Aluminiumkjeler til brygging?

usikker på om alu kjeller er i det hele tatt utbredt,sikker på du ikke mener zinkkjele?uansett begge deler oksyderer veldig fort og vil gi av forurensning i ølet,de vil heller ikke tåle sterkrens,stoutrens  eller starsan,åpen flamme hvis du skal bruke gassbluss er også dårlige greier

John Palmer hadde nettopp en artikkel i BYO angående ulike metaller i bryggerutstyr, og han hadde ingen betenkeligheter med alu-kjele.

Alukjeler er helt topp, kjør på. Det er mange som bruker det og motargumentene mot alu er stort sett at det ikke skinner like fint som rustfritt. Så lenge du koker vann i kjelen før første bruk for å få et godt oksidlag så er det helt egnet.

John Palmer er metalurg av fag og forfatter av standardverket How to Brew, han har gjennomgått alle relevante metallers egnethet til brygging: https://byo.com/stories/projects-and-equipment/item/1144-metallurgy-for-homebrewers

Har brukt alukjele på gassbluss lenge nå. Har ikke hatt noen problemer enda. Usikker på om star san er korrosivt nok til å reagere nevneverdigt med alu, men det vil jeg ikke si sikkert. Til koking pleier jeg bare vaske kjelen grundig. Men det er viktig å ikke skrubbe bort oksidbelegget i kjelen.

Bruker fortsatt alukjele jeg. Fungerer utmerket! Gass kan du også bruke! Ikke uten grunn at krabbekokere ofte selges med gassbrennere. Den blir litt stygg innvendig etter en stund, men så lenge du bruker den kun til øl så ser jeg fortsatt ingen problemer med alu. Ølet blir godt det:)

Aluminium funker veldig bra til kokekjeler og går ut i fra at de også kan duge til mesk. Ingen fare for noe som helst så lenge man ikke skrubber vekk belegget som danner seg eller forsøker å gjære i dem. Jeg bruker kun vanlig oppvaskmiddel til aluminiumskjelen. Ser ikke hensikten med starsan til kokekjelen.
Har over 50 batcher på oldemors gamle Høyangkjele og har akkurat bestilt litt diverse kraner/koblinger for å gjøre den enda bedre.

Bare ikke gjør som meg. Jeg hadde i varmt vann og kastet i en slik tabbelett  til oppvaskmaskinen og lot det stå til dagen etter.
Nå blir det rent og pent tenkte jeg. Gryta var jo helt svart inni.
Kastet hele dritten.

PBW funker på alukjeler for å få dem rene.

Fikk høre at metaller som irrer passer sammen, slik som aluminium og kobber.
Har brukt alukjele på gassbluss + kobberkjøler, uten problemer.

Som elektriker vet jeg at aluminium og kobber ikke kan kobles sammen, det var 5000,- i straffebot for det.
I det militære ble vi "straffet" hvis det var vann igjen i feltflaska (aluflaske)
Håkon Lie ble 103 år, tipper maten hans og alle de andre virkelig gamle folk kom via alukjeler.
Aludiskusjonen tar aldri slutt og vil ikke det så lenge noen selger dyre rustfrikjeler,
inntill da, peis på med alukjeler.

Tim skrev:
Oddvar Demmo skrev:
Som elektriker vet jeg at aluminium og kobber ikke kan kobles sammen
Hva med alu og messing?

Jeg har og spurt men ikke fått svar.
Når du blander metaller får du et batteri, i batterier tæres den en polen opp. Blander du jern og sink tærers sinken opp, offeranode.
I den elektrokjemiske spenningsrekkefølgen finner du spenningen mellom forskjellige metaller men jeg har ikke sett messing i den.
Men det er ikke værre enn at du tar en bit kobber og en bit jern, legger det i syre om måler spenningen du får, på alu må du passe på å slipe bort oksydlaget.
Et elektrikertips var å slipe ren aluminiumen og kobberet før det ble skrudd sammen, i rom som var helt tørre, det har seff ikke jeg turt å prøve :)

Nå har jeg glemt hva denne tråden startet med :)

Haha, takker, spurte fordi jeg i 39liters kjelen min (krabbekokerkjele) har satt i en gjennomføring i messing.
Og tenkte det er vel kobber i messing hvis jeg husker riktig.
Har ikke merka noe galt dog..

Tror galvanisk korrosjon er et lite problem for hjemmebryggere all den tid utstyret står ubrukt. I kommersielle bryggerier blir det selvsagt annerledes. BrewStrong-gutta bekrefter dette i sine podcaster. Kommer til å brygge selv (når vi blir ferdige, puh) i aluminiumskjeler med rustfrie weldless-gjennomføringer mm.

Nei det skjer ikke mye i løpet av et 90 minutters kok, men det bør lagres tørt uten noe elektrolytt (øl) mellom alu og messingen.

nkb skrev:
Takker for alle svar  :amen: Da blir det en 60l og 50l alukjel...og gass.

Hvor får du tak i så store alukjeler? Og hva er prisen på dem? Bør jo være en del billigere enn rustrfritt stål for å velge alu for min del.

Oddvar Demmo skrev:
Som elektriker vet jeg at aluminium og kobber ikke kan kobles sammen, det var 5000,- i straffebot for det.
Det skulle den som koblet sikkringskapet her hatt :)
Kostet bortimot det å fikse etter ham da jeg kjøpte huset.
Kobber mot alu tilogmed på inntaket til måleren......

magne1972 skrev:
Oddvar Demmo skrev:
Det skulle den som koblet sikkringskapet her hatt :)
Kostet bortimot det å fikse etter ham da jeg kjøpte huset.
Kobber mot alu tilogmed på inntaket til måleren......

Det er ikke alle som vet dette, heller ikke at motore som regel må omkobles i norge til delta, og at det ikke er lov til å skru på andre sine biler, men at det ikke er straffeunntak for ikke å vite håper jeg alle vet.

Tilbake
Topp