Amerikansk Pale Ale (ekstrakt)

FrodeSy

Norbrygg-medlem
Porter (ekstrakt) står på lagring og da er det vel på tide å begynne å vurdere oppskrift på neste brygg  ;D Ikke alltid like lett å velge, men det skal bli enten en british bitter eller pale ale. Dagsformen tilsier APA, og har således "ekstraktifisert" en APA-oppskrift slik:

Statistics
Volume: 15 liters
OG: 1054
FG:  1015
Alcohol: 5.35 % by vol.
Colour: 13 EBC (Amber)
Bitterness: 46 IBU
BU/GU: 0.85

Fermentables
Dry Light Extract 2160 grammes
Crystal Malt 135 89 grammes

Hops
Chinook 11.4% alpha 28 grammes 60 minutes
Cascade 6.6% alpha 17 grammes 10 minutes
Cascade 6.6% alpha 17 grammes 1 minutes
Amarillo 8.6% alpha 17 grammes dry hopped

Fermentation
Yeast: 1056 American Ale (2 liters starter iflg MrMalty)
Fermented at 20 degrees C for 7 days.
Fermented at 21 degrees C for 7 days.
Lagered at 21 degrees C for 12 days.

Comments:
Krystalmalt mesket i kokekar i 65 - 70 grader i 30 minutt.
Super irish moss 15 min koketid.
Ingen humlepose.
Oppskrift inspirert av American Pale Ale av Lars Bjørnstad og Espen A. Haavardsholm.

Edit: Etter å ha tenkt litt ser jeg at denne får kan hende litt for lite innslag av spesialmalt for smak og fylde. Jeg er for så vidt ikke veldig glad i for mye smak i pale ale, men ønsker heller ikke for mye ekstraktpreg om jeg kan unngå det. Er det noen som har synspunkt på om jeg f.eks. øker innslag krystallmalt til 7 - 10 % (150 - 210 gram)?
 
Jeg synes de sene humletilsetningene virker vel forsiktige, i alle fall den siste i kokinga og tørrhumla ville jeg minst ha dobla. Jeg har ingen erfaring med ekstraktbrygging, men vi har brukt 2-4% krystallmalt i våre apaer med hell. Da utgjør pale malt og kanskje litt hvete resten.
 
Til et 15 liters brygg synes jeg de humletilsetningene ser fornuftige ut. Krystallmalt er en smakssak, og ikke strengt påkrevd i en APA.
 
Tilbake
Topp