Austmann - Tre gamle damer?

Da er bryggedagen over. Alt er vasket og ryddet på plass. endelig. Fikk en effektivitet på 82 %. fornøyd med det. gjort litt modifiseringer på oppsettet mitt i det siste.
Men det dukket opp ett problem; Jeg glemte å tilsette humlen som skulle tilsettes på "flameout". Jeg fant ut dette etter at vørteren var nedkjølt. Den ble tilsatt da.

Hvordan vil dette påvirket det ferdige produktet?
Bumper den her. Noen som vet?
 
Jeg tar opp igjen denne med et spørsmål om DMS. Ser på Bryggselv sitt kit av dette ølet at de anbefaler å tilsette aromahumlen etter kok for deretter og la det stå og trekke i 10min før man begynner kjøling. Åpenbart vil dette trekke ut mer humlearoma, men vil ikke sannsynligheten for økt DMS også øke? Noen som har erfaringer med dette?
 
Bytta ut 7 gr bitterhumle med 17 gr, da stemte det. Satser på at det var en skriveleif i oppskriften.
Du kommer uansett til å trekke ut noen ibu'er av humle du har satt til 0 min koketid. Hvor mange spørs på hvor fort du Kjøler ned til rundt 65-70C (sånn ca).

Stemmer, det var like før jeg doblet bitterhumlen, her er oppsettet på samme oppskrift
Austman angir også boiltime til 90 min

Et sikkert dumt spørsmål, men hva betyr wirlpool?

AmountVarietyCostTypeAAUseTimeIBUBill %
8 gMagnumPellet15Boil60 min12.8722.9%
10 gCascadePellet7Whirlpool15 min2.828.6%
10 gCitraPellet11Whirlpool15 min4.428.6%
7 gPerlePellet8.2Whirlpool15 min2.320%
 
Stemmer, det var like før jeg doblet bitterhumlen, her er oppsettet på samme oppskrift
Austman angir også boiltime til 90 min

Et sikkert dumt spørsmål, men hva betyr wirlpool?

AmountVarietyCostTypeAAUseTimeIBUBill %
8 gMagnumPellet15Boil60 min12.8722.9%
10 gCascadePellet7Whirlpool15 min2.828.6%
10 gCitraPellet11Whirlpool15 min4.428.6%
7 gPerlePellet8.2Whirlpool15 min2.320%
Det var tråden som ble vekket fra de døde :)

Whirlpool(WP) er å lage malstrøm i vørteren under kjøling. Trenger da typisk en pumpe og en dedikert port inn i bryggekjelen til dette. Men jeg brukte tidligere kun en diger skje og rørte selv. Fungerer fint det og, men setter litt ekstra krav til rent bryggemiljø for å slippe kontaminasjon. Hvis man bruker dyppkjøler vil WP gi stort utslag i nedkjølingstiden og man vil også få samlet trub og humlerester i midten av bryggekjelen. Da slipper man å få med så mye kokt humle og andre utfellinger fra vørter som ikke alltid er heldig å få med videre i gjæringsprosessen.

Mtp humletilsettinger vil WP bety at man stanser nedkjøling på ca 80c, kjører malstrøm og hiver oppi humlen. Man kan sette i gang kjølingen igjen etter en 15-20 minutter. Humlen blir da ikke kokt i det hele tatt og man får ut mye aroma og svært lite bitterhet fra humlen, jeg bruker alltid dette på IPA og pale ales hvor jeg vil ha mye aroma fra humlen.
 
Tilbake
Topp