«Alt for strenge»? Pun intended?
hehe - nei, den så jeg ikke
.
Men for å bli noe mer seriøs: Dette er et øl jeg skal brygge om igjen. Den jeg har, er ikke rein nok, og den har litt mer sødme enn den bør ha. Trøndergjæren er definitivt ikke den rette til dette ølet. (Den funker fint i en lys kellerbier, men det hører ikke hjemme her.) Det jeg har fått, ligger nok nærmere nordtyske altbier-typer enn den klassiske Düsseldorf-altbieren, som jeg går ut fra at er den du tenker på, også.
Jeg har googlet opp noen oppskrifter, og det ser ut som om den som står på s.111-113 i Brewing Classic Styles er ganske typisk. Men Zainasheff sier i beskrivelsen sin at en ikke skal ha mer enn 5% karamalt i grøppen, og han har faktisk 5,5
. Sjøl brukte jeg omtrent den mengden, og det skal reduseres kraftig neste gang. Jeg tenker å legge den i den lyse enden av stilen, også, ned mot 20 EBC.
Jeg håper å få tak i WLP036 snart, og så får vi se. Jeg brygger den i alle fall ikke uten den gjæren. Spalt humle funker fint i den jeg har, og det er "korrekt", så det skal ikke endres.