American IPA Gahr Edition

Jeg kjøpte dette hos Bryggselv, og til min overraskelse når jeg åpnet pakken så jeg at det var to pakker med tørrgjær (US-05) med. Men to pakker på 25 liter - er ikke det drøyt? Har de pakket feil, eller er det meningen det skal være dobbelt så mye gjær som "normalt"? Én pakke holder jo i utg.punktet til 20-30 liter? Det står i oppskriften at det skal være omlag 300 mrd. gjærceller - hvor mange er det i en pakke US-05 (sett bort fra alder etc.)?
 
Det er heilt normalt med to pakker når ein kjem opp i IPA styrke


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Etter opplysningene på dataarket skulle det trenges nesten 3 pakker for å nå opp i det gjærcelletallet som du sier oppskriften krever:): http://www.fermentis.com/wp-content/uploads/2012/02/SFA_US05.pdf . Men Jo-Helge har helt rett; tommelfingerregelen er en dobling når du går over 1.060 i OG.

Pakkene på 11 gram er vel laget for det som virker å være standard brygg-størrelse i USA, nemlig oppunder 20 liter (5 gallons á 3,8 liter), så sånn sett er kanskje 2 pakker å betrakte som snaut. Men det skal du ta helt rolig. Du hadde antakelig fått greit øl med bare ei pakke, også. Men Fanden spare; ta begge;).

@JEG har jo annet steds her postet en bekreftelse fra Fermentis på at det har liten hensikt å rehydrere tørrgjær. Så nå trenger du bare å gjøre det en kamerat av meg har gjort i alle år: Strø gjæren vakkert over vørteren, vent et kvarter og rist som pokker. Vent så to uker, og du har utmerket IPA. (Kameraten har aldri brukt mer enn ei pakke, heller:confused:.)
 
Sist redigert:
Takk for svar. Det med mer gjær over OG 1.060 hadde jeg faktisk ikke fått med meg.

Ang. rehydrering har jeg sluttet med det også; Erfaringen min er at gjæringen starter litt tidligere hvis jeg reydrerer, men resultatet blir identisk. Jeg pleier å strø det i vørteren, vente ca. 20 min., og så riste.
 
Tilbake
Topp