Åpne lokket på ferdig gjæret øl

Hvor skummelt er det ift infeksjon å åpne lokket maks 5 sekund på ett øl som er ferdig gjæret?

Har alltid litt angst for dette men usikker på hvor stor den reelle faren er.

Jo det er jo det, men nevrotikeren i meg liker det uansett ikke.

Lenge siden forrige infeksjon nå, men brent barn skyr ilden;)

Vi snakker vel om - mer eller mindre - uansett i denne hobbyen. Jeg forsøker å åpne kun en flik av lokket ved tørrhumling, og gjerne i en forsiktig bevegelse. En brå bevegelse vil virvle mer O2 inn enn en forsiktig. Jeg tar også få SG prøver for å hindre gjentakende åpninger, og da gjerne med en 500ml sprøyte med en tynn slange gjennom hullet til gjæringslåsen. Ikke bare for å minimere O2/støv/infeksjon, men også fordi det er det enkleste hos meg. Jeg er også mer slepphendt med øl som skal konsumeres raskt (IPA), enn med lagringsøl (Porter/Quad).
... så skummelt er det ikke, men alt er med på å øke infeksjonsfaren litt... og av-og-til er en millimeter nok (AG.Preus)

Sist redigert:
Ingen grunn til å ha angst for dette. Bare å fjerne lokket. Nedi karet stiger det opp så mye ulike gasser at det er svært lite som trives nedi der.

Jeg sluttet å bruke lokk for noen år siden, kun åpne kar. Har aldri hatt infeksjon og flere av bryggene mine har vært i kloa på Norbrygg-dommere for sjekk/bedømming.

Jeg påstår at gjærlås og lukket fermentering er sterkt overdrevet blant hjemmebryggere. Én av mange teorier som har blitt gjentatt så mange ganger at det har blitt en "sannhet".

Mine to norske favoritt-bryggerier Austmann og Kinn gjærer åpent.

På saison er det også en fordel med åpne kar kontra gjærlås.

Jeg har ingen problemer med å se at åpen gjæring kan fungere, men jeg tar ikke sjansen hos meg...
Flere av de store bryggeriene som driver med åpen gjæring har godt kontrollerte rom med overtrykk og filtrering. Ikke alle gjør det slik - enkelte bygger bare på lang erfaring - og enkelte er avhengig av gjær / bakteriesporer for å få sin særegne smak.
Jeg mener derfor at det ikke er skummelt - men som en generell regel vil jeg tross det, anbefale lukket gjæring siden vi alle har hjem med forskjellig habitat for uønskede bakterier og gjær.

Hvis jeg sier til kjerringa at jeg trenger et renrom så...
angry-woman-scared-man.jpg

Jeg har en fornemmelse fra utallige forumposter at de fleste som får infeksjon gjærer innendørs, i huset, der hvor mennesker og annet kryp ferdes. Kunne vært artig å få data på dette.

Ingen grunn til å ha angst for dette. Bare å fjerne lokket. Nedi karet stiger det opp så mye ulike gasser at det er svært lite som trives nedi der.

Jeg sluttet å bruke lokk for noen år siden, kun åpne kar. Har aldri hatt infeksjon og flere av bryggene mine har vært i kloa på Norbrygg-dommere for sjekk/bedømming.

Jeg påstår at gjærlås og lukket fermentering er sterkt overdrevet blant hjemmebryggere. Én av mange teorier som har blitt gjentatt så mange ganger at det har blitt en "sannhet".

Mine to norske favoritt-bryggerier Austmann og Kinn gjærer åpent.

På saison er det også en fordel med åpne kar kontra gjærlås.

TS spurte jo her om øl som er ferdig gjæret, og da vil det ikke være mye gasser som stiger opp.

Etter slik Espen Lothe fortalte i gjær-episoden av Vestkast, om hvordan de gjærer forstår jeg det slik at de gjærer i åpent kar i 4-5 dager.
Etter det høster de gjæren og pumper så ølet over på lukkede tanker, der den siste delen av gjæringen foregår. Så står også ølet og klarner en stund på denne lukkede tanken før de tapper på fat/flasker.
Dvs at Kinn har aktiv gjæring eller et tjukt lag med gjær opp ølet så lenge det står i åpne kar.

Hvordan Austmann sin praksis er vet jeg ikke noe om.

Samme praksis hos Austmann, Kilde http://hoytskum.com/2013/10/03/brygging-hos-austmann-bryggeri/

åpne gjæringstanker hos Austmann. Gjæren får fritt spillerom de første dagene, før det gis tid til å gjøre seg ferdig i sekundærtanker
For å sikre både ølet og gjærstammen mot infeksjon har vi bygget et lukket gjæringsrom med konstant overtrykk og med HEPA-filter på friskluften som kommer inn

TS Spurte om hvor farlig det er å åpne lokket i ca fem sekunder etter at ølet er ferdig gjæret.

Null stress. ølet har en pH på mellom 4 og 4.2-ish, samt alkohol. bare ikke stå midt i en gjennomtrekk.

Anbefaler at du sprayer rundt lokket før du åpner med starsan. Greit å holde beholder generellt ren utvendig. Det du ikke vil ha er at smårusk som faller ned i beholder når du åpner den. Har du har beholder med lokk, ikke ta med fingrene under lokket, og som @msevland ikke røsk til. .Beveg deg langsomt så du ikke blander mere oxygen inn i beholder enn du må. CO2 du har der beskytter ølen fra å reagere med oxygenet.

For å sette det i perspektiv er det mye større problem å ha karet åpent når det er vørter og ikke øl i den. Slik som under nedkjøling og overføring fra kokekjele til gjæringskar. Har gravd mye i kar både under og etter gjæring for bla. topphøsting og har aldri hatt infeksjon. Så utifra egen erfaring er det ingen stor fare forbundet med å ha ølet eksponert for omverden.

Det er mer problematisk i forhold til oksygen, men det maser jeg så mye om, så jeg trekker meg tilbake. [emoji41]

Sent from my iPhone using Tapatalk

Hvor skummelt er det ift infeksjon å åpne lokket maks 5 sekund på ett øl som er ferdig gjæret?

Har alltid litt angst for dette men usikker på hvor stor den reelle faren er.
Her er det noe jeg helt fundamentalt har misforstått tror jeg.
Når ølet er ferdig gjæret så omstikker jeg med hevert fra et åpent gjæringskar og over i et annet åpent kar i forbindelse med tilføring av sukkerlake. Overfører deretter videre til flaske med hevert og flaskefyller fra åpent kar.
Er dette helt feil fremgangsmåte ?

Det er vel ein av dei mest normale måtene å gjere det. Oss har kraner på kara slik me slepp å bruke hevert. Men ellers er det på denne måten me gjer det når me flasker

Sent from my iPhone using Tapatalk

Hei.

Noen som vet om noe produkt som gjør at jeg kan åpne et lite hull i lokket på gjæringsbøtta slik at jeg (akkurat) får ned autoheverten?
Tenker på et form for skrulokk man kunne åpne..

Hei.

Noen som vet om noe produkt som gjør at jeg kan åpne et lite hull i lokket på gjæringsbøtta slik at jeg (akkurat) får ned autoheverten?
Tenker på et form for skrulokk man kunne åpne..
Borr et hull i lokket som er akkurat stort nok. Så tar du og kapper tuten av ei juiceflaske (PET-plast) under flensen. Denne limer du på lokket over hullet, og dermed har du det du er ute etter. Skru av korken på juiceflasketuten og dytt heverten nedi hullet i lokket når du skal tappe.

Tilbake
Topp