Ja, det blir det jo nødvendigvis. Når du har lavere utbytte av malten i forhold til det du hadde satt opp i oppskriften, så vi du ende opp med svakere vørter, og dermed forholdsvis mindre maltsukker. Farinen vil derfor utgjøre en større prosentandel enn oppgitt i oppskriften.
Det har jeg ikke tenkt på før og forklarer hvorfor fyldigheten kan være mindre enn forventet i f.e. en tripel. Jeg er ikke ute etter høyst mulig utbytte men da må jeg justere ned %andel sukker for å få riktig forhold.
Takk :biersmile:
EDIT: har ikke sett at bryggesoftware (Beersmith f.e.) justerer %% etter variabel efficiency eller skjer det likevel?
Prosentandeler refererer stort sett bare til vekt, ikke til faktisk utbytte. Men om du har lavt utbytte av maltet, vil selvsagt mer av det gjærbare sukkeret utgjøres av farin, om du tilsetter det.
Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies) for å tilpasse innholdet, skreddersy din opplevelse og holde deg innlogget dersom du registrerer deg.
Ved å fortsette og bruke dette nettstedet, samtykker du i bruken av informasjonskapsler.