Antioxin

Et lite antioxin exbeeriment
Veide ut 0,02 gram (ca. 0,1 g/L) antioxin i glasset til venstre fylte halveis opp med IPA. Glasset til høyre brukes som referanse
Så er det bare å vente og se :). Kanskje jeg gir det en ukes tid
Håper ikke det at referanse glasset kanskje ikke var helt rent påvirker resultatet, men det skulle jeg ikke tro

Tenker altid på Oxycontin når jeg ser ordet Antioxin, kanskje på grunn av dopvekta eller så har jeg sett for mye på Dopesick :eek:
(veldig bra serie forresten, anbefales)

DSC007401231.jpg
 

Vedlegg

  • DSC007391228.jpg
    DSC007391228.jpg
    734,5 KB · Sett: 12
Sist redigert:
Jeg skal brygge pils igjen om ikke lenge, og har en "Berger-blanding" med antioxin og druesukker som jeg fikk fra @Finn Berger stående her. Hvordan bruker jeg, som ikke på noen måte kjører LODO-opplegg, dette? Bare tilsetter seks gram i mesken og går ellers fram som før?
 
Jeg skal brygge pils igjen om ikke lenge, og har en "Berger-blanding" med antioxin og druesukker som jeg fikk fra @Finn Berger stående her. Hvordan bruker jeg, som ikke på noen måte kjører LODO-opplegg, dette? Bare tilsetter seks gram i mesken og går ellers fram som før?
Ja.

Erfaringa mi med stoffet var at det ikke hadde noe for seg. Og jeg kjørte et strengt lodo-regime ei god stund, også. Så det blir interessant om du får noen effekt av det.

Lodo-istene vil jo si at effekten er avhengig av at du klarer å unngå å ødelegge den gjennom å blande inn oksygen seinere i prosessen fram mot gjærtilsetning. Slipper du inn det minste grann oksygen, er løpet kjørt - og du kommer jo til å slippe inn opptil flere grann:). Det du kan få til, er å redusere oksygenpåvirkninga, men hvis det er snakk om et enten-eller, er det ikke noe poeng i det.
 
Vet ikke hvor mye lenger jeg trenger å dra dette experimentet
Kanskje jeg setter de i kjøleskapet i dag og smaker antioxin mot fatet jeg har. Refferanseprøven blir det vel bare at jeg lukter på

Vis vedlegget 55489:eek:
Ikke spesielt overraskende, men effekten er jo slående.

Å smake det mot den du har på fat vil fortelle deg om du får noen usmak av sulfitten. Jeg tilsatte sulfitt ved flasking, og det resulterte i svovelsmak.
 
Ikke spesielt overraskende, men effekten er jo slående.

Å smake det mot den du har på fat vil fortelle deg om du får noen usmak av sulfitten. Jeg tilsatte sulfitt ved flasking, og det resulterte i svovelsmak.

Det var det jeg hadde i hodet. Har ikke lukta på den ennå.
 
Her er det offisielle resultatet med liten smakstest
Den som var tydelig oksydert hadde den søtlige godterismaken brulosophy ofte snakker om, men ikke no papp
Glasset rett fra tapp og glasset med Antioxin var ikke så ulike. Friskere rett fra tapp på grunn av kulsyra regner jeg med. Jeg opplevde ikke så mye svovel, kanskje litt, men ikke så mye at jeg vil være redd for å bruke det i mesk. Det kan også ha vært placebo.
Nå tror jeg bare drikker opp fat-glasset :)

Antioxin i midten
DSC008001602.jpg
 
Her er det offisielle resultatet med liten smakstest
Den som var tydelig oksydert hadde den søtlige godterismaken brulosophy ofte snakker om, men ikke no papp
Glasset rett fra tapp og glasset med Antioxin var ikke så ulike. Friskere rett fra tapp på grunn av kulsyra regner jeg med. Jeg opplevde ikke så mye svovel, kanskje litt, men ikke så mye at jeg vil være redd for å bruke det i mesk. Det kan også ha vært placebo.
Nå tror jeg bare drikker opp fat-glasset :)

Antioxin i midten
Vis vedlegget 55506
Det er ikke noe problem å bruke det i mesk så lenge du ikke bruker for mye. Og om du ikke brygger etter lodoprinsipper, skal det en del til så lenge du følger anbefalingene.
 
Antioxin er en rimelig dyr måte å skaffe seg tre ellers relativt rimelige produkter på. Og er du interessert primært i å redusere oksidering under mesking, kan du så vidt jeg forstår like gjerne bruke bare sulfitt - og eventuelt askorbinsyre.

Brewtan B er den tredje ingrediensen, og den er muligens mer interessant: https://wyeastlab.com/product/wyeast-brewtan-b/ Men jeg veit ikke om den er å få tak i i Norge.
 
Sist redigert:
Ja, men kaliumsulfitt og kaliummetabisulfitt er ikke det samme
Jeg trur vi trenger en kjemiker til å rydde opp i begrepene her:). Noe er foreldet og noe er egentlig det samme, men jeg finner ikke ut hva.

Det som spiller noen rolle i sammenhengen vår her, er vel at det ikke er snakk om to ulike produkter i de to forretningene du linker til.

Jeg hadde uansett ikke giddet å stresse med å skaffe det. Det er vel knytta til lodo-miljøet, der det blei lansert som et slags supermiddel. Men det gir knapt mening å bruke det uten at du tar lodo-brygginga på alvor ned til minste detalj. Og jeg har faktisk prøvd å gjøre det, som sagt tidligere i tråden her, uten at jeg registrerte noen effekt, ikke på lang sikt heller. Pils brygga med Antioxin og lodo-teknikk holdt seg hverken bedre eller dårligere enn "normal" pils. Og det fikk absolutt ikke den der vidunderlige maltsmaken som lodoistene snakker om.

Brewtan B aleine kunne jeg likevel tenke meg å bruke igjen, om jeg kom over det. I alle fall i lyse øl, og særlig i pils. Men jeg trur ikke det gjør noen særlig merkbar forskjell, heller.

Men for all del; jeg ser ikke noen grunn til at folk ikke skal teste Antioxin. Jeg kan ikke se at det kan ha noen negativ effekt, så lenge en ikke bruker for mye av det.
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp