Anbefaling hydrometer

Armas

 
Hei. Jeg har både hydrometer og refraktometer, men kunne tenke meg et hydrometer som var lettere å lese av, med bedre nøyaktighet.
Det finnes mange alternativer i nett-butikkene, men ofte lite info om dem. Derfor spør jeg her om anbefalinger.
Kunne egentlig tenke meg de mest presise som er separate for FG og OG, men da snakker vi fort 400kr x2 og det blir litt overkill. Ser derfor etter et som dekker hele skalaen, men uten å være for kompakt.

Det jeg har idag har en strek for hver 0,002 SG. Dvs 1,000 - 1,002 - 1,004.
Fra 1,000 til 1,100 er skalaen 7 cm lang, altså 1,4mm mellom hver strek. Jeg får lest av, men det er litt knot og litt unøyaktig.

Egentlig trenger jeg bare en skala fra ca 0,098 til f.eks. 1.070. De få gangene jeg brygger sterkere øl en det kan jeg heller bruke det gamle hydrometeret.
Kan noen anbefale et hydrometer som har en strek per 0,001 sg (eller tilsvarende for plato - det er ok) og minst 1 mm mellom strekene (gjerne mer)
Det betyr at skalaen fra 1,000 til 1.070 må være minst 7 cm lang - gjerne litt mer.
Evt. at skalaen fra 0 til 17 plato er minst 7 cm lang.

Tips til et hydrometer som oppfyller dette?
 
Denne er lenger en standard hydrometer.

Aner ikke lengde, men se at 250mm testrlr som denne trenger er 8 cm lenger enn 100mm testrør er standard på vanlige hydrometer.

 
Denne er lenger en standard hydrometer.

Aner ikke lengde, men se at 250mm testrlr som denne trenger er 8 cm lenger enn 100mm testrør er standard på vanlige hydrometer.

Så er det jo og 80 oechsle der som nesten aldri er i bruk.
 
Tilbake
Topp