Anbefaling pH-meter

Jeg har et sånt et og er veldig fornøyd med det. Det er laget av robuste materialer og det holder godt på kalibreringen.

Jeg bestilte et sånt jeg også, men har ikke fått prøvd det ennå. 1000 kroner og slapp å betale moms, så er fornøyd med det. Selgeren hadde skrevet $30 uten at jeg ba om det :)
 
Ok, da fikk jeg bekreftet at Kina-pH-meteret måler feil. Har målt 0,3 - 0,4 lavere enn beregnet i EZ Water calculator. Da kan jeg stole på vannkalkulatoren. Kalibrert i samme væske og måling av springvann på 20 grader viser det gamle 0,34 lavere enn det nye.

pH.jpg
 
Ok, da fikk jeg bekreftet at Kina-pH-meteret måler feil. Har målt 0,3 - 0,4 lavere enn beregnet i EZ Water calculator. Da kan jeg stole på vannkalkulatoren. Kalibrert i samme væske og måling av springvann på 20 grader viser det gamle 0,34 lavere enn det nye.

Vis vedlegget 29778
Du har altså ikke rutinemessig kalibrert kina-meteret i 4.0 og 6.86 kalibreringsvæske?
 
Jo, har alltid kalibrert. Men det har målt for lav pH i forhold til kalkulatoren.
Og nå vet jeg at det har målt feil, som jeg hadde en mistanke om.
 
Har også kinameter, så nå bli jeg bekymret siden jeg også får lavere målinger enn det kalkulatoren angir. Men hvordan er det mulig å få feil avlesning med fersk kalibrering som bekrefter korrekt avlesing på 4.0 og 6.86 mot kalibreringsvæskene umiddelbart før en avlesning av prøven...det forstår jeg ikke
 
Jeg brukte billig "penn" kinamåler noen ganger og det viste så korrekt det kunne bli (en desimal)i både batterivann og vørter de gangene jeg testet etter kalibrering kalkulert etter bru n water

Edit: kom på at jeg har også testet ett som var off, av samme type.
 
Hvor stor er "normal" feilmargin med slike instrument slik vi bruker de?
Alle måleinstrument jeg har brukt har hatt begrenset nøyaktighet.
Hvor mange tall og decimaler sier ikke nødvendigvis noe om hvor nøyaktige de er.
 
Metere fra anerkjente firmaer er nok mer å stole på, iallefall over tid. F.eks har jeg hatt to identiske kinametere hvor det ene var off, men det andre viste riktig, men ingen varte spes lenge, pga min manglende kunnskap om oppbevaring.

Jeg tror også at det å måle riktig, og forstå det man måler er like viktig som nøyaktigheten hvis man har et greit meter.

For.eks så er jeg fortsatt dritforvirret over hva jeg måler (har ikke målt på en stund, måler med munnen nå) siden en gitt ph målt ved romtemperatur har to feilfaktorer ifht mesketemperatur. Den ene er jo selve tempen, måleren vil vise feil, men med romtemperatur som referanse er det jo greit. Men selve phen forandrer seg jo også med temperatur. Så hvis du måler 5.2 ved romtemperatur, så kan den slik jeg har forstått det være kanskje 5.0 i mesken ved 65c.
 
Sist redigert:
Hvor stor er "normal" feilmargin med slike instrument slik vi bruker de?
Alle måleinstrument jeg har brukt har hatt begrenset nøyaktighet.
Hvor mange tall og decimaler sier ikke nødvendigvis noe om hvor nøyaktige de er.
Nøyaktigheten/toleransen er oppgitt i brukermanualen, men for et billig kinameter er jeg definitivt litt skeptisk. Metere med to desimalers display angir typisk en toleranse på +/- 0.01...opplever at målinger mot kalibreringsvæskene rett etter en kalibrering gir verdier som stemmer veldig bra, typisk +/-0.02
 
Det hjelper ikke hva som står i manualen hvis man ikke får det til i praksis.
Målt i lab ser jeg de oppgir til 0,05 som realistisk.
Men som sagt tidligere, ph-måling er ikke noe jeg har jobbet med.
 
Så hvis du måler 5.2 ved romtemperatur, så kan den slik jeg har forstått det være kanskje 5.0 i mesken ved 65c

Dette har vært diskutert i en annen tråd, og det var vel enighet om at det er måling ved romtemperatur som er riktig. Selv om pH er lavere ved mesketemperatur.
 
Vannmannen AndyHagen som har dette som yrke, ga meg et godt råd om å ikke stole på noe under 10 000,-
Så jeg kjøpte et brukt til 300,-
Du får det du betaler, og det er bare øl :)
 
Dette har vært diskutert i en annen tråd, og det var vel enighet om at det er måling ved romtemperatur som er riktig. Selv om pH er lavere ved mesketemperatur.

Stemmer. Romtemperatur er da definert som 25 grader. I følge Kai Troester ("Braukaiser") er det noe som det nærmest er en slags overenskomst om - men så er det dessverre ikke alle som følger den, og de skaper mye forvirring. (Troesters "idealsoner" er forøvrig 5,3 - 5,5 for lyse/lette øl, og 5,4 - 5,6 for mørke/kraftige. Selvfølgelig målt ved romtemperatur.)
 
Jeg har to stk Hanna hi 98128 jeg kjøpte fra ebay på vei i posten. I følge selger brukt i ca 1 mnd. Spent på å få sjekket faktisk pH i vørter.
 
Skal du ha begge? Eller kommer det muligens en salgsannonse? Vurderer oppgradering av mitt svært billige ebay-ph-meter.
 
Det er vanskelig å vite hva som er "riktig" pH. En god anvendt metode for å finne ut hvilket meter som er "riktig" er samkalibrering og repetert test av flere metere i samme stabile løsning. Da får man et gjennomsnitt* og et standardavvik. Så får man derfra vurdere hvor rett eller galt meteret viser.
En slik samkalibrering kan vi vel arrangere for Norbryggmedlemmer i Oslo, @msevland ?
Jeg ville gjettet på at godt kalibrerte Kinametere kan treffe innenfor +/-0,5 på en god dag, men mulig jeg er pessimistisk. Ville vært artig å få mange nok på bordet til at det kan gjøres en skikkelig test.

A

(*selv om man vel egentlig ikke kan måle gjennomsnitt av et logaritmisk fordelt datasett)
 
Norbrygg Oslo tar oppfordringen og vurderer en vann & kalibreringssamling med faglig støtte fra AndyHagen
 
Det er vanskelig å vite hva som er "riktig" pH. En god anvendt metode for å finne ut hvilket meter som er "riktig" er samkalibrering og repetert test av flere metere i samme stabile løsning. Da får man et gjennomsnitt* og et standardavvik. Så får man derfra vurdere hvor rett eller galt meteret viser.
En slik samkalibrering kan vi vel arrangere for Norbryggmedlemmer i Oslo, @msevland ?
Jeg ville gjettet på at godt kalibrerte Kinametere kan treffe innenfor +/-0,5 på en god dag, men mulig jeg er pessimistisk. Ville vært artig å få mange nok på bordet til at det kan gjøres en skikkelig test.
Mener du at kalibrerings væskene kjøpt fra en leverandør ikke holder spesifikasjonene gitt riktig oppbevaring og bruk, og ikke viser "riktig" pH?
pH meter kalibreres mot kalibreringsvæsker og ikke mot gjennomsnitt av målinger fra andre pH meter, synes det er rart og feil hvis en f.eks. bruker gjennomsnitt av målinger fra billige unøyaktige pH metere til å justere en måling fra et dyrt og godt instrument.
Mulig at du ikke mener dette, og egentlig er ute til å sjekke kvaliteten til forskjellige pH meter med kjente kalibreringsløsninger, samt stabiliteten til pH meterne, dvs. evnen til å måle riktig over tid etter kalibrering.
 
Tilbake
Topp