American Pale Ale -mindre kullsyre enn lager? Hvor lang tid tar karboneringen?

ADale

Norbrygg-medlem
Min andre batch var American Pale Ale. Gjorde alt riktig (tror jeg), bortsett fra at jeg skyllet med 70 grader istedenfor 80 grader.

Tilsatte 5 gram/sukker per liter i henhold til oppskrift. Men ølet har lite fizz, selv nå etter 2 uker.

Hvor lenge utvikles karboneringen? Kan det bli bedre etter 1 måned? Er det mindre kullsyre i Pale Ale?

Kjøkkenvekten min er 10 år gammel, skal kalibrere den nå etterpå og sjekke om den måler riktig.

Tja. 5 gram/l er mindre enn mange brukar til pale ale. Det vil ikkje gje voldsomt med kolsyre. Temperaturen ved gjæring og priming vil spele inn. Viss ølet har stått i rundt 20 graders temperatur, får du truleg ikkje noko meir kolsyre no, viss du ikkje har køyrd ein voldsom coldcrash eller noko anna. Då går det an å snu litt på flaskene for å virvle opp gjæren, og sjå om det hjelper. Kva temperatur har det karbonert på?

Du kan jo sjekke ut denne kalkulatoren for karbonering: http://www.glennrlie.net/kalk_karbonering

hei. Fulgte oppkriften. Så karboneringen skjer hovedsaklig i løpet av 1 uke? Min forståelse er at det skal karbonere i romtemperatur i 1 uke. Deretter flyttes flaskene til kjølig lagring i minst 1 måned. Skal i hvertfall heller bruke et par gram for mye sukker enn for lite neste gang.

Du skreiv to veker i startposten. 1-2 veker er vanleg å rekne med, litt ettersom. Lengre tid på veldig sterkt øl, eller om det skjer på låge temperaturar.

Viss det berre har fått ei veke hjå deg kan det hende det er meir å hente. Her er ein post om CO2 av ein som veit meir om det enn meg..

Heilt klart greit å vite om vekta er å stole på og :)

Den linken til Co2-tråden ga meg mange svar. Har tom et eksempel med American Pape Ale der de regner ut at jeg bør ha 6,4 g/l. I tillegg rørte jeg inn sukkeret i ca 1 minutt. Da kan oksygen blande seg inn (vil det også føre til mindre CO2?) Så disse to faktorene pluss en gammel kjøkkenvekt, er nok svaret på spørsmålet mitt. Tusen takk for svar!

Rører du sukker rett i ølet? Hvis så anbefaler jeg at du koker en sukkerlake, mye lettere å få det blandet godt samtidig som du ikke trenger å røre så mye.

Tilbake
Topp