Amber ale

Min første design øl. Går dette ann, eller er dette helt galt :jaha:

Amber Ale
Type: All Grain
Batch Size (fermenter): 25.00 l Boil Size: 32.01 l
Boil Time: 90 min

Date: 25.11.2011
Brewer: Tor Gilje
Equipment: Garasje utstyr Brewhouse Efficiency: 72.00 % Est Mash Efficiency 80.2 % Taste Rating(out of 50): 30.0
Ingredients

Editert mengde på oppskrift
-
5.22 kg Pale Malt, Maris Otter (5.9 EBC)
0.6 kg Caramel/Crystal Malt -120L (236.4 EBC)
0.6 kg Crystal Malt - 60L (Thomas Fawcett) (118.2 EBC)
16 gr Chinook [13.00 %] - First Wort 60.0 min
16 gr Chinook [13.00 %] - Boil 15.0 min
16 gr Chinook [13.00 %] - Boil 10.0 min
24 gr Chinook [13.00 %] - Boil 5.0 min
45 gr Chinook [13.00 %] - Boil 0.0 min
Safale English Ale (DCL/Fermentis #S-04) [23.66 ml] 2 stk
Beer Profile
Est Original Gravity: 1.057 SG Est Final Gravity: 1.017 SG Estimated Alcohol by Vol: 5.3 % Bitterness: 43.1 IBUs
Est Color: 35.0 EBC
Mash

67 grader i 60 min

Measured Original Gravity: 1.046 SG Measured Final Gravity: 1.010 SG Actual Alcohol by Vol: 4.7 % Calories: 427.1 kcal/l

Litt høy mesketemperatur til å få FG 1.010 kanskje. Grei nok grain bill og med en del Chinook blir det snadder. Kan hende den minner om en mild Arrogant Bastard

Valg av malt-typer synes jeg ser bra ut. Hvor mye brukte du av hver?

Ville imidlertid ikke brukt Safale s-04 til en typeriktig amerikansk Amber Ale. Den har en tendens til å kvele humlesmak, kan ha en merkelig "råtten tresmak" dersom man gjærer for varmt (over 18*C), og stopper opp ganske høyt.  

Kanskje også redusere crystal og caramelmalt mengden til for eks. halvparten (0,3kg av kvar type). Også einig i at us-05 er å foretrekke til dette ølet.

Jeg brygger amerikansk amber, imperial amber og IPA med WLP007. God utgjæring (om enn ikke like god som US-05/WLP001/Wyeast 1056) og om man gjærer kjølig, får man er sværet rent resultat (litt mer interessant enn cal-ale-gjæren). Jeg tror det vil gå fint med S-04, så lenge gjæringstempen holdes litt på den lave siden.

Torvald skrev:
Kanskje også redusere crystal og caramelmalt mengden til for eks. halvparten (0,3kg av kvar type). Også einig i at us-05 er å foretrekke til dette ølet.

Ser at fargen blir ganske lys da, skal amber ikke være litt mørkere enn IBU 23,  Edit: Jeg mener sefølgelig EBC  :roedme:

tor.gilje skrev:
Torvald skrev:

Ser at fargen blir ganske lys da, skal amber ikke være litt mørkere enn IBU 23

Du skal jobbe hardt for å få fargen til å vise 23 IBU  ;D.

Med mine utregninger får du ca. 31 EBC av 0,3kg av kvar til 25L. Og det vil eg sei er midt i blinken for ein amber. Og så vil nok smaken vere meir balansert med 0,3kg av kvar type.

Torvald skrev:

Med mine utregninger får du ca. 31 EBC av 0,3kg av kvar til 25L. Og det vil eg sei er midt i blinken for ein amber. Og så vil nok smaken vere meir balansert med 0,3kg av kvar type.

"International Brownness Units". Bruk en liten mengde sjokolademalt for å justere fargen.

Odland skrev:
Eller fabrikkpils

International Blandness Units

Blondness?

Edit: googla og fant ut kva du meinte (lenge sia sist engelsktime) , og at "Internasjonal Blondness Units" gjaldt Belgiske øl  ;)

Edit2: Beklager for ukonstruktive innlegg i tråden din tor.gilje.

Gahr skrev:
Torvald skrev:

"International Brownness Units". Bruk en liten mengde sjokolademalt for å justere fargen.

Flott da gjør jeg det, har nettop bestilt 1 kg sjokolademalt

Torvald skrev:
Odland skrev:
Eller fabrikkpils

International Blandness Units

Blondness?

Edit: googla og fant ut kva du meinte (lenge sia sist engelsktime) , og at "Internasjonal Blondness Units" gjaldt Belgiske øl  ;)

Edit2: Beklager for ukonstruktive innlegg i tråden din tor.gilje.

Går bra det, bare skyt løs om jeg tar feil på noe, man lærer så lenge man lever..

Jeg ville hatt i bakhodet at 100 gram sjokolademalt vil gi deg en røstet karakter på brygget.
Det trenger ikke være negativt det, bare så du er klar over det.

tor.gilje skrev:
Jeg la til 100 gram sjokolademalt og havnet på 34 EBC

Hvor mørk vil du at ølet skal bli? Eg trur noko rundt 20-30g vil holde, og med crystallmalten i tilleg så vil nok brygget bli amber i fargen.

EDIT: Kva bryggesoftware bruker du (om du bruker det da)? Fargeverdiene i forskjellige program kan vere nokså feil. Foreslår at du sjekker programmet sine EBC verdier opp mot malt leverandøren sine. Det gjorde eg når eg fekk meg beertools, og plutselig stemte fargeutrekninga mykje betre.

Tilbake
Topp