Alt for hurtig utgjæring??

Jeg satte en lager for en uke siden med O.G. 1.050, i dag er S.G. 1.010.... har ikke dette gått vel fort?
Jeg bruker saflager W34/70 tørrgjær.... og gjæret på 9 grader.

Hva anbefales å gjøre nå? Jeg har skrudd opp tempen til 11 grader.
 
Jeg også, men det sies jo at en lager skal gjære i 3 uker og at man skal ta en diacetyl rast når det er 1.002-1.005 igjen av forventet utgjæring. Dette har jo jeg oppnådd nå etter mindre enn 1 uke og da må jeg jo egentlig ta en diacetyl rast nå før det er for sent...
 
Jeg også, men det sies jo at en lager skal gjære i 3 uker og at man skal ta en diacetyl rast når det er 1.002-1.005 igjen av forventet utgjæring. Dette har jo jeg oppnådd nå etter mindre enn 1 uke og da må jeg jo egentlig ta en diacetyl rast nå før det er for sent...

Det tar sjelden 3 uker å gjære ut noe som helst. Hvis du planlegger en diacetyl rast må du måle underveis for å følge progresjonen. Men smak, dersom du ikke smaker diacetyl (eller ihvertfall ikke for mye) så klarer du deg fint uten.
 
Det tar sjelden 3 uker å gjære ut noe som helst. Hvis du planlegger en diacetyl rast må du måle underveis for å følge progresjonen. Men smak, dersom du ikke smaker diacetyl (eller ihvertfall ikke for mye) så klarer du deg fint uten.
Det lukter sveis av ølet, er det en lukt som kan komme av gjæringen?
 
Eh, sveis? Er det svovel vi snakker? I så fall pleier det å forsvinne gitt litt tid i gjæringskaret.
Hehe... jeg synest det lukter sveis.. :) Men nå har jeg fått sveist på en triclamp kobling på gjæringstanken, men den har joe vert syrevasket og desinfisert flere ganger etterpå. Synest det er rart at det setter sånn lukt på ølet...
 
Tilbake
Topp