Er det noen som vet hvor stor utgjæringsgrad de ulike tørrgjærtypene har? Det jeg er ute etter er en gjær som kan tilsettes mot slutten av gjæringen for å presse FG-en ned så langt som mulig. Sjekket Fermentis sine hjemmesider, men kunne ikke finne noe om akkurat det.
BYO resource guide sier at US-56 (nå US-05) har 77% og S-04 79%, mens de fleste andre tørrgjærtyper bare står markert som «high» eller «low». Men jeg for min del tror ikke noe særlig på det: S-04 har riktignok ganske god utgjæring, men resultatet er alltid søtere enn med US-05, så noe sukker må den nesten legge igjen. Til ditt formål ville jeg brukt US-05 eller Nottingham (flokkulerer bedre).
US-05 er et godt tips om du ønsker en relativt nøytral gær som gir tørt øl. Men lav mesketemp er selvsagt også et poeng om du ønsker minst mulig restsukker i ølet.
Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies) for å tilpasse innholdet, skreddersy din opplevelse og holde deg innlogget dersom du registrerer deg.
Ved å fortsette og bruke dette nettstedet, samtykker du i bruken av informasjonskapsler.