Amber ale. Centennial vs. Cascade

Stig Aa.

Norbrygg-medlem
Skal brygge Gahr sin Amber Christmas. Den går for å være supergod. I oppskriften er det kjørt på med Centennial hele veien. Min lokale bryggebutikk har "blodfersk" Cascade, og "gammel" Centennial. Hm... Hvilken smaksforskjell vil det bli om jeg bytter?

Forskjellen er liten. Fersk er sikkert bra. Gammel funker sikkert det også, men noen bryggebutikker pakker om humlen fra større pakker til 100g pakker. Jeg mistenker at noen bruker pakketeknikker som ikke ivaretar aromaegenskapene like godt som i orginalembalasjen.

Bare juster for mindre ibu på Cascade. Vi har brygget denne og den tåler mer humle både tørr og late edition enn oppskriften sier om man har humle til overs fra en åpnet pose. Nydelig øl som drikkes når som helst.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Jeg syns kanskje cascade kan bli litt kvalmende i litt mer maltrike øl, så jeg tror jeg ville gått for gammel centennial.
Men smaken er som baken :D

Enig med Anders i at Cascade står seg bedre i øl med lett kropp enn tung, men jeg synes kanskje ikke dette ølet er veldig maltrikt. Heller spm en amerikansk West Coast Amber enn en typisk juleøl. Cascade er en vanlig humletype for denne stilen. Det jeg er litt usikker på er hvor bra Cascade er som bitterhumle. Har aldri prøvd.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Tilbake
Topp