Amatørspørsmål: Aktivitet i gjæringskar?

Jeg brygget mitt tredje brygg sist helg, en lett modifisert variant av Wit Jul på min BB30.

Målte OG, og den traff nesten - fikk 1060, mot 1062 i oppskriften. Det regner jeg med er innenfor?

Jeg valgte tørrgjær framfor fersk gjær, både av tidshensyn og fordi det er det jeg er vant til, og fikk en passende gjærtype av folka på Bryggselv.no. Satte 20 liter til gjæring på rundt 20 grader (+/- en grad) lørdag kveld, og hele søndag var det full aktivitet i gjærlåsen. Mandag roet det seg litt, og tirsdag (etter tre døgn) var det godt over et minutt mellom hvert "plopp". Nå (etter 4,5 døgn) er det fortsatt sporadisk aktivitet, men ganske sjeldent.

Ifølge oppskriften skal ølen gjære i en uke. Siden dette er det første ølet jeg har satt som jeg selv har anledning til å følge med på gjæringen til, så lurer jeg jo veldig på hva som er "normalt" og ikke - når er det for eksempel vanlig at "ploppingen" avtar? For de av dere som kjenner Wit Jul (det er vel ganske mange, har jeg forstått!  :)), høres dette normalt ut?

Takknemlig for alle svar!  :)
 
Generelt så må man ikke bruke gjærlåsen og plopping som en måte å finne ut hvordan gjæringsforløpet foregår.
En grei standar som de fleste gjør er å vente 2 uker og sjekke hva SG er..... Viss mulig sjekke dette over en dag eller to... Har ikke SG sunket noe da kan man konkludere at gjæringen er over.

Ellers er vell også andre faktorer når det gjelder gjæring so må man huske på som oksygenering av vørter, nok gjær,  hygiene og temperaturkontroll som er mye viktigere en plopping i gjærlåsen
 
Nå kjenner jeg ikke til Wit Jul, men kan si et det er en temmelig unøyaktig måte å anslå hvordan gjæringen går ut ifra "plopping".
Plopping er hyggelig å høre, men forteller deg ikke så veldig mye.
Mål SG over 2-3 dager og gi gjæren nok tid til å rydde opp etter seg, 14 dager bruker å være standard på vanlige ales.
 
Takk for gode innspill! Da er det med andre ord ikke så viktig med denne ploppingen (så lenge det faktisk har ploppet/plopper noe, og gjæringen dermed er i gang).

Jeg har jo hørt mye om renslighet og infeksjonsfare, og er derfor litt "redd" for å åpne gjæringskaret (har et kar uten kran - det burde jeg kanskje vurdere?) og ta ut prøver for å måle SG underveis. Har jo hørt så alle skrekkhistoriene om forurenset øl, etc! Men med et sterilisert målebeger (f.eks. vasket i klorvann?) til å ta SG-prøve med, så skal vel det gå greit så lenge jeg ikke tafser på innsiden av karet?

Gjæringstiden på Wit Jul oppgis til 7 dager ved 20 grader i oppskriften (primærgjæring), mens det står 14 dagers sekundærgjæring på 15-20 grader: http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,4475.0.html
Betyr dette at ølen skal stå til gjæring i gjæringskaret i til sammen tre uker? Eller betyr det at den skal stå på gjæringskaret i en uke, før den flaskes og står til ettergjæring på flasker i 14 dager? Burde kanskje stilt dette spørsmålet i selve oppskriftstråden, men...
 
Når du har registrert såpass mye plopping de første døgnene kan du regne med at gjæringen er helt i orden og har startet raskt. Da kan du egentlig bare la være måling av denne og kort og godt vente i 2 uker og så bare flaske.
Det er helt rett at måling underveis medfører en viss fare for infeksjoner og jeg ser ikke helt poenget med å måle denne underveis.
Hvis en er usikker på om gjæringen kommer seg igang eller mistenker nor galt kan det være greit å kontrollmåle, men slik som du beskriver forløpet så er alt normalt og gjæringen vil være ferdig etter 2 uker.
Egentlig er det vel sikkert gjæringen ferdig etter 1 uke, men det er greit å la gjæren få noe tid til å rydde opp etter seg.
Så jeg ville sovet godt om natten i 2 uker, deretter flasket brygget  :yes:
 
Regner med at de mener 7 dager i gjæringskaret og 14 dager til karbonering på flaske.
Ale kan være ferdig gjæret etter 7 dager med rette forhold...... oss som er hjemmebryggere vil nok det være bedre
å la det stå litt ekstra. Det tar ikke skade av å stå lengre. Viss man flasker for tidlig kan man i verste tilfelle ende opp med flaskebomber.

Sterilisering er egentlig enklere en man skulle trudd.... finnes flere alternativer her. Selv så sverger jeg til starsan som man får kjøpt i bryggesjappene rundt om. Når ikke starsan blir brukt så koker jeg annet utstyr.

Infeksjon sies at det er noe de fleste har eller får oppleve i løpet av tiden man brygger.
En god loggbok vil gjøre det enklere da å finne ut hva som kan ha skjedd.
 
Takk igjen for svar! Har fisket litt i oppskriftstråden også, og der er tilbakemeldingen at ølen skal gjære i tre uker på gjæringskaret før den flaskes...så da lar jeg den bare stå videre. Tror kanskje jeg også velger å stå over måling underveis, for å unngå at det hele skjærer seg - har ikke lyst til å oppleve det med akkurat dette brygget! :)
 
Tilbake
Topp