Altbier

Hei allesammen!

Skal lage en Altbier i morgen etter en oppskrift fra "Altbier" av Horst Dornbusch:
 

Vedlegg

  • Screenshot_20210717-154456.png
    Screenshot_20210717-154456.png
    120,2 KB · Sett: 45
  • Screenshot_20210717-154509.png
    Screenshot_20210717-154509.png
    147,5 KB · Sett: 44
@Finn Berger Du hadde jo en gang med til meg en aldeles nydelig altbier, et øl jeg har hatt lyst til å lage en versjon av siden. Åssen ser denne oppskrifta ut sammenlikna med din?
 
@Finn Berger Du hadde jo en gang med til meg en aldeles nydelig altbier, et øl jeg har hatt lyst til å lage en versjon av siden. Åssen ser denne oppskrifta ut sammenlikna med din?
Kan det ha vært denne, tru? OG 1.050, FG 1.011, 5%ABV. Meska på 65 + 72 grader. Det er vel ikke all verdens forskjell?

Malt til 25 liter ferdig øl + 2 liter speise
3,00 kg pilsnermalt
1,50 kg lyst münchner
0,50 kg mørkt münchner
0,15 kg sjokohvete
0,15 kg Caramunich I
Humle
30 gr Perle 9% @ 60
25 gr Spalter Select 5% @ 5
25 gr Spalter Select 5% @ wp 75/10
Gjær
WLP036 Düsseldorf Alt

Du skal jo helst ha Spalt, men den er vrien å få tak i. Den beste erstatninga trur jeg er Tettnanger, ikke Spalter Select. Sjokohvete er også vrient å få tak i. Du kan bruke Carafa II i stedet, og så bytte ut noe av basismaltet med hvetemalt om du vil ha den effekten hvete gir på skummet. Men det er ikke så farlig.

Altbier er godt:) - og så er det et av de ølene jeg mener å ha opplevd at har godt av lagring
 
En såkalt älter?
Lol!! Det er en god del forskjellige typer alt. For de som liker denne øltypen kann jeg absolut anbefalle boken som jeg nevnte. Det er forresten vanskelig å kjøpe alt utenfor regionen rund Dusseldorf. Jeg får bare kjøpt Diebels når jeg går till Oldenburg for å kjøpe øl. Veldig godt men skulle gjerne prøve flere
 
Lol!! Det er en god del forskjellige typer alt. For de som liker denne øltypen kann jeg absolut anbefalle boken som jeg nevnte. Det er forresten vanskelig å kjøpe alt utenfor regionen rund Dusseldorf. Jeg får bare kjøpt Diebels når jeg går till Oldenburg for å kjøpe øl. Veldig godt men skulle gjerne prøve flere
Jeg tenker automatisk Düsseldorfer Altbier når jeg tenker altbier, men burde jo spesifisere likevel.

Jeg har aldri fått tak i original altbier, så når jeg sier at det er godt, er det basert på det jeg brygger sjøl:).
 
Og det er godt målestokk også! Med det er Alt fra till og med Hannover! Og noen har en god del hvete! Jeg har brygget flere basert på Diebels og var veldig fornøyd også! (Gozdawa Old German Altbier tør gjær gir veldig bra resultater også hvis du kann få takk i den). Men pga interessen kjøpte jeg boken og derfor denne litt forandred oppskrift
 
Lol!! Det er en god del forskjellige typer alt. For de som liker denne øltypen kann jeg absolut anbefalle boken som jeg nevnte. Det er forresten vanskelig å kjøpe alt utenfor regionen rund Dusseldorf. Jeg får bare kjøpt Diebels når jeg går till Oldenburg for å kjøpe øl. Veldig godt men skulle gjerne prøve flere
Jeg er etter hvert nokså skeptisk til Dornbusch, jfr. tidligere innlegg i denne tråden. Boka er dessuten ganske gammel, fra 1998, og i alle fall det han skriver om nødvendigheta av en proteinrast, er forelda.
 
25 L laget med 1050 ifølge hydrometer og 1044 ifølge ispindel. Har pitched gjæren ved 20 gr og den er på 14 gr nå
 
Jeg er etter hvert nokså skeptisk til Dornbusch, jfr. tidligere innlegg i denne tråden. Boka er dessuten ganske gammel, fra 1998, og i alle fall det han skriver om nødvendigheta av en proteinrast, er forelda.
Likte historie og om forskellige typer alt inkl. oppskrifter. Du har rett om proteinrasten.
 
Likte historie og om forskellige typer alt inkl. oppskrifter. Du har rett om proteinrasten.
Ikke noen grunn til å ta en stor diskusjon om ham her. Men Ron Pattinson, som nok er den framste av ølhistorikerne - en fyr som virkelig jobber steinhardt med kilder - har ekstremt lite til overs for ham. Og han er ellers godt i stand til å respektere flinke kolleger. Dornbusch bare videreformidler sånt han blir foralt, har jeg inntrykk av. Og til tross for at han har publisert en del, så ser du ikke at han opptrer i de kjente podcastene, der han sånn sett burde vært en gjenganger.

Men som du ser av tidligere innlegg her; jeg likte også boka godt:). Nå er jeg nok heller skeptisk. Det betyr likevel ikke at alt må være tull. Det er bare vrient å vite hva du skal stole på.
 
Liten oppdatering: wyeast gjær gjorde absolut ingenting. Etter 4 dager har jeg tilsatt 2 poser Gozdawa old German Alt og etter noen timer allerede aktivitet! Har satt op temperaturen till 15 gr og etter ca 2 dager var SG 1004!!! Har satt opp temperaturen till 18 gr for å være helt sikkert at den er ferdig (har dalt enda en punkt) og etter noen dager skal jeg flaske den
 
Liten oppdatering: wyeast gjær gjorde absolut ingenting. Etter 4 dager har jeg tilsatt 2 poser Gozdawa old German Alt og etter noen timer allerede aktivitet! Har satt op temperaturen till 15 gr og etter ca 2 dager var SG 1004!!! Har satt opp temperaturen till 18 gr for å være helt sikkert at den er ferdig (har dalt enda en punkt) og etter noen dager skal jeg flaske den
Hvis du pitcha på 20 og temperaturen sank til 14 kan gjæren ha gått i dvale.

Hva måler du med? Hvis 1.003 er riktig, er det veldig lavt. For meg betyr det enten diastaticus eller infeksjon. Hva var OG?
 
Jeg bruker en ispindel altså det kann godt være litt høyere. Skal meske med hydrometer når jeg flasker. OG var 1050
 
Jeg bruker en ispindel altså det kann godt være litt høyere. Skal meske med hydrometer når jeg flasker. OG var 1050.
Da er det nok ispindelen. Skulle 1.003 være riktig, har du ei utgjæring på 94%, og det er ikke mulig med en altbiergjær - eller med noen vanlig gjær.

Håper du måler med hydrometeret; det er litt seint å meske nå;).
 
Da blir det Altbier i morgen. Inspirert av Mean Brews sin Altbier video

.

Screenshot_20211228-202257.jpg

Screenshot_20211228-202321.jpg

Screenshot_20211228-202413.jpg

Gjærer med Lallemand Köln som ikke er helt typeriktig, men jeg har en slurry, så dette får være godt nok.

Mesker på 67° men Köln gjærer godt ut.
OG 1.051
FG 1.011

IBU 45 litt høyt, men jeg mistenker at systemet mitt utnytter humlene dårlig. Så jeg prøver nå å beregne litt i overkant.

Ingen Spalt eller Tettnang som er anbefalt for stilen, men Saaz skal vel genetisk være nær Tettnang. Derfor bør vel tyskdyrket Saaz være innenfor.

Om noen vil ta en titt på hele oppskriften er det en lenke til Brewfather her.

Fortsatt ikke helt bestemt på humleskjema og vannprofil, så om noen har innspill er jeg åpen for dette.
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp