Aluminiumkjeler til brygging?

Jeg kjøpte 56qt kjeler på ebay i alu. De var latterlig billige, men med frakt og mva ble det jo litt. Tror de heter thunder e.l.
 
Da har jeg fått kjøpt 60l og 50l alukjeler.. ;) begge brukte men ser fine ut. Og som fersk i faget spør jeg mer... kan en koke malten i kjelen sammen med vannet uten noen form for meskepose/sil...?? så tappe det over på kjele nr 2 og tilsette humle og div..Sikkert "dumme" spmål men...
 
Du skal ikke koke malten, men meske den på en temperatur i området 62-69 grader C (66-67 er en allround OK temperatur). Ellers går det jo teoretisk sett, men du vil nok få dårlig utbytte og antakeligvis problemer med stuck mash og grums om du skal overføre uten silbunn/meskepose.
 
Mente selvsagt at malten skal ha ca 65-68grader  ;) har tenkt å bruke gass..hvor stor burde den være?? har også tenkt å stå inne i et gammelt melkerom. 5-6kw??
 
nkb skrev:
Da har jeg fått kjøpt 60l og 50l alukjeler.. ;) begge brukte men ser fine ut. Og som fersk i faget spør jeg mer... kan en koke malten i kjelen sammen med vannet uten noen form for meskepose/sil...?? så tappe det over på kjele nr 2 og tilsette humle og div..Sikkert "dumme" spmål men...

Hvis du lager deg en silbunn i det som blir meskekjelen så er det ikke noe problem og meske uten meskepose. Hvis man ikke har en silbunn i bunnen av kjelen så blir det vanskelig og suge vannet ut i fra undersiden av mesken. I brygge opsett med 2 eller flere kjeler der man har en egen meskekjele så er det stort sett mere styr enn fordeler med og bruke en meskepose.

Men det krever at man har en silbunn eller noe slikt for og holde mesken unna punktet der man tømmer ut vesken.

Hvis du har mulighet til og ha kontinuerlig sirkulering av meskevannet så vil også mesken virke som en sil som fanger opp det meste av løse partikler som i biab opsett blir med i koken og dermed føre til mindre trub i øllet.


Jeg vil ikke anbefale deg og bruke gass hvis du ikke absolutt må hvis du skal brygge innendørs. Da er det en mye bedre løsning og kjøpe en kraftig platetopp som ikke er induksjonsbasert. eventuelt montere et varmeelement i kokekjelen.
I forhold til gas så vil de 8,5 kW gass brennerne holde for og koke 50 liter.  Grunnen til at jeg ikke anbefaler og bruke gass innendørs er at når du drar av en 8kw gassbrenner så må du ha ekstremt god lufting i rommet. I tilleg til at en gassbrenner utvikler fryktelig mye spill varme. 60-70% av effekten på gassbreneren går nettop til dette formålet. Noe som gjør det ubehagelig og være i rommet når man fort trenger at gassbrenneren er i drift i fort over 2 timer for og varme meske og skylle vann og til koketiden.

Bruker selv en 13,5KW gassbrenner på et 80 liters opsett. Og er veldig glad for at man har muligheten for og sette gassbrenneren og kokekjelen på altanen på toppen av en blekk dekt pall. Sist vi brygga var det rundt 0 grader ute, men det var fremdeles helt greit og stå rundt kokekjelen i kortarma t-skjorte og sokkelesten.
 
Jeg bruker en 40 liter alu-kjele sammen med en 9 kw gassbrenner.
Selv om jeg har 50 liter speidel, mesker jeg litt "på si" (ca 30 liter) ved hjelp av gassbrenneren og 40-liters pannen - passer på temperaturen manuelt.
Tar opp maltrøret når meskingen i speidelen er ferdig, setter maltrøret opp i ei bøtte (tradisjonell 30-liter gjæringsbøtte) for å la det renne ekstra av seg, tømmer deretter mesken fra alu-pannen over i maltrøret... får da ca 30 liter ekstra vørtel som jeg deretter tømmer i speidelen for koking sammen med hovedbatchen (eller i praksis først tilbake i alu-pannen for oppvarming til kokepunkt med gass, før alt går i speidelen). Det blir da ca 80 liter som går til koking i speidelen...
 
Vet jo at alukjeler ikke går på induksjon... ;) men kan en "lure" alukjelen med å legge i tynn metallplate på induksjonen og så sette alukjelen oppå den??
 
Gunnar84 skrev:
nkb skrev:
Takker for alle svar  :amen: Da blir det en 60l og 50l alukjel...og gass.

Hvor får du tak i så store alukjeler? Og hva er prisen på dem? Bør jo være en del billigere enn rustrfritt stål for å velge alu for min del.

Du får tak i 80 liters Høyang kjeler på disse militærutsalgene. Førsteklasses kvalitet. Betalte kr 1500,-
 
nkb skrev:
Vet jo at alukjeler ikke går på induksjon... ;) men kan en "lure" alukjelen med å legge i tynn metallplate på induksjonen og så sette alukjelen oppå den??

I teorien skal vel varmeoverføringen skje uten effektivitetstap. I praksis, not so much.

Jeg brukte en sånn løsning i begynnelsen av bryggekarrieren, tok enorm tid å få varmet vann, stålplaten ble varmere enn varm og var et mareritt å få flyttet etter bryggingen. Fikk heller ikke til skikkelig kok.

Anbefales ikke...
 
Disclaimer: Ingen formell peiling på verken aluminium eller metallurgi/kjemiske reaksjoner, men lider av langt framskredent MAS (Male Answering Syndrome).

I podcast nummer 62 fra Beersmith fraråder grunnleggeren av Five Star Chemicals, Jon Herskovits på det sterkeste å bruke aluminium i bryggeprosessen. Uansett om det er hold i det eller ikke, en veldig interessant podcast om rengjøring og desinfisering.

Podcast:
https://itunes.apple.com/no/podcast/beer-cleaning-sanitation-jon/id398500515?i=163557125&mt=2
Med video:
http://beersmith.com/blog/2013/08/0...on-with-jon-herskovits-beersmith-podcast-62/
Kun MP3:
http://traffic.libsyn.com/beersmith/BSHB-62-Sanitation.mp3
 
Øyvind Tveit skrev:
Skal lytte på det senere, men i utg.punktet stoler jeg mer på john palmer som er metalurg av yrke.

Hvem vet mest: En metallurg eller en kjemiker? La oss gi dem boksehansker og se hvem som vinner :)

Eller, send en mail til support@fivestarchemicals.com
Jon lover å finne ut av det du lurer på :)
 
Han fra five star oppgir ingen forklaring på advarselen sin utover at han hater aluminium og at aluminiumoksid er dårlig (det og uten forklaring), noe som han er stort sett alene om å mene.

Her er en annen kilde på temaet: http://thebrewingnetwork.com/shows/Brew-Strong/Brew-Strong-09-29-08-Metals-that-Affect-Your-Beer
 
Han likar vel ikkje aluminium fordi det ikkje er kompatibelt med hans eigne kjemikaliar. Med rett behandling er det ikkje problem med å bruke alu. Her ville eg stolt på Mr. Palmer.
 
protto skrev:
Han likar vel ikkje aluminium fordi det ikkje er kompatibelt med hans eigne kjemikaliar. Med rett behandling er det ikkje problem med å bruke alu. Her ville eg stolt på Mr. Palmer.

Alu og PBW fungerer, gjør det ikke?
 
Bjarte H skrev:
protto skrev:
Han likar vel ikkje aluminium fordi det ikkje er kompatibelt med hans eigne kjemikaliar. Med rett behandling er det ikkje problem med å bruke alu. Her ville eg stolt på Mr. Palmer.

Alu og PBW fungerer, gjør det ikke?

Det er godt mogeleg. Tenkte kansje det var grunnen til at mannen ikkja var så glad i aluminium.
 
Bjarte H skrev:
protto skrev:
Han likar vel ikkje aluminium fordi det ikkje er kompatibelt med hans eigne kjemikaliar. Med rett behandling er det ikkje problem med å bruke alu. Her ville eg stolt på Mr. Palmer.

Alu og PBW fungerer, gjør det ikke?


Jeg ser at PBW har pH på 12 i 1% løsning og dette vil løse opp aluminiumet.
Når aluminiumen løses står man igjen med legeringselementene (mangan, zink osv) og dette vises som et svart belegg.
Holder man pH over 5 og under 9 vil det stort sett gå greit.
Står litt her om aluminiumoksyd http://eloksering.wordpress.com/
Og så har man galvanisk korrosjon å ta hensyn til. Nå er vørter en snill elektrolytt uten den helt store ledningsevnene.
Aluminiumoksydet er også en elektrisk isolator, men naturlig belegg på 0,1-0,5 μm vil stort sett ikke gjøre noen forskjell.
Jeg bruker kobber rør når jeg tilsetter skyllevann, og ser at dette blir blankere etter en tid. Mao, noen ioner er på tur fra det ene metallet til det andre.
Enkelte ortorektikere ville nok rive seg i håret over dette, men etter å ha lest vannanalyser over drikkevann bekymrer jeg meg ikke.
 
Tilbake
Topp