Attenuation og forhold mellom OG og FG

Hei,

Jeg har en pils ståene til fermentering.
Sjekket attenuation nå og den er 76%. Brukte WLP800 og fra hjemmesiden til white labs er verdien satt til 72-77%. Det betyr vel at jeg er ganske nære ved slutt på gjæring (etter nøyaktig 1 uke).

Men, estimert FG er 1,012 og når jeg målte den nå er den 1,022.
Mye smørsmak på ølet så jeg tenkte å reste den men er usikker på om det er for tidlig nå?

OG var 1,050.

Jeg tenkte å bruke 75% - 25% regelen (75% kaldt og 25% varmt)

Noen forslag?

Jeg får ikke tallene dine til å stemme. Hvis OG var 50 og SG nå er 22 så har du ikke hatt 76% utgjæring ...? Du har foreløpig litt over 50% vel ...?

Med 76% hadde du vel vørt ned mot forventet FG.

Er det ikke bare å la den stå i 2-3 uker og så coldcrashe i noen dager. Da bør SG være kommet ned mot forventet FG.

Jeg fulgte formelen:
[(OG-FG)/(OG-1)]x100 for da å finne56% ja. Gikk litt fort i svingene. Dette tallet har litt å si får når cellene deaktiveres slik jeg leser det og man må ha aktive celler for å gjøre diacetyl rest. Er det ikke derfor bedre å gjøre rest nå?

Jeg leser på andre forum om folk som bruker 1,022 som en regel for når man bør sette ølet varmere.

Ok takk for oppklarende svar!Jeg innser at jeg først satte inn FG i formelen og da fikk 76% men skulle ha SG slik som dere påpeker.

Etter jeg satte den inn har SG endret seg til 1,015 på disse dagene. Ser at det er et tykt gjærskum på toppen av ølet.
Topphøste dette? Denne gjæren må vel være mer ren enn hva bunnfallet er (ref boken yeast).

Det er fremdeles tydelig diacetyl. Vil dette påvirke gjærkvaliteten hvis jeg høster nå?

Tilbake
Topp