Alt for lite Humle?

Fredrik J

Norbrygg-medlem
Jeg har brukt BeerTools Pro til å lage en enkel oppskrift. (måtte forandre litt da Bryggeland var ganske tomme for ting etter NM ;)
Her er oppskriften slik den ble til slutt:

Park Ale
10-A American Pale Ale
Author: Fredrik J
Date: 18.04.2011

Size: 14,0 L
Efficiency: 75,0%
Attenuation: 75,0%
Calories: 172,7 kcal per 12,0 fl oz

Original Gravity: 1,052 (1,045 - 1,060)
Terminal Gravity: 1,013 (1,010 - 1,015)
Color: 5,22 (5,0 - 14,0)
Alcohol: 5,1% (4,5% - 6,2%)
Bitterness: 38,9 (30,0 - 45,0)

Ingredients:
2500,0 g Liquid Light Extract
30,0 g Cascade (5,5%) - added during boil, boiled 60 min
20,0 g Cascade (5,5%) - added during boil, boiled 15 min
13,0 g Cascade (5,5%) - added after 7 days of fermentation

Litt over et halvt rør med White Labs WLP001 California Ale hatt oppi etter hard risting av dunken.

Det jeg har oppdaget er at det ikke stå spesifisert noe mål på bitterheten, jeg har alltid gått utifra at dette var IBU..
Når jeg nå forsøker og skrive inn oppskriften i BeerSmith eller "The Beer recipator" så kommer den ut med med IBU på rundt 11... Det er vel fryktelig lavt ?

Har ikke siktet på noen spesifik øl type her egentlig, bare en lys ale til konsumering i parken i sommer.
Målte OG til ca 1.050, ploppet godt i gjærlåsen etter et døgn. Kan dette bli et godt øl med så lav IBU?
 
Du finner en resept på pale ale, der ser du hva humleverdien er. Selv bruker jeg beercalk og der er det mange resepter.
Jeg har laget en pale ale etter en oppskrift og humlesmaken var ikke veldig fremtredene, men den var veldig god på smak.  :yes:
 
Jeg får 37 IBU når jeg legger oppskrifta di inn i beercalc. Forutsatte at du hadde kokt 16 liter for å ende opp med 14... Brukte Tinseth.  :brygging:

EDIT: Ellers så har du helt sikkert tilsatt for lite gjær. Selv et helt rør vil nok bli litt i underkant.
 
ok, får se hvordan det blir da  :)
Kokte ikke mer enn 4 liter og tilsatte vann etterpå, gjør vel ingen forskjell for IBU eller?
Lagde et lignende brygg i min 12 liters kjele samtidig, dvs, jeg hadde i 200g crystall malt 120, noe som gjorde at det brygget blir ganske mye mørkere :p Første gang jeg brygger fra annet enn ølsett så blir spennende og se hvordan de blir!
 
Volumet du koker humla i har alt å si... Det forklarer nok den lave bitterheten. Men det blir nå vel øl uansett  :biersmile:

EDIT: Beercalc sier 10 IBU ced å koke i 4 liter.
 
Fredrik J skrev:
ok, får se hvordan det blir da  :)
Kokte ikke mer enn 4 liter og tilsatte vann etterpå, gjør vel ingen forskjell for IBU eller?
Lagde et lignende brygg i min 12 liters kjele samtidig, dvs, jeg hadde i 200g crystall malt 120, noe som gjorde at det brygget blir ganske mye mørkere :p Første gang jeg brygger fra annet enn ølsett så blir spennende og se hvordan de blir!

så vidt jeg har skjønt så jo mindre væske du koker, jo større blir konsentrasjonen av sukker og lipider og dermed blir det mindre isomerisering av alpha-syrene i humlen (lavere utnyttelse)
 
Nja, det er nå visstnok ikkke sukkerkonsentrasjonen som bestemmer isomeriseringen, men derimot utfelte proteiner som drar med seg alfasyren (om jeg husker John Palmer rett -- fra Brew Strong-podcasten, ikke fra boken hans). Siden du har samme proteininnhold i maltekstrakten uansett vørtermengde du koker den i, skal ikke konsentrasjonen ha all verdens betydning. Men volumet i seg selv har selvfølgelig også betydning: 20 liter vørter kan løse mer alfasyre enn 4 liter.

Det jeg forsøker å si er at formlene for utregning av IBU i konsentrert vørter er enda mer feil enn de er for fullt kok, og allerede der må de jo tas med en klype salt. Jeg vil tippe på at ølet ender på godt over 10 IBU.
 
Kjetil S skrev:
Nja, det er nå visstnok ikkke sukkerkonsentrasjonen som bestemmer isomeriseringen, men derimot utfelte proteiner som drar med seg alfasyren (om jeg husker John Palmer rett -- fra Brew Strong-podcasten, ikke fra boken hans). Siden du har samme proteininnhold i maltekstrakten uansett vørtermengde du koker den i, skal ikke konsentrasjonen ha all verdens betydning. Men volumet i seg selv har selvfølgelig også betydning: 20 liter vørter kan løse mer alfasyre enn 4 liter.

Det jeg forsøker å si er at formlene for utregning av IBU i konsentrert vørter er enda mer feil enn de er for fullt kok, og allerede der må de jo tas med en klype salt. Jeg vil tippe på at ølet ender på godt over 10 IBU.

I how to brew står det iallefall

hop utilization decreases with increasing wort gravity. The higher concentration of sugars makes it more difficult for the isomerized alpha acids to dissolve.
 
Det stemmer. Og det var det Palmer sa ikke var riktig. Dvs, det er jo en korrelasjon mellom konsentrasjon og alfasyreutbytte, men årsakssammenhengen er en annen.
 
Tilbake
Topp