Altfor "heftig" utfelling?...

Hallstein

Norbrygg-medlem
Hei!

Jeg har hatt ett issue på mine 2 forrige brygg, og det har vært at pumpa går tett under nedkjøling.
Begge bryggene har hatt under 100g humle totalt. Lurer kanskje om det kan ha noe med at jeg rett og slett får alt for kraftig utfelling av proteiner?... Eller kan det være for finknust malt? Vørteren blir til slutt krystallklar, og jeg får veldig fin bunnfelling, men problemet er som sagt at pumpa går tett. Har en 20L Speidel Plus.
Kanskje jeg skal slutte med whirlfloc? eller knuse grovere?
 
Proteiner i seg selv bør ikke ha noe å si på enhver pumpe vibruker til brygging.

Du bør finne ut av hva det er som gjør den tett.

En lett felle å gå i er å tilsette humle mens pumpa er i gang, der har jeg faktisk klart å tette marchen min en gang under WP. Da bør man stoppe pumpa i noen få min til humla er oppløst, slik at du ikke drar uoppløst pellets inn i den. Antar at du ikke koker med masse trub fra meskingen.
 
Har du åpnet pumpen og sett hvordan det ser ut i skovlhjulene?
Jeg har samme pumpe som står i Speidelmaskinene, og jeg åpner den etter hver brygging.
Veldig ofte er det en del humlegrums som jeg må spyle ganske hardt for å få rent.
 
Åpner og vasker pumpa hver gang. Det er en grå/grønn guffe som tetter, så det ser ut som en kombinasjon av trub/humle. Pumpa nekter å gå under kok, så det er jo ikke noe problem sånn sett. Hva mener du med "antar at du ikke koker med masse trub fra meskingen"?
 
Åpner og vasker pumpa hver gang. Det er en grå/grønn guffe som tetter, så det ser ut som en kombinasjon av trub/humle. Pumpa nekter å gå under kok, så det er jo ikke noe problem sånn sett. Hva mener du med "antar at du ikke koker med masse trub fra meskingen"?

At du ikke har veldig skitten vørter med skallrester og annet gunk.
 
Tilbake
Topp