nkb skrev:Da har jeg fått kjøpt 60l og 50l alukjeler.. begge brukte men ser fine ut. Og som fersk i faget spør jeg mer... kan en koke malten i kjelen sammen med vannet uten noen form for meskepose/sil...?? så tappe det over på kjele nr 2 og tilsette humle og div..Sikkert "dumme" spmål men...
Gunnar84 skrev:nkb skrev:Takker for alle svar :amen: Da blir det en 60l og 50l alukjel...og gass.
Hvor får du tak i så store alukjeler? Og hva er prisen på dem? Bør jo være en del billigere enn rustrfritt stål for å velge alu for min del.
nkb skrev:Vet jo at alukjeler ikke går på induksjon... men kan en "lure" alukjelen med å legge i tynn metallplate på induksjonen og så sette alukjelen oppå den??
Øyvind Tveit skrev:Skal lytte på det senere, men i utg.punktet stoler jeg mer på john palmer som er metalurg av yrke.
protto skrev:Han likar vel ikkje aluminium fordi det ikkje er kompatibelt med hans eigne kjemikaliar. Med rett behandling er det ikkje problem med å bruke alu. Her ville eg stolt på Mr. Palmer.
Bjarte H skrev:protto skrev:Han likar vel ikkje aluminium fordi det ikkje er kompatibelt med hans eigne kjemikaliar. Med rett behandling er det ikkje problem med å bruke alu. Her ville eg stolt på Mr. Palmer.
Alu og PBW fungerer, gjør det ikke?
Bjarte H skrev:protto skrev:Han likar vel ikkje aluminium fordi det ikkje er kompatibelt med hans eigne kjemikaliar. Med rett behandling er det ikkje problem med å bruke alu. Her ville eg stolt på Mr. Palmer.
Alu og PBW fungerer, gjør det ikke?