Antall bidrag i NM

Hvor mange bidrag er det mulig å delta med i NM?

Og hvor mange flasker av hvert bidrag skal sendes inn?

Og hvor i Bergen skal NM holdes i 2015?

Nåkon som veit?
 
Sist redigert:
1. Så mange du vil, i hvert fall ett øl pr klasse
2. 4 flasker sendes inn, ha 2 i reserve hjemme i tillegg
3. Selve NM går vel av stabelen flere steder i landet i forkant av hjemmebryggerhelgen som kulminerer det hele. Den er riktignok i Bergen, ifølge Facebooksidene (https://www.facebook.com/events/752072401524021/?fref=ts) på Hansa Borg bryggerier

NM-regler fra 2014 (som sikkert er gjeldende i 2015 også) finnes her:
http://www.norbrygg.no/index.php/konkurranser/106-nm-2014/773-regler-flaskekonkurransen
 
Man må altså sende inn "bjørnunger"? Da må jeg altså kjøpe noen flasker butikkøl, vaske flaska og så fylle den? Hvorfor godtas ikke vanlige longneck flasker som er lett å kjøpe nye på bryggesjappene?
 
Man må altså sende inn "bjørnunger"? Da må jeg altså kjøpe noen flasker butikkøl, vaske flaska og så fylle den? Hvorfor godtas ikke vanlige longneck flasker som er lett å kjøpe nye på bryggesjappene?

Fordi det blir et logistikkhelvete for dem som mottar, oppbevarer og eventuelt sender videre øl når flaskene ikke har samme størrelse og ikke passer i vanlige kasser ;) . Det koster omkring 5 kr for alkoholfri juleøl på returflaske for tiden.

Ikke pakk flaskene inn i glava når de sendes inn. Det er ikke kjekt å pakke opp. Det kan jeg skrive under på.
 
Sist redigert:
Fordi det blir et logistikkhelvete for dem som mottar, oppbevarer og eventuelt sender videre øl når flaskene ikke har samme størrelse og ikke passer i vanlige kasser ;) . Det koster omkring 5 kr for alkoholfri juleøl på returflaske for tiden.

Ikke pakk flaskene inn i glava når de sendes inn. Det er ikkje kjekt å pakke opp. Det kan jeg skrive under på.

Greit nok å kjøpe alkoholfritt, men jeg syns det er veldig rart å standardisere på en flaskestørrelse man (såvidt meg bekjent) ikke får tak i som nye/ferdig vasket. 5 kroner flaska er greit nok, men å vaske dem og pelle av etiketten er ganske døvt. Dette ekskluderer da også alt øl jeg allerede har produsert som jeg kanskje kunne tenkt meg å sende inn hvis det er godt rundt innsendingstidspunkt. Får takke meg selv for ikke å ha lest reglene da...
 
For å være litt ekstra kranglete: Hadde "dem som mottar" brukt kasser for halvlitersflasker så kunne de tatt i mot et ganske stort utvalg av flasker, og terskelen for å bli med blir dermed litt lavere.
 
Dette har blitt diskutert mang en gang. Skal man sende inn øl bør man sette seg inn i reglene ja. Og skal man sende inn øl bør det være så godt at det er verdt arbeidet med å fjerne etikettene, minst! ;)

Panteflaskene er tilgjengelig i samtlige matbutikker i hele landet - vanvittig lett tilgjengelig uansett geografisk plassering med andre ord. Man må huske at det er mange hjemmebryggere som ikke bor i nærheten av en hjemmebryggerbutikk. I tillegg bruker de store bryggeriene vannbasert etikettlim på returflaskene, som betyr at etikettene forsvinner som dugg for solen i varmt vann.

Det er praktisk med kun en størrelse. Til NM blir det sendt inn flere hundre bidrag. Det blir fort mange flasker når alle sender fire flasker av hvert bidrag! Like kasser stabler godt, både i bredde og høyde. Kassene kan enkelt skaffes gjennom en matbutikk og leveres tilbake etterpå til 0 kr i kostnad. Det er jo veldig dumt å måtte oppbevare en drøss med kasser mellom hvert NM. I tillegg kan de leveres tilbake med flasker oppi, i stedet for å måtte betale for å leie en glasscontainer. Det er veldig praktisk.

Det bunner vel ut i at panteflasken er lett tilgjengelig, rimelig og svært praktisk å bruke i konkurransesammenheng. Og når man skal delta i Norgesmesterskap, så bør man ha forberedt seg på forhånd og lest konkurransereglene. Det gjelder for alle norgesmesterskap regner jeg med.
 
Joda, jeg ser at det er mange gode argumenter for. Likefullt litt kjedelig å ikke ha muligheten til å delta med ting som er bra fordi flaska har feil form. Dette betyr også at jeg, som ikke bruker bjørnunger til vanlig, må ta stilling til om noe kanskje er relevant for NM hver eneste gang jeg flasker. Jeg forstår at det er en logistisk utfordring i det hele, men det hadde vært veldig kult å kunne stille med noe som viste seg å bli veldig bra 6 måneder ned i løpet uten at man hadde planlagt for det i forkant.
 
Noen dager før du skal levere til NM kan du:
  1. Kjøle ned ølet så langt ned mot 0 grader som du klarer
  2. Fryse noen rene, desinfiserte, tørre bjørnunger
  3. Forsiktig åpne den kalde ølflasken og helle over til den frosne bjørnungen
  4. Dunke bjørnungen forsiktig i bordet og sett på kork når det skummer over
 
Dette finnes det mange og lange diskusjoner på fra tidligere år. Har man planer om å delta i NM finnes det både info om reglene på nettsiden til Norbrygg og flere tråder på forumet. Reglene er i all hovedtrekk de samme fra år til år. Tapp av 6 bjørnunger for hvert brygg du lager, og er det noe tess har du mulighet til å sende inn til NM når den tid kommer.
 
Førøvrig stilles det ikke krav til flasketype når man leverer inn øl til dommere i norbrygg utenom konkurranse. Hvis ølet ikke gjør det særlig bra hos en dommer kan man vurdere om man skal sende det inn til NM.
 
Joda, jeg ser at det er mange gode argumenter for. Likefullt litt kjedelig å ikke ha muligheten til å delta med ting som er bra fordi flaska har feil form. Dette betyr også at jeg, som ikke bruker bjørnunger til vanlig, må ta stilling til om noe kanskje er relevant for NM hver eneste gang jeg flasker. Jeg forstår at det er en logistisk utfordring i det hele, men det hadde vært veldig kult å kunne stille med noe som viste seg å bli veldig bra 6 måneder ned i løpet uten at man hadde planlagt for det i forkant.

Følg fremgangsmåten til BjarteH, jeg har selv brukt den med hell i NM.
For fremtidige brygg så er det bare å flaske noen eksemplarer på kurante flasker, du blir ikke alene om å ha en konkurransekasse stående.
 
For å ha nevnt det, så er det mulig å kjøpe tomflasker, feks bjørnunger på matbutikken hvis du treffer noen som er litt serviceinstillt. Og kanskje ikke velger å gjøre det kl 17 på en fredag. Jeg skjønner forøvrig godt at komiteen ønsker å standardisere. Det kommer vel inn godt over 1000 flasker totalt som skal fraktes rundt, lagres, kjøles, stilles til smaking osv.
 
NM-regler fra 2014 (som sikkert er gjeldende i 2015 også) finnes her:
http://www.norbrygg.no/index.php/konkurranser/106-nm-2014/773-regler-flaskekonkurransen

Vi har sagt at det ikke kommer til å bli vesentlige endringer. Det vil si at man fortsatt må ha 4 flasker av standard pantetype, av de grunnene som @Bjarte H forklarer. Detaljer i reglene, som adresser osv, kan bli endret til neste år.

Ellers høres Glava ut som den dårligste ideen på lenge. Bleier er billig, støtdempende, absorberende (ekstremt absorberende, faktisk), lett tilgjengelig, lette og enkle å pakke ut. Kort og greit så genial innpakning at de burde vært påbudt i reglene.
 
Tilbake
Topp