Kan det ha vært denne, tru? OG 1.050, FG 1.011, 5%ABV. Meska på 65 + 72 grader. Det er vel ikke all verdens forskjell?@Finn Berger Du hadde jo en gang med til meg en aldeles nydelig altbier, et øl jeg har hatt lyst til å lage en versjon av siden. Åssen ser denne oppskrifta ut sammenlikna med din?
En såkalt älter?Altbier er godt - og så er det et av de ølene jeg mener å ha opplevd at har godt av lagring
Lol!! Det er en god del forskjellige typer alt. For de som liker denne øltypen kann jeg absolut anbefalle boken som jeg nevnte. Det er forresten vanskelig å kjøpe alt utenfor regionen rund Dusseldorf. Jeg får bare kjøpt Diebels når jeg går till Oldenburg for å kjøpe øl. Veldig godt men skulle gjerne prøve flereEn såkalt älter?
Jeg tenker automatisk Düsseldorfer Altbier når jeg tenker altbier, men burde jo spesifisere likevel.Lol!! Det er en god del forskjellige typer alt. For de som liker denne øltypen kann jeg absolut anbefalle boken som jeg nevnte. Det er forresten vanskelig å kjøpe alt utenfor regionen rund Dusseldorf. Jeg får bare kjøpt Diebels når jeg går till Oldenburg for å kjøpe øl. Veldig godt men skulle gjerne prøve flere
Jeg er etter hvert nokså skeptisk til Dornbusch, jfr. tidligere innlegg i denne tråden. Boka er dessuten ganske gammel, fra 1998, og i alle fall det han skriver om nødvendigheta av en proteinrast, er forelda.Lol!! Det er en god del forskjellige typer alt. For de som liker denne øltypen kann jeg absolut anbefalle boken som jeg nevnte. Det er forresten vanskelig å kjøpe alt utenfor regionen rund Dusseldorf. Jeg får bare kjøpt Diebels når jeg går till Oldenburg for å kjøpe øl. Veldig godt men skulle gjerne prøve flere
Likte historie og om forskellige typer alt inkl. oppskrifter. Du har rett om proteinrasten.Jeg er etter hvert nokså skeptisk til Dornbusch, jfr. tidligere innlegg i denne tråden. Boka er dessuten ganske gammel, fra 1998, og i alle fall det han skriver om nødvendigheta av en proteinrast, er forelda.
Ikke noen grunn til å ta en stor diskusjon om ham her. Men Ron Pattinson, som nok er den framste av ølhistorikerne - en fyr som virkelig jobber steinhardt med kilder - har ekstremt lite til overs for ham. Og han er ellers godt i stand til å respektere flinke kolleger. Dornbusch bare videreformidler sånt han blir foralt, har jeg inntrykk av. Og til tross for at han har publisert en del, så ser du ikke at han opptrer i de kjente podcastene, der han sånn sett burde vært en gjenganger.Likte historie og om forskellige typer alt inkl. oppskrifter. Du har rett om proteinrasten.
Hvis du pitcha på 20 og temperaturen sank til 14 kan gjæren ha gått i dvale.Liten oppdatering: wyeast gjær gjorde absolut ingenting. Etter 4 dager har jeg tilsatt 2 poser Gozdawa old German Alt og etter noen timer allerede aktivitet! Har satt op temperaturen till 15 gr og etter ca 2 dager var SG 1004!!! Har satt opp temperaturen till 18 gr for å være helt sikkert at den er ferdig (har dalt enda en punkt) og etter noen dager skal jeg flaske den
Da er det nok ispindelen. Skulle 1.003 være riktig, har du ei utgjæring på 94%, og det er ikke mulig med en altbiergjær - eller med noen vanlig gjær.Jeg bruker en ispindel altså det kann godt være litt høyere. Skal meske med hydrometer når jeg flasker. OG var 1050.
- og jeg er en pensjonert norsklektor som stadig sliter med seinskadene.Helt sant!! Er ikke norsk og øver for lite