Åpning av WLP rør

Marius K.

Norbrygg-medlem
Jeg bruker å la starteren stå til kjølig over natten og pitcher om morgenen før jobb. Da tar jeg ut røret et par timer før pitching. Røret ristes og åpnes forsiktig, men det er alltid godt med trykk i disse. Røret er desinfisert i forkant, men det kommer alltid litt ut mellom lokk og rør når jeg åpner, men jeg har klart å unngå de store "eksplosjonene". Jeg åpner over kolben, og det som måtte finne veien ut renner da ned i denne. Er det noe stress? Røret har jo ligget i star san i forkant av åpning.

Hvordan gjør dere det for å unngå at gjæren prøver å bryte seg ut av røret?

Lar røret få samme temp som starter (romtemp) og åpner gradvis. Lar trykket slippe ut.

Snart kommer forøvrig ny innpakning til Whitelabs og dette problemet forsvinner.

Ok. Har brukt å la røret ligge et par timer i rom.temp før pitching, men opplever fortsatt det samme. Er ikke mye som unnslipper, men er det noe stress at litt kommer ut mellom lokket og renner ned i kolben? Tenker i forhold til infeksjon. Røret skal jo være desinfisert..

Om du åpner den mens den er kald vil jo trykket i den være mindre, enn om du lar denne ligge i romtemp først.

Ok. Har brukt å la røret ligge et par timer i rom.temp før pitching, men opplever fortsatt det samme. Er ikke mye som unnslipper, men er det noe stress at litt kommer ut mellom lokket og renner ned i kolben? Tenker i forhold til infeksjon. Røret skal jo være desinfisert..
Mistenker du at du har hatt infeksjoner som en følge av dette? Om ikke, er det jo ikke et betydelig problem. Ellers har jeg samme praksis som Odland, og åpner gradvis og forsiktig. Så lenge jeg ikke åpner for raskt, er det sjelden noe problem. Gleder meg dog til de ny pakkene.

Nei, har bare hendt meg en gang tidligere, og det var forrige gang. Har bare smakt det ølet ut av gjæringskaret, men det var ikke noe usmak på det, så skal ha gått fint. Bare lurte på om det utgjør noen generell "fare". Får prøve å være mer tålmodig ved åpning neste gang..

Jeg rister ikke røret så mye før jeg åpner, fyller heller røret med sterilt vann etter at jeg tømt det og rister for å få med restene.

Slipper ut trykket før jeg rister, og åpner deretter forsiktig.

Med litt tålmodighet pleier ikke dette være noe problem.

Hvordan gjør dere det for å unngå at gjæren prøver å bryte seg ut av røret?
Skjønner nesten ikke hvordan du klarer dette. Jeg tar ut røret litt før det skal i starteren og så ruller jeg det pent frem og tilbake (eller bare fikler med det) slik at det til slutt løser opp all gjæren som har flokkulert. Rister aldri "hardt". Når jeg så skal åpne det gjør jeg det pent og pyntelig/forsiktig, og akkurat som med en brusflaske kommer det et "pssh" og that's it, så slenger jeg det i starteren.

Har akkurat samme opplevelse med disse rørene om det var lager-gjær, weiss eller belgisk (senest i går), så tror vel det bare handler om å ikke riste som en gærning men heller ta det litt rolig.

Tilbake
Topp