Automatisering, Arduino, Rasberry Pi, PLS

FrankD

Norbrygg-medlem
Som ivrig amatør med minimal utdannelse i emnet synes jeg det er utrolig morro med slike ting.
Jeg samler deler og tester litt forskjellig. Mye ligger klart til montering i driftsmiljøet mitt.

* Temperatur logging.
* Måle egenvekt på vørter under gjæring. Slik som beerbug.
* mengdemåling skyllevann.

ImageUploadedByTapatalk1414221630.023667.jpg
ImageUploadedByTapatalk1414221949.749404.jpg

Jeg finner mye bra på forumet, og håper på litt innspill og hjelp når jeg kjører meg fast.

Noen som finner rimelige oksygen sensorer til denne?
http://www.ebay.com/itm/Dissolved-O...747?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item2ebf65dda3
 
Det var et alvorlig fint kontrollpanel! Har du lyst til å dele en byggebeskrivelse?
 
Jeg kan legge ut flere bilder etterhvert. I korte trekk, rex 100 til kok og skyllevann. Altec pc410 som har tid/temp steg til mesking. 3 pumpekontrollere. Løpelys/led for å vise hvor væskestrømmen går. Fatek pls for å styre pumper og motorventiler. Og brytere for å kunne kjøre alt manuelt.
 
Cheeses, for et lekkert skap!

Oksygenmåleren selges også som kit med probe inkludert, men det koster en del. Usikker på om det går an å få tak i veldig billige prober, det er nokså komplisert å måle oppløst oksygen..
 
Må følge med her tydeligvis. Jeg har to Brewpi mer eller mindre i drift hjemme, og masse deler, store planer og dårlig gjennomføringsevne når det gjelder kontroll av selve bryggeriet. men bare vent, en vakker dag blir jeg vel å starte!
Frank: hva er det du har kobla på Raspberry'en?

Erlend.
 
Rasberryen har et kamera. Har ikke kommet i gang med denne enda. Leser og prøver å lære python.
 
Signal til PLS.
Boksen liker best 24v styrestrøm. Flow måleren spytter ut 5v, pumper går på 12v osv.
Så det måtte bygges en signalforsterker. Fant en uln2003a i ei skuff.
Så langt virker det på kjøkkenbordet, så jeg må teste i styreskapet om ikke så lenge.
Fatek pls har mulighet for å sette opp fra X0 som "counter" inngang som takler 20kHz.
Planen er å telle antall pulser som må til for å fylle 1 liter skyllevann. Og et register som regner om hvor mange pulser jeg trenger for å nå ønsket mengde skyllevann.
ImageUploadedByTapatalk1414325386.239664.jpg
ImageUploadedByTapatalk1414325404.942790.jpg
 
Hjelp med Ohm.
Hvordan berergner jeg størrelsen på motstand?
Har 24v, kretsen trekker 250 mA og jeg vil ha 5v etter motstanden.
Hvor stor motstand trenger jeg?
 
Vil ikke en lm7805 bli alvorlig varm på 24V? Sørg iallefall for å ha en solid heatsink.
 
Det blir vel de samme 4,75W som skal brennes opp i den foreslåtte motstanden. Kanskje en LM2940 er et bedre alternativ?
 
Takker for innspill. Ohms lov pugget vi på ungdomskolen. Det var bare ingen som lærte oss å bruke den. Så linken over var gull verdt. Ble litt skeptisk til effekten her, så jeg koblet til et potmeter og justerte meg opp til jeg hadde spenningsfall på 19v. Det ble en 15k motstand. Det blir vel ca 1,3 mA strøm. Så databladet viser maks belastning på kretsen.
Jeg ser at det hadde vært en fordel å forstått dette med sink source input på pls. Da hadde jeg gjort ting annerledes fra begynnelsen. Må lage kort for å få "sink" på inngangene. ImageUploadedByTapatalk1414959331.909183.jpg
 
Cheeses, for et lekkert skap!

Oksygenmåleren selges også som kit med probe inkludert, men det koster en del. Usikker på om det går an å få tak i veldig billige prober, det er nokså komplisert å måle oppløst oksygen..
Tror jeg ville sjekka litt før jeg kjøpte den der. Vi har endel O2 målere på jobb, og de krever nye prober nå og da. Ikke så billige. Kjenner ikke denne, men..
 
Testing av vannmåler.
Et billig flowmeter fra ebay og magnetventil fra oppvaskmaskin.
DI X0 og X1 er satt som tellere på pls. Klarer opp til 20 kHz.
Oppsettet på panelet er på kladdestadiet og tallene er satt slik at jeg klarer å regne det i huet.
Etter 4 tester er jeg innenfor 1dl avvik. Magnetventilen er åpen litt etter at releet kutter strømmen.
Ingen nivåfølere tilkoblet, så alt står i alarm med røde tanker osv.
Men, DET VIRKER !!!!
ImageUploadedByTapatalk1415823601.201810.jpg
ImageUploadedByTapatalk1415823617.972375.jpgImageUploadedByTapatalk1415823632.158767.jpgImageUploadedByTapatalk1415823646.397475.jpg
 
Tilbake
Topp