Amerikansk Barley Wine

Amerikanske Barley Wines seiler opp som en typefavoritt for min del.
Jeg liker veldig godt den intense kornsmaken, når den er balansert med amerikansk vestkysthumle.
Men hvordan gjør dere det?
Jeg er fersk i faget, og lurer fælt.
Lav mesketemp, utgjæret,  med masse krystallmalt?
Høy OG, høy mesketemp med mer restsukker og desto høyere FG?

Har ikke prøvd selv men tror du kan få til et bra resultat med begge metodene.
De fleste oppskriftene bruker inntil 10% krystall, noe mer og jeg tror det blir for høy FG og kanskje for søtt/mektig.
Håper det kommer inn noen som har mere erfaring.
Husk å bruke nok gjær
Lykke til.

Jamil Zainasheff gjennomgår masse ølstiler i sitt show for  The Brewing Network. Det er utrolig artig og nyttig lytting.

Her er episoden om American Barleywine.

Om jeg husker riktig så mente han at mange hadde oppi altfor mye spesialmalt i barleywinen sin, en slags "Nå skal jeg virkelig gå berserk"-holdning. Og når det gjelder mye crystalmalt tror jeg Brede har rett i at det kan bli for mye av det gode. Om 10% er et bra tall som mål på når det blir for mye, vet jeg ikke.

Krystallmalt gir etter mitt skjønn ikke kornsmak, men derimot søtsmak. Min filosofi (gjelder alle stilarter) er å være restriktiv på spesialmalten. Min barleywine (engelsk) brygger jeg med 100 % pale malt og nada spesialmalt.

Jeg har en BW som er 84% palemalt 8% munchenmalt og 8% sukker. Mesket på 64 grader, OG 1.103 og FG 1.022, gjæret med wlp002. Denne synes jeg er veldig søt...

Har kun en BW på nakken, men den ble meget bra. Legger inn hele oppskriften, merk at dette er første parti  i en partigyle. 2.parti ble en red ale på 5.5%. Effektiviteten må justeres til ditt bryggeri. Jeg tror totalt at jeg lå på over 80 for begge ølene i denne grainbillen. Det blir jo mye skyllevann med partigyle.

Erfaringer til neste gang:
Lavere mesketemp. FG ble 1.024, target var 1.020. Tror jeg må ned på 63 C i 90 min.
Litt mer sukker
Kutte munich, melanoinen og red X
Justere fargen opp til 25ebc med crystallene og ev en liiiiten dash svartmalt. Ikke så mye crystaller at FG begynner å stige igjen. MAX 3%
Ikke flaske partiet. Fating og beergun er stikkordet her. Fikk kullsyre til slutt etter mange måneder og tilsetting av ekstra gjær. Ikke noe krise men litt styr og lav WAF med to kasser til karbonering i stua i 7-8mnd.

Ølet ble bra. Mye fruktighet fra humle og malt, sikkert litt fra gjæringa men det kommer ikke igjennom de andre smakene. Veldig alkoholisk de første 6-7 månedene, nå smaker det enda alkohol men mer som varme i halsen og ikke som hetvin eller brennevin. Blir spennende å se om malten etterhvert overtar for humla som for øyeblikket har et lite overtak i balansen

Style: American Barleywine
TYPE: All Grain
Taste: (30,0)

Recipe Specifications
--------------------------
Boil Size: 27,92 l
Post Boil Volume: 23,92 l
Batch Size (fermenter): 18,00 l 
Bottling Volume: 17,75 l
Estimated OG: 1,111 SG
Estimated Color: 25,5 EBC
Estimated IBU: 97,4 IBUs
Brewhouse Efficiency:
Est Mash Efficiency:
Boil Time: 60 Minutes

Ingredients:
------------
Amt                  Name                                    Type          #        %/IBU       
12200,00 g            Pale Malt, Maris Otter (5,0 EBC)        Grain        1        87,1 %       
800,00 g              Red X (30,0 EBC)                        Grain        2        5,7 %       
600,00 g              Munich Malt (25,0 EBC)                  Grain        3        4,3 %       
200,00 g              Melanoiden Malt 70EBC (70,0 EBC)        Grain        4        1,4 %       
100,00 g              Red Crystal 400 EBC (400,0 EBC)          Grain        5        0,7 %       
100,00 g              Special B Malt (350,0 EBC)              Grain        6        0,7 %       
60,00 g              Mosaic [11,10 %] - Boil 60,0 min        Hop          7        51,9 IBUs   
0,50 Items            Whirlfloc Tablet (Boil 15,0 mins)        Fining        8        -           
70,00 g              Mosaic [11,10 %] - Boil 15,0 min        Hop          9        30,0 IBUs   
1,00 Items            Servomyces (Boil 15,0 mins)              Other        10      -           
1,00 tsp              Yeast Nutrient (Boil 15,0 mins)          Other        11      -           
90,00 g              Mosaic [11,10 %] - Boil 5,0 min          Hop          12      15,5 IBUs   
3,0 pkg              WLP090 San Diego Super Yeast (White Labs Yeast        13      -           
110,00 g              Dememera Sugar (3,9 EBC)                Sugar        14      1,2 %       
90,00 g              White sugar (0,0 EBC)                    Sugar        15      0,9 % 

WLP090 Monsterstarter 

Mash Schedule: Single Infusion, Light Body, No Mash Out
Total Grain Weight: 14000,00 g
----------------------------
Name              Description                            Step Temperat Step Time   
Mash In          Add 35,72 l of water at 72,4 C          66,0 C        75 min       
Mash out          Heat to 76 C                                  76 C          10 min

Tilbake
Topp