Arduino temperaturmåling

katla skrev:
EspenL skrev:
Men jeg er nå overbevist om at DS18B20 er veien å gå. Den har digital avlesning, og eliminerer såvidt jeg forstår problemer med støy. Hadde jeg hatt masse erfaring med analoge kretser, og hatt bla et oscilloskop, så hadde jeg kanskje tenkt anderledes.

Sikkert flott til å måla temperatur i luft med.  Litt usikker om den egnar seg når du skal måle i væske -- blir ein solid thermowell du må ha….

Til gjæring holder det fint å feste sensoren på utsiden av gjæringskaret med god isolasjon mot omgivelsene, så det er jeg ikke så bekymret for :)  Finnes også mange vanntette utgaver på ebay (6mm rustfritt stål), men de bruker pvc i krympeslangen så jeg vil uansett ikke ha dem i kontakt med ølet.
 
oyvindt skrev:
Viktste skrev:
Jeg bruker også Arduino + thermistor(er) for å styre et kjøleskap til gjæring. I begynnelsen leste jeg 3 termistorer fra 3 analoge inneganger rett etter hverandre. Da ble det interferens mellom sensorene. Dette fikset jeg (dvs. Google) ved å legge inn et lite delay på 50ms mellom lesing fra de forskjellige inngangene...
Jeg har noen TMP36 sensorer som jeg skal bruke i stedet... Det blir vel ganske likt  DS18B20.

PS! har du sett denne http://www.homebrewtalk.com/f51/diy-submersible-temperature-probe-26400/

Den lille forskjellen her er at TMP36 fortsatt har analog utgang, mens DS18B20 må man snakke med digitalt. :) Hva man velget av slike sensorer blir jo fort bestemt av hva man kan bruke alle rede. Bare husk at om man bruker eksterne komponenter til f.eks forsterking av analogt signal, vil dette påvirke nøyaktighet og repeterbarhet. Vet ikke hva dataarket til Atmel-kontrollerene sier, men regner også med at minst signifikante bit i ADC'en stort sett er støy, og kan kastes?

TMP36 sensoren ser også ut til, ifølge dataarket på siden du linket til, å ha litt dårliere nøyaktighet?

... uansett er dette kanskje et spørsmål for å starte en helt ny tråd, men har denne nøyaktigheten egentlig noe som helst å si for sluttproduktet når det drikkes (jeg tror i alle fall at det ikke har det...)? :)

Det blir jo et empirisk spørsmål som bør prøves ut :)  Men generelt tenker jeg at om jeg skal ha håp om å holde ølet innen feks 0.5 grads variasjon så bør jeg ha ned mot 0.1 grads presisjon på avlesningene. Dersom jeg lykkes med det så er det jo nærliggende å lage to, tre, fire brygg med 0.5 graders tempforskjell for å se om vi smaker forskjell.

Tanken er å ha flere kammer som henter kulde fra en frys. Har en drøss 5L glassballonger som egner seg godt for testbatcher.

Som en midlertidig løsning er det  også mulig å ha flere batcher i et kjøleskap der hver batch har individuell varmekilde og kjøleskapet styres for å holde rett temp på den kaldeste batchen. Dette blir nok det første jeg kommer til å forsøke.
 
katla skrev:
EspenL skrev:
Men jeg er nå overbevist om at DS18B20 er veien å gå. Den har digital avlesning, og eliminerer såvidt jeg forstår problemer med støy. Hadde jeg hatt masse erfaring med analoge kretser, og hatt bla et oscilloskop, så hadde jeg kanskje tenkt anderledes.

Sikkert flott til å måla temperatur i luft med.  Litt usikker om den egnar seg når du skal måle i væske -- blir ein solid thermowell du må ha….

Jeg kjøpte thermowells herfra: http://www.brewershardware.com/Straight-Tubes/ Har kjøpt 60 cm rør, og fester på  samme vis som gjærlåsen i lokket på gjæringsbøtta. Da er de flott til å måle temperatur både i luft og i væske ;)
 
Viktste skrev:
Åh... Så ikke det i farten. Det blir jo noe annet  ;D

Bruker (dvs. skal bruke) TPM36 fordi jeg hadde de liggende...

Uansett hva man skal måle, er det de sensorene man har liggende klare som egner seg best! :D
 
Viktste skrev:
oyvindt skrev:
mens DS18B20 må man snakke med digital

Åh... Så ikke det i farten. Det blir jo noe annet  ;D

Bruker (dvs. skal bruke) TPM36 fordi jeg hadde de liggende...


katla skrev:
Sikkert flott til å måla temperatur i luft med.  Litt usikker om den egnar seg når du skal måle i væske -- blir ein solid thermowell du må ha….
Som sagt: http://www.homebrewtalk.com/f51/diy-submersible-temperature-probe-26400/

Bestilte 5 stk DS18B20 for $4.50 på ebay i morges, så jeg lar glatt være å bruke pt100 sensorene jeg har liggende dersom jeg får dette til å virke :)
http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=290735784489&ssPageName=ADME:L:OU:US:3160

Kjøpte også et par vanntette med ferdig ledning (dog ikke med tanke på å ha dem i kontakt med gjærende øl):
http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=270778516393

Linken til DIY vanntette sensorer var nyttig.  :)
 
EspenL skrev:
Det blir jo et empirisk spørsmål som bør prøves ut :)   Men generelt tenker jeg at om jeg skal ha håp om å holde ølet innen feks 0.5 grads variasjon så bør jeg ha ned mot 0.1 grads presisjon på avlesningene. Dersom jeg lykkes med det så er det jo nærliggende å lage to, tre, fire brygg med 0.5 graders tempforskjell for å se om vi smaker forskjell.

Jeg kan bare si meg enig, og melder herved frivillig en totalt uerfaren gane til blindtesting :D
 
EspenL skrev:
Lunde skrev:
fjerdrum skrev:
Er selv i oppstarten av lignende prosjekt. Tenker å bruke pt100 for måling. Driver å skriver kode med muligheter for stegmesking og sirkulasjons styring av pumpe under meskingen. Hvis jeg får løst d blir variabler hentet direkte fra et sd kort for enkelthetens skyld. Satser også på å benytte labview for logging av temp og kontroll av pid.

Skal undersøke litt rundt sensoren du har linket til. Virker interassant.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2

Jeg holder også på med en applikasjon (.Net) for styring/monitorering av bryggeriet jeg holder på med. Jeg har gått til innkjøpt av pt100 sensorer, men jeg slikter litt med å få tak i (eller laget) den analoge målekretsen for tilkobling til A/D'n (10bit) . Er veldig interessert i det, hvis du har en løsning på det. En krets som gir 0-5v for 0 - 120grader (100 - 146Ohm), f.eks.

Linken til openenergymonitor i første posten i denne tråden gjør akkurat dette.
Men jeg er nå overbevist om at DS18B20 er veien å gå. Den har digital avlesning, og eliminerer såvidt jeg forstår problemer med støy. Hadde jeg hatt masse erfaring med analoge kretser, og hatt bla et oscilloskop, så hadde jeg kanskje tenkt anderledes.

Er forøvrig interessert i å vite mer om hvordan du snakker med Arduino fra .NET. Bruker dette selv til andre formål, men har ikke forsøkt å kommunisere eller styre Arduino ennå.

Er sugen på teste å bygge den kretsen i den artikkelen, og eventuelt høre med elektronikkgutta på jobben om eventuelle forbedringer. Har sett skjema på noen andre tilsvarende kretser, med de har vært betydelig mer avanserte.

Det må jo være mulig å bygge en sånn krets. Den sitter jo mest sannsynlig i alle ferdig PID'er etc man får kjøpt.

Mulig støyproblemene blir bedre om man får lodda det på et PCB kort?

Jeg bruker ikke Arduino, men et annet USB-kort, fra Vellemann.
 
Lunde skrev:
EspenL skrev:
Lunde skrev:
fjerdrum skrev:
Er selv i oppstarten av lignende prosjekt. Tenker å bruke pt100 for måling. Driver å skriver kode med muligheter for stegmesking og sirkulasjons styring av pumpe under meskingen. Hvis jeg får løst d blir variabler hentet direkte fra et sd kort for enkelthetens skyld. Satser også på å benytte labview for logging av temp og kontroll av pid.

Skal undersøke litt rundt sensoren du har linket til. Virker interassant.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2

Jeg holder også på med en applikasjon (.Net) for styring/monitorering av bryggeriet jeg holder på med. Jeg har gått til innkjøpt av pt100 sensorer, men jeg slikter litt med å få tak i (eller laget) den analoge målekretsen for tilkobling til A/D'n (10bit) . Er veldig interessert i det, hvis du har en løsning på det. En krets som gir 0-5v for 0 - 120grader (100 - 146Ohm), f.eks.

Linken til openenergymonitor i første posten i denne tråden gjør akkurat dette.
Men jeg er nå overbevist om at DS18B20 er veien å gå. Den har digital avlesning, og eliminerer såvidt jeg forstår problemer med støy. Hadde jeg hatt masse erfaring med analoge kretser, og hatt bla et oscilloskop, så hadde jeg kanskje tenkt anderledes.

Er forøvrig interessert i å vite mer om hvordan du snakker med Arduino fra .NET. Bruker dette selv til andre formål, men har ikke forsøkt å kommunisere eller styre Arduino ennå.

Er sugen på teste å bygge den kretsen i den artikkelen, og eventuelt høre med elektronikkgutta på jobben om eventuelle forbedringer. Har sett skjema på noen andre tilsvarende kretser, med de har vært betydelig mer avanserte.

Det må jo være mulig å bygge en sånn krets. Den sitter jo mest sannsynlig i alle ferdig PID'er etc man får kjøpt.

Mulig støyproblemene blir bedre om man får lodda det på et PCB kort?

Jeg bruker ikke Arduino, men et annet USB-kort, fra Vellemann.

Tviler ikke på at det er mulig :) Men jeg har hverken erfaring eller utstyr til å gjøre effektiv feilsøking, så da går det fort mye tid. Tipper lodding på en vel utformet PCB også hjelper ja. Alle delene var forøvrig lett og billig tilgjengelige på ebay. Hold oss gjerne orientert om du setter i gang :)
 
EspenL skrev:
Lunde skrev:
EspenL skrev:
Lunde skrev:
fjerdrum skrev:
Er selv i oppstarten av lignende prosjekt. Tenker å bruke pt100 for måling. Driver å skriver kode med muligheter for stegmesking og sirkulasjons styring av pumpe under meskingen. Hvis jeg får løst d blir variabler hentet direkte fra et sd kort for enkelthetens skyld. Satser også på å benytte labview for logging av temp og kontroll av pid.

Skal undersøke litt rundt sensoren du har linket til. Virker interassant.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2

Jeg holder også på med en applikasjon (.Net) for styring/monitorering av bryggeriet jeg holder på med. Jeg har gått til innkjøpt av pt100 sensorer, men jeg slikter litt med å få tak i (eller laget) den analoge målekretsen for tilkobling til A/D'n (10bit) . Er veldig interessert i det, hvis du har en løsning på det. En krets som gir 0-5v for 0 - 120grader (100 - 146Ohm), f.eks.

Linken til openenergymonitor i første posten i denne tråden gjør akkurat dette.
Men jeg er nå overbevist om at DS18B20 er veien å gå. Den har digital avlesning, og eliminerer såvidt jeg forstår problemer med støy. Hadde jeg hatt masse erfaring med analoge kretser, og hatt bla et oscilloskop, så hadde jeg kanskje tenkt anderledes.

Er forøvrig interessert i å vite mer om hvordan du snakker med Arduino fra .NET. Bruker dette selv til andre formål, men har ikke forsøkt å kommunisere eller styre Arduino ennå.

Er sugen på teste å bygge den kretsen i den artikkelen, og eventuelt høre med elektronikkgutta på jobben om eventuelle forbedringer. Har sett skjema på noen andre tilsvarende kretser, med de har vært betydelig mer avanserte.

Det må jo være mulig å bygge en sånn krets. Den sitter jo mest sannsynlig i alle ferdig PID'er etc man får kjøpt.

Mulig støyproblemene blir bedre om man får lodda det på et PCB kort?

Jeg bruker ikke Arduino, men et annet USB-kort, fra Vellemann.

Tviler ikke på at det er mulig :) Men jeg har hverken erfaring eller utstyr til å gjøre effektiv feilsøking, så da går det fort mye tid. Tipper lodding på en vel utformet PCB også hjelper ja. Alle delene var forøvrig lett og billig tilgjengelige på ebay. Hold oss gjerne orientert om du setter i gang :)

Tegnet opp et skjema i et simuleringsprogram vi har på jobben med utgangspunkt i en krets jeg fant på nettet. Simulerte med pt100 (R6) verdier fra 100 - 150Ohm (0 - ca. 130grader). Det resulterte i en utspenning på ca. 300mV til 4V (linjært og fint). Da gjenstår det å bygge en prototype og teste det i virkeligheten....
 

Vedlegg

  • pt100 krets.png
    45,4 KB · Sett: 813
Tror nok min HTC enten synger på siste verset eller trenger en overhaling :) Har ikke kjøpt ny for det finnes så mye annet å bruke pengene på som er mye morsommere ;-)

Venter forøvrig fortsatt på sensorer. Gleder meg til å teste med Arduino.


HTC successfully sent this message without crashing
 
Holder forøvrig på å lure hvordan få arduino til å lese "rotary encoder ". Lett I teorien men har ikke fått det til i praksis ennå...

HTC successfully sent this message without crashing
 
Lære, ikke lure. Skjønt det kan jo hende at det siste er mer effektivt når alt kommer til alt...

HTC successfully sent this message without crashing
 
DS18B20 Er helt genial! Har selv brukt den til bryggputeren min. Det fine med den er at man kan legge til så mange sensorer man vil på samme pinne på arduinoen. Og da kan man gjøre ting så komplisert man bare vil!
 

Vedlegg

  • bryggPuter.jpg
    bryggPuter.jpg
    317 KB · Sett: 414
Nais! :)

Hva slags algoritme bruker du for å styre temp?

Jeg har allerede en PID jeg bruker til varmtvann og en i reserve som skal til HERMS en gang i fremtiden. Så første prosjekt blir for gjæring, og da er ikke algoritme fullt så sentralt, men man er jo nysgjerrig  :)
 
Tilbake
Topp