Vinnes Ølet
Norbrygg-medlem
Det er vel helst i flyttebransjen det er til hjelp?
Det er vel helst i flyttebransjen det er til hjelp?
Du har bevist at matindustrien har rett!Vet ikke hvor mye lenger jeg trenger å dra dette experimentet
Kanskje jeg setter de i kjøleskapet i dag og smaker antioxin mot fatet jeg har. Refferanseprøven blir det vel bare at jeg lukter på
Vis vedlegget 55489
Dagslys i klart glass kan kanskje også påvirke litt?Vet ikke hvor mye lenger jeg trenger å dra dette experimentet
Kanskje jeg setter de i kjøleskapet i dag og smaker antioxin mot fatet jeg har. Refferanseprøven blir det vel bare at jeg lukter på
Vis vedlegget 55489
Ja.Jeg skal brygge pils igjen om ikke lenge, og har en "Berger-blanding" med antioxin og druesukker som jeg fikk fra @Finn Berger stående her. Hvordan bruker jeg, som ikke på noen måte kjører LODO-opplegg, dette? Bare tilsetter seks gram i mesken og går ellers fram som før?
Dagslys i klart glass kan kanskje også påvirke litt?
Ok, trodde de sto i vinduskarmen...Det har stått i et mørkt skap, hvis det var det du lurte på ?
Ikke spesielt overraskende, men effekten er jo slående.Vet ikke hvor mye lenger jeg trenger å dra dette experimentet
Vis vedlegget 55489
Ikke spesielt overraskende, men effekten er jo slående.
Å smake det mot den du har på fat vil fortelle deg om du får noen usmak av sulfitten. Jeg tilsatte sulfitt ved flasking, og det resulterte i svovelsmak.
Det er ikke noe problem å bruke det i mesk så lenge du ikke bruker for mye. Og om du ikke brygger etter lodoprinsipper, skal det en del til så lenge du følger anbefalingene.Her er det offisielle resultatet med liten smakstest
Den som var tydelig oksydert hadde den søtlige godterismaken brulosophy ofte snakker om, men ikke no papp
Glasset rett fra tapp og glasset med Antioxin var ikke så ulike. Friskere rett fra tapp på grunn av kulsyra regner jeg med. Jeg opplevde ikke så mye svovel, kanskje litt, men ikke så mye at jeg vil være redd for å bruke det i mesk. Det kan også ha vært placebo.
Nå tror jeg bare drikker opp fat-glasset
Antioxin i midten
Vis vedlegget 55506
Metabilsulfitt kan være enten kalium- eller natriumbisulfitt. Det er det samme produktet begge steder, og da sjølsagt med det samme innholdet.Jeg kjøpte fra https://bryggmann.no/produkt/klarningsmiddel/antioxin-sbt-100-g
men reagerte på at det innholder kaliumsulfit, mens AEB skriver metabisulfite https://www.aeb-group.com/en/antioxin-sbt-5214
uten at jeg tror det gjør all verden
Metabilsulfitt kan være enten kalium- eller natriumbisulfitt. Det er det samme produktet begge steder, og da sjølsagt med det samme innholdet.
Jeg trur vi trenger en kjemiker til å rydde opp i begrepene her. Noe er foreldet og noe er egentlig det samme, men jeg finner ikke ut hva.Ja, men kaliumsulfitt og kaliummetabisulfitt er ikke det samme