Altbier

Har prøveabonnement på Brauwelt, og så en interessant artikkel om altbier. Høres ut som et bra helårsøl.
Noen som har noen erfaringer med dette?

Legger noen bilder her.
a8876b7f381a1dd85cf07c2dfc6fde08.jpg

d05afa54102eb5d52ca2fcd03bfcfb98.jpg

6b8b1c9f904a72668cc86040e6513160.jpg

c1ca4adac720db173a7175c91681c9c1.jpg
 
«Alt for strenge»? Pun intended?

hehe - nei, den så jeg ikke:).

Men for å bli noe mer seriøs: Dette er et øl jeg skal brygge om igjen. Den jeg har, er ikke rein nok, og den har litt mer sødme enn den bør ha. Trøndergjæren er definitivt ikke den rette til dette ølet. (Den funker fint i en lys kellerbier, men det hører ikke hjemme her.) Det jeg har fått, ligger nok nærmere nordtyske altbier-typer enn den klassiske Düsseldorf-altbieren, som jeg går ut fra at er den du tenker på, også.

Jeg har googlet opp noen oppskrifter, og det ser ut som om den som står på s.111-113 i Brewing Classic Styles er ganske typisk. Men Zainasheff sier i beskrivelsen sin at en ikke skal ha mer enn 5% karamalt i grøppen, og han har faktisk 5,5:p. Sjøl brukte jeg omtrent den mengden, og det skal reduseres kraftig neste gang. Jeg tenker å legge den i den lyse enden av stilen, også, ned mot 20 EBC.

Jeg håper å få tak i WLP036 snart, og så får vi se. Jeg brygger den i alle fall ikke uten den gjæren. Spalt humle funker fint i den jeg har, og det er "korrekt", så det skal ikke endres.
 
K-97 er visst altgjær også.

Det hadde jeg glemt/ikke tenkt på. Men det stemmer nok, det.

Du veit ikke noe mer om den? Det jeg husker er at beskrivelsen av den er litt merkelig. "En tysk alegjær velegnet for belgisk hveteøl." Og det høres såpass merkelig ut at jeg aldri har overveid å bruke den til noe som helst. (Nå bruker jeg helst ferskgjær uansett, da.)

WLP036 er fra Düsseldorf, i alle fall. "Tysk alegjær" kan jo i prinsippet være fra hvorsomhelst. Og jeg vil ha "the real thing" nå:).
 
Skal brygge Altbier til helgen. WLP036 surrer på røreren nå. Lagde samme ølet i fjor, og det ble ett av årets beste. Da fikk jeg ikke tak i WLP036, så jeg måtte bruke WLP029 i stedet. Det eneste jeg kan sette fingeren på var at det ble en anelse for fruktig for stilen selv om jeg gjæret på 17-18 grader. Fikk stå lenge i kjellertemperatur før det ble overført til flasker. Et veldig godt øl!
http://brewgr.com/recipe/23129/alt-for-norge-düsseldorf-altbier-recipe?public=true
 
Skal brygge Altbier til helgen. WLP036 surrer på røreren nå. Lagde samme ølet i fjor, og det ble ett av årets beste. Da fikk jeg ikke tak i WLP036, så jeg måtte bruke WLP029 i stedet. Det eneste jeg kan sette fingeren på var at det ble en anelse for fruktig for stilen selv om jeg gjæret på 17-18 grader. Fikk stå lenge i kjellertemperatur før det ble overført til flasker. Et veldig godt øl!
http://brewgr.com/recipe/23129/alt-for-norge-düsseldorf-altbier-recipe?public=true

Den så ikke gal ut, den der:). Men du får en del sødme fra carahell'en? Hva tenker du om å brygge en uten caramalt?

Horst Dornbusch foreslår 100% lyst münchnermalt: https://byo.com/hops/item/582-dusseldorf-altbier-style-profile
 
Sist redigert:
Den så ikke gal ut, den der:). Men du får en del sødme fra carahell'en? Hva tenker du om å brygge en uten caramalt?

Horst Dornbusch foreslår 100% lyst münchnermalt: https://byo.com/hops/item/582-dusseldorf-altbier-style-profile
Tja, jeg lagde den uten Carahell forrige gang. Ellers er oppskriften lik. Det er veldig lite Carahell og det er et lyst caramalt, så jeg tror det skal gå bra. Artikkelen til Bjarte uvenfor gir jo også rom for noen få prosent caramalt.
 
Tja, jeg lagde den uten Carahell forrige gang. Ellers er oppskriften lik. Det er veldig lite Carahell og det er et lyst caramalt, så jeg tror det skal gå bra. Artikkelen til Bjarte uvenfor gir jo også rom for noen få prosent caramalt.

Ja, for all del. Jeg mener ikke at det er feil. Det er vel heller det vanlige.

Jeg sitter og blar i Altbier av Horst Dornbusch, og han gjør det klart at det er stor variasjon blant tyske altbierbryggere. Noen bruker helt opp til 15% krystallmalt - men da tror jeg ikke vi er i Düsseldorf - og noen bruker bare basismalt. Det vesentlige, sier han, er at du unngår å få røstede noter i ølet; da er det ikke en alt.

Han sier forresten at umaltet bygg ikke går; det gir "an out-of-style dryness". Og så er det i mot renhetsloven, selvfølgelig;).
 

Das war eine grausame Salbe. Men skal man sable ned en stakkar så grundig som det der, bør man oppgi kilder. Det de har, er bryggerdata fra 1800-tallet. Ikke overbevisende.

Det kan godt hende kritikken er riktig, men det er vanskelig å vurdere. Uansett; det forteller meg ikke at det han skriver om altbier, er tull. Det stemmer med det jeg leser andre steder.
 
Tilbake
Topp