Austmann - Tre gamle damer?

Hei!

Har virkelig fått smaken på denne denne nydelige belgiske pale alen! Er det noen som har prøvd seg med en klone, og som kunne tenkt seg å dele oppskrift?

Prøvde meg med en mail til Austmann for noen uker siden, men har ikke fått noe svar :(
 
Vet de selger/solgte ferdig all-grain sett på Bakke Brygg i Trondheim. Kanskje hør med de?
 
Hei sveis!
Det er som vanlig helt vanvittig mye å gjøre på bryggeriet, så dersom dere ikke får svar på bryggerelaterte spørsmål så er det best å maile meg direkte på anders@austmann.no så slipper det å ta tid før mailen jobber seg gjennom systemet. Jeg har dessverre ikke tid til å sjekke forumforumforum så veldig ofte, med mail derimot har jeg ikke noe valg.

Her kommer uansett oppskriften.
Ettersom jeg ikke vet hvor stort setup dere har og hva slags effektivitet dere har på brygghuset har jeg oppgitt malten i prosentandel og skalert humlemengden og mineraltilsetninger til et tjue liters brygg. Så her må dere nesten prøve dere fram med maltmengde for å treffe OG'en ut fra ditt eget oppsett. Ta utgangspunkt i 75% efficiency for et homebrew setup.

Tre Gamle Damer
16-B Belgian Pale Ale
Author: Anders Cooper

Original Gravity: 1,051 (1.048 - 1.054)
Terminal Gravity: 1,009 (1.010 - 1.014)
Attenuation: 82,6%
Color: 13,3 EBC
Alcohol: 5,47% (4.8% - 5.5%)
Bitterness: 23,7 IBU
Boil time: 90 min
Single infusion mash: 67 grader

Water chemistry:
6g Calcium Sulfate
6g Sodium Bicarbonate
6g Calcium Chloride
3g Calcium Carbonate

Kjøl vørteren til 18 grader.
Hvis du har kjøling på gjæringskaret ditt, gjær den på 20 grader eller evt i et rom som holder rundt 17 grader. Hold kjølingen i 48 timer og la den stige naturlig etter det. Flytt den gjerne til et varmere rom etter den værste gjæringen har gitt seg.

Ingredients:
(49,5%) Pilsner Malt (Weyermann)
(37,1%) Pale Ale Malt (Weyermann)
(5,9%) Pale Crystal Malt (Fawcett)
(2,5%) Munich TYPE I (Weyermann)
(2,5%) Pale Wheat Malt (Weyermann)
(2,5%) Carapils®/Carafoam® (Weyermann)
7 g Magnum (14.9%AA) - added during boil, boiled 60 m
0.5 Whirlfloc Tablets - added during boil, boiled 15 m - dette er irish moss -lignende klarningsmiddel. Følg anvisningen på det klarningsmiddelet du selv bruker.
12 g Amarillo® (8,5%) - added at flameout
12 g Citra™ (12,0%) - added at flameout
12 g Perle (7.1%) - added at flameout
60 g WYeast 3522 Belgian Ardennes™ - 60g er kun skalert ned fra vårt system.

Jeg anbefaler alltid å bruke mer gjær enn angitt av gjærprodusenten, mao. bruke to rør/smackpacks fremfor en (til 20L) og også tilse at gjæra er så fersk som mulig. Helst lag en starter på forhånd. Da holder det med ett rør eller en smackpack. For lite og dårlig gjær er årsaken til mesteparten av usmakene man finner hos hjemmebryggere. Befinner du deg i Trondheim er det bare å komme innom bryggeriet med en ren beholder så får dere så mye gjær dere trenger.
Med renslighet og nok gjær kommer man utrolig lang. Vask gjæringsbøtter og alt som er i kontakt med vørteren/ølet etter koken godt med kaustisk og alltid desinfiser med f.eks starsan eller en egnet syre eller ren alkohol.

Brew strong!
-Anders Cooper, Sjefsbrygger Austmann Bryggeri
 
Noen som har prøvd denne? Får den ikke til å stemme i Beersmith. IBU lander på typ 14, ikke 23. Blir det beregnet IBU fra flamout-humla?
 
IBU er vel som å stikke fingeren i luften. Ville heller fulgt humelskjemaet deres, korrigert for AA, og gitt bæng i oppgitt IBU. En vet heller ikke hvilken skala Austmann bruker når dem beregner IBU?
 
Da er bryggedagen over. Alt er vasket og ryddet på plass. endelig. Fikk en effektivitet på 82 %. fornøyd med det. gjort litt modifiseringer på oppsettet mitt i det siste.
Men det dukket opp ett problem; Jeg glemte å tilsette humlen som skulle tilsettes på "flameout". Jeg fant ut dette etter at vørteren var nedkjølt. Den ble tilsatt da.

Hvordan vil dette påvirket det ferdige produktet?
 
Tilbake
Topp