
Det er fornuftig å ha en silannordning når du overfører fra kokekjelen til gjærkarret for å sile ut rester etter kokingen.
Det er også viktig at korn ikke blir med over i kokekjelen pga tanniner.
Har du muligheten, lønner det seg også å senke temperaturen på ferdig gjæret vørter så mye som mulig i 2-3 dager før fating, da vill humlerester o.l bunnfalle mye bedre.
 
Hadde jeg bare hatt plass til gjæringsbøtta i kjøleskapet så... :)
Men takk for tips, tror å sile så mye jeg kan blir svaret fremover.
 
Prøvde meg på en 90 minute IPA clone på søndag. Oppskrift som følger (merk at jeg orket ikke legge til 19 humletilsetninger, så all humle på 90 min er blandet sammen og delt i 19 og spredd over 90 min):


Recipe: 90 minute clone
Brewer: Nikolai Ugelvik
Asst Brewer:
Style: Imperial IPA
TYPE: All Grain
Taste: (30,0)

Recipe Specifications
--------------------------
Boil Size: 28,72 l
Post Boil Volume: 23,92 l
Batch Size (fermenter): 20,00 l  
Bottling Volume: 18,00 l
Estimated OG: 1,085 SG
Estimated Color: 14,2 EBC
Estimated IBU: 149,9 IBUs
Brewhouse Efficiency: 67,00 %
Est Mash Efficiency: 77,1 %
Boil Time: 90 Minutes

Ingredients:
------------
Amt                   Name                                     Type          #        %/IBU        
7,60 kg               Pilsner (2 Row) Ger (3,9 EBC)            Grain         1        93,1 %        
0,56 kg               Amber Malt (43,3 EBC)                    Grain         2        6,9 %        
85,00 g               Amarillo Gold [8,50 %] - Boil 90,0 min   Hop           3        72,4 IBUs    
28,00 g               Simcoe [10,40 %] - Boil 90,0 min         Hop           4        29,2 IBUs    
28,00 g               Warrior [17,20 %] - Boil 90,0 min        Hop           5        48,3 IBUs    
1,50 tsp              Irish Moss (Boil 15,0 mins)              Fining        6        -            
1,0 pkg               Dry English Ale (White Labs #WLP007) [35 Yeast         7        -            
56,00 g               Amarillo Gold [8,50 %] - Dry Hop 14,0 Da Hop           8        0,0 IBUs      
56,00 g               Simcoe [13,00 %] - Dry Hop 14,0 Days     Hop           9        0,0 IBUs      


Mash Schedule: Single Infusion, Medium Body, Batch Sparge
Total Grain Weight: 8,16 kg
----------------------------
Name              Description                             Step Temperat Step Time    
Mash In           Add 20,81 l of water at 72,9 C          65,5 C        60 min        

Sparge: Batch sparge with 2 steps (Drain mash tun, , 16,08l) of 75,6 C water


Endte opp med ekstremt lav effektivitet. Mesketemperaturen var 65 grader når jeg var ferdig, så det kan ikke ha vært det som er problemet... OG på 1.066 ca. Irriterer meg ganske mye når jeg bruker såpass mye penger på maltet. Kan det være knusegraden til bryggselv som er problemet? Kanskje jeg ikke venter lenge nok når jeg har tilsatt skyllevann (ca 8 liter x2 i dette tilfellet)? Venter ca 10 min før jeg tapper igjen. Føler jeg rører som en helt ved hver vanntilsetning/tapping.
 
Bård skrev:
Målte du OG på de to skyllerundene? kanskje du hadde kunnet skulle en tredje gang?

Nei, jeg gjorde desverre ikke det... Burde vel ha gjort det, så jeg hadde hatt noe mer data for analysering. Får gjøre det neste gang. Er det vanlig å skylle mer enn to ganger?
 
En ting jeg kom på jeg kan ha gjort feil denne gangen... Jeg tror jeg tømte meskekaret for vann ganske kjapt. Er det viktig at dette går veldig sakte også med batch-sparging? Hvor lang tid bør jeg isåfall prøve å sikte på å bruke ved første tapping?
 
Øltyper med høy OG er veldig vanskelig å få god effektivitet på ved batch-sparging.
Større meskekar, mer skyllevann, og mer grundig røring før uttapping kan hjelpe på dette. Merk at desto mer skyllevann du bruker, desto lengre må du koke.

Hvis ikke kan du jo forsøke fly-sparging. Men da ville jeg investert i en god kjølebag.
 
Ugelvik skrev:
En ting jeg kom på jeg kan ha gjort feil denne gangen... Jeg tror jeg tømte meskekaret for vann ganske kjapt. Er det viktig at dette går veldig sakte også med batch-sparging? Hvor lang tid bør jeg isåfall prøve å sikte på å bruke ved første tapping?
Ved batch-sparging: Få det ut så fort du kan uten å tette mesken. Det er kun ved fly-sparging man bruker lang tid.

Edit: Regner med du mener "vørter" og ikke "vann"
 
Tappetiden kan kanskje være en faktor. Jeg tror det er vanligst med 2 skyllinger. Tror det kan følge med en del usmak ved for aggresiv skylling. Dog hadde det vært av interesse å se om problemet ligger i forsukringsprosessen (meskingen) eller i skyllingen. OG måling gjennom skylleprosessen kunne kanskje gitt svar på dette..
 
Tilbake
Topp