Åpen fermentering i vanlig plastdunk

Hei godtfolk. Er det noen som har erfaring med åpen fermentering i vanlig plastdunk?
En kompis og jeg satte et brygg i forgårs, og jeg tenkte å gi det en vri ved å ikke ha på lokket, Enn så lenge så dufter det himmelsk. Banan, søtt og lett citrus er det som fyller store deler av kjelleren.

Har skjønt såpass at man bør være ganske varsom med hygienen, dunken min står i et ganske lite skap uten trekk, får se hvis det forblir uinfisert.

Men, åpen plastdunk er ikke helt som som de store gutta gjør det, helst skal det være stor overflate, for å gi gjæren mest mulig tilgang til oksygen, men må si at dette lukter helt annerledes enn hvis jeg har lokket på med gjærlås. (samme oppskrift, bare litt mer humle).

Er det noen som har hatt problemer, altså mange infeksjoner ved å gjøre det slik? Gjæren legger jo et beskyttende lokk på hele vørteren, og enkelte mener at det ikke er SÅ ille som det høres ut som.
Må si jeg feiga litt ut, selv om det står i et ganske isolert kott (som har vært vasket), og satte på en BIAB pose over hele dunken. Hvis dritten vil, slipper den nok igjennom, men partikler man kan se med det blotte øyet, slipper ikke igjennom.

Er ganske spent på dette brygget, enn så lenge lover det mer enn godt nok.
 
Jeg har ikke forsøkt uten lokk, men stort sett gjærer jeg med lokket løst oppå, i hvert fall under stormgjæring.
 
Ja. Etter krausen bør man ha lokket på, for da forsvinner jo det beskyttende laget av skum.

Jeg er interessert i forskjellen på akkurat det du gjør, og å ha lokket helt av. Enda ikke orket å skumme gjennom alle hitsene jeg får på google, siden det er mye irrelevant der for spørsmålet mitt.
 
For å være ærlig (og det skal man jo være :)), så vet jeg egentlig ikke. Jeg gjør det for å lette på trykket og kanskje forhindre at det "gjærer over". Andre som har mer kunnskap og erfaring bør kanskje kunne svare bedre. :)
 
Vel, når jeg tenker meg om, så mener jeg å ha lest at det ikke skal ha så mye å si for oss som brygger såpass små batcher. Meaning; det er likegyldig om lokket er av eller på. Har ingen kilde for hånden, dessverre.
 
Hmm... Det tror jeg ikke kan stemme. Merk at jeg sier tror, jeg har heller ingen kilder for hånden.

Men ved normal lufting (risting) så blir oksygenet brukt opp i løpet av noen timer. Og med gjærlås så slipper jo ikke ny oksygen til. Det er vel noe lekkasje rundt lokket, men under primærfermenteringen så er det jo overtrykk i beholderen, så jeg vil tro at svært lite luft slipper inn. Og det er under primærfermenteringen man gjerne kjører åpen fermentering, for å så enten ha på lokket (som hos oss hjemmebryggere) eller tappe over til et kar med lokk, etter at primærgjæringen er ferdig, for etter primærgjæringen forsvinner også det beskyttende laget på toppen av mesken.

Gjæren, hvis man bruker en overgjær, som legger seg på toppen, vil ha fri tilgang til oksygen. Oksygen er jo som kjent en av næringskildene til gjær som den trenger for å gjøre jobben sin. Og hvis den har fri tilgang til dette (og sukker, først og fremst enkle sammensetninger, som f.eks maltose) så vil den kunne gjøre jobben sin uforhindret. Har den ikke fri tilgang så jobber jo gjæren under litt stressende forhold, og ser etter andre næringskilder.

Ikke ta mitt ord for dette, dette er min lille teori om emnet, men det er iallefall det jeg tror jeg vet om gjær. Gjerne rett meg.
 
Gjær bruker oksygen bl.a. til celleoppbygging under reproduksjon.
Både ale og lagergjær gir krausen/legger seg på toppen.
Hvor mye oksygen de klarer å ta opp da, vet jeg ikke, men det er ihvertfall i seneste laget, siden krausen oppstår etter celleformeringen har toppet seg.
 
magne1972 skrev:
Gjær bruker oksygen bl.a. til celleoppbygging under reproduksjon.
Både ale og lagergjær gir krausen/legger seg på toppen.
Hvor mye oksygen de klarer å ta opp da, vet jeg ikke, men det er ihvertfall i seneste laget, siden krausen oppstår etter celleformeringen har toppet seg.

Men du kan vel ha en stopp i fermentering grunnet lite oksygen?

EDIT: Lagergjær gir ikke like heftig krausen siden den jobber underifra, for det jeg vet.
 
Vet at Torvald (som nå jobber hos Kinn) har gjæret en del i åpne plastkar. Mener at han ikke bruker vanlige bøtter men noen med større overflate.
 
Jørn Hammerud skrev:
Vel, når jeg tenker meg om, så mener jeg å ha lest at det ikke skal ha så mye å si for oss som brygger såpass små batcher. Meaning; det er likegyldig om lokket er av eller på. Har ingen kilde for hånden, dessverre.

Av en eller annen grunn trodde jeg du mente at det ikke hadde noe å si hvis lokket var satt ordentlig på, som man pleier, eller hadde det av. Først nå skjønte jeg at du mente å la lokket bare ligge på toppen.
 
Miguel skrev:
Jørn Hammerud skrev:
Vel, når jeg tenker meg om, så mener jeg å ha lest at det ikke skal ha så mye å si for oss som brygger såpass små batcher. Meaning; det er likegyldig om lokket er av eller på. Har ingen kilde for hånden, dessverre.

Av en eller annen grunn trodde jeg du mente at det ikke hadde noe å si hvis lokket var satt ordentlig på, som man pleier, eller hadde det av. Først nå skjønte jeg at du mente å la lokket bare ligge på toppen.

:ilike: ;D
 
Dor de som måtte søke på forumet etter dette.

Det ga ikke stort annerledes smaksprofil enn å ha ambient gjæringstemperatur på 19. Luktet nydelig, men smaken var nesten den samme som andre brygg. Må vel ha en større åpwn overflate.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 4
 
Tilbake
Topp