Antipodean IPA (Red IPA NZ)

Ser at Vestbrygg fører Crystal Malt med 150EBC som er anbefalt opptil 15%. Kanskje denne gir meg mer å gå på slik at jeg kommer nærmere EBC på 32? Prøver i så fall å legge det inn i Breewfather slik Steinar foreslår. Ellers takk for innspill loebryg, det er en spennende tanke å justere med Special B. Men tanken her var å bruke kun to malt sorter. Enig med Miguel i at, til slutt og sist, er jeg nød til å brygge for og så justere.

Jeg satt nettopp og hørte på John Palmer snakke om å bygge opp oppskrifter ( Designing Beer with John Palmer - BeerSmith Podcast #188 | Home Brewing Beer Blog by BeerSmith™). Han lager en tredelt modell, og bruker ei brødskive som bilde. Først har du basismaltet; det er brødet, og det virker kraftig inn på karakteren til ølet. Så har du det han kaller signaturmaltet - som svarer f.eks. til ei god skive med skinke. Det kan du bruke fra 10 til 20% av, litt etter hva slags øltype du brygger. Og til slutt har du et aksentmalt/justeringsmalt/kryddermalt, som du må begrense til noen få prosent. Det er persilledusken på skinkeskiva.

Jeg synes ikke det virker som noen god ide å bruke bare signaturmalt for å oppnå en bestemt farge, eller rettere sagt: å la fargen styre smaken på ølet. Her kan du kanskje se om ikke en liten dose av noe skikkelig mørkt kunne bringe deg i havn. F.eks. vil 2% Cararoma 400 gi deg 5 EBC. (Jeg ville ikke bruke mer av det stoffet.)
 
Har brukt software for å teste forskjellige alternativer. Tar med meg deres innspill videre. Det jeg ser nå er at jeg vil sannsynligvis aldri gjenskape samme oppskrift. Likevel har jeg lært utrolig mye de siste dagene om Black/Red IPA NZ og om hvordan jeg kan gå frem for å lage min egen oppskrift. Ser også at humle som ble brukt i oppskriften er ikke tilgjengelig i lokalbutikken. Jeg tar utgabpunkt i samme styl, men starter en egen oppskrift fra bunnen av. Takk for innspill folkens!
 
Har brukt software for å teste forskjellige alternativer. Tar med meg deres innspill videre. Det jeg ser nå er at jeg vil sannsynligvis aldri gjenskape samme oppskrift. Likevel har jeg lært utrolig mye de siste dagene om Black/Red IPA NZ og om hvordan jeg kan gå frem for å lage min egen oppskrift. Ser også at humle som ble brukt i oppskriften er ikke tilgjengelig i lokalbutikken. Jeg tar utgabpunkt i samme styl, men starter en egen oppskrift fra bunnen av. Takk for innspill folkens!
Det er nok håpløst å prøve å forske seg fram til den eksakt samme. Kanskje den du nå lager blir bedre, ikke bare fordi oppskrifta blir mer balansert, men fordi du er en bedre brygger også. Centennial, Amarillo, CTZ, Simcoe er humler som er mye brukt i IPA, og er humler som er i oppskriftene til både Vestkyst og Rødskjegg. Forsiktig med høyalfa humler i kok, det kan fort bli bitrere enn du ønsker.. :)
 
Tilbake
Topp