Anbefalinger av skotsk øl?

Sarge

 
Jeg skal noen dager til Edinburgh i sommer. Det blir første besøk i Skottland.

Hvilke skotske øltyper og ølmerker er det essensielt å smake på?
 
BrewDog ;)

Uansett, legg turen innom puben deres, så finner du nok mye godt på flaske du kan kjøpe med hjem. Både lokalt, belgisk og amerikansk.
 
Kult at Brewdog har pub i Edinburgh. Det visste jeg ikke. :) Skal prøve å finne den.

Er det noen klassiske skotske øl man bør ha smakt?
 
Hvis du har behov for enda flere skotske øl når du har vært gjennom utvalget til BrewDog og alle de klassiske cask ale'ene Camra har på lista, anbefales Innis&Gunn.
 
Hehe. Jeg tror vel neppe jeg kommer til å klare å drikke meg gjennom alt Brewdog har å by på.

Tusen takk for alle tips til puber i Edinburgh.

Dette er en tur hvor jeg nok også må ta litt hensyn til andre jeg drar sammen med. Det er derfor slett ikke sikkert jeg alltid kan velge hvor jeg drikker ølet. Derfor spørsmålet om spesifikke, kanskje litt arketypiske øl man bør prøve.
 
Brewdog er i min mening ikke noe å trakte etter. Pubene er vel mer eller mindre like overalt, og de ølene deres har lite med skotsk/britisk øltradisjon å gjøre. I tillegg husker jeg at vi gikk en hel masse for å komme oss dit, og det fra et relativt sentrumsnært hotell. Men det siste får du ta med en klype salt, jeg er ikke lokalkjent i Edinburgh.
 
Edinburgh har utvikla seg stort sidan eg studerte der i 2003 - Singelmatutvalet har blitt mindre - og meir kommers, Odd Bins trur eg har gått konkurs, - medan ølutvalet har utvikla seg stort, sjølv om ein hadde bra utval med handpumpa pints da også. Sist eg besøkte byen så var det mykje god craft-lager brygga av lokale entusiastar, men ein kald Tenents var det som brakte minna tilbake. Ein fin pub rett ved Royal Mile er http://www.thebowbar.co.uk/#!beer/c11rf Bow Bar - dei har dei faste craft kjenningane men også mykje lokalt å leske seg med. Skottane er jo notorisk lite kritiske på det dei tyller i seg, det er vel her ein ser klasseskillene tydlegast, men det virker som om også arbeiderklassen har fått augene opp for at det finnes anna enn vodka, whisky/cola og at ein kan velje mellom meir enn kald og mindre kald Guinness!
 
Er på Canon's Gait nå. En upretensiøs bar langt nef i the Royal Mile med ganske mye lokal craft beer på både kran og flaske. Gikk for en Ceasar Augustus lager/IPA hybrid til måltidet her. Good going så langt. :)
 
BrewDog ;)

Uansett, legg turen innom puben deres, så finner du nok mye godt på flaske du kan kjøpe med hjem. Både lokalt, belgisk og amerikansk.

Puben ble lokalisert i dag. Hadde ikke kapasitet til å ta turen innom i dag, men det kommer nye sjanser som vil bli benyttet.
 
Observerer et rart fenomen: Jeg har sett mange øl fra kran her som er merket IPA, men med lavt alkoholinnhold (4,1% og lavere).
Er IPA blitt så trendy at bryggerier slenger det på alt som er litt humledrevet i smaken?
 
Tilbake
Topp